Vantaan ympäristönsuojelun maksutaksa
Ympäristönsuojelulain (527/2014), vesilain (587/2011), jätelain (646/2011), maa-aineslain (555/1981), sekä maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 161 a §:n mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä sekä ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain mukaisesta valvonnasta peritään käsittelymaksu tässä taksassa esitettyjen perusteiden mukaisesti.
Vantaan ympäristönsuojelun maksutaksa
Ympäristönsuojelulain (527/2014), vesilain (587/2011), jätelain (646/2011), maa-aineslain (555/1981), sekä maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 161 a §:n mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä sekä ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain mukaisesta valvonnasta peritään käsittelymaksu tässä taksassa esitettyjen perusteiden
mukaisesti.
Ympäristönsuojelulain 205 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi periä maksun
- ympäristönsuojelulain mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä;
- laatimaansa valvontaohjelmaan perustuvista luvanvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkistuksista ja niiden muusta ohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta;
- tarkastuksista, jotka ovat tarpeen 175 tai 176 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen noudattamisen valvomiseksi taikka 181 §:ssä tarkoitetun toiminnan keskeyttämisen valvomiseksi.
Ympäristönsuojelulain 47 a §:n mukaisten lupahakemusten käsittelystä ja valvonnasta kunnalle perittävistä maksusta säädetään maa-aineslain 23 §:ssä.
Ympäristönsuojeluviranomaisen maksut perustuvat luvan, ilmoituksen, valvontatoimenpiteen tai muun asian käsittelyn keskimääräiseen omakustannusarvoon, joka sisältää asian käsittelystä viranomaiselle aiheutuneet kokonaiskustannukset.
Kokonaiskustannuksiin kuuluvat asian käsittelystä aiheutuvien erilliskustannusten lisäksi käsittelyn aiheuttama osuus hallinto-, toimitila- ja pääomakustannuksista sekä muista viranomaisen yhteiskustannuksista. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat lisäksi asianosaisten kuulemisesta sekä hakemuksen ja päätöksen tiedottamisesta aiheutuvat kulut lukuun ottamatta 4 §:ssä mainittuja lisämaksuja.
Maa-aineslupahakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastamisesta on määrätty maa-aineslain (555/1981) 23 §:n sekä maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 145 §:n nojalla. Maa-ainesluvan hakija on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä
sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun.
Maa-aineslain 4 a §:n mukaisen maa-aineslupahakemuksen ja ympäristönsuojelulain 47 a §:n mukaisen ympäristölupahakemuksen yhteiskäsittelyn sekä yhteisen luvan valvonnasta aiheutuvien kustannusten perimiseen sovelletaan, mitä maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:ssä säädetään rakennustyön valvonnasta kunnille suoritettavasta maksusta.
Maa-aineslain mukaan luvanvaraisten toimenpiteiden edellyttämät tarkastus- ja valvontatehtävät ovat:
- Maa-ainesten ottaminen: Maa-ainesten ottamista koskevan hakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastaminen. Maksu määräytyy hakemuksessa otettavaksi esitetyn maa-ainesmäärän tilavuuden mukaan lupaa kohti liitteen mukaisesti
- Maa-ainesten ottamisen valvonta: Maksu määräytyy edellisenä vuonna toteutuneen maa-ainesten ottomäärän mukaan vuosittain liitteen mukaisesti
Otettavan maa-aineksen tilavuutena pidetään otettavaksi sallitun maa-aineksen luonnonvaraista tilavuutta (kiintokuutiometrimäärää), josta kuitenkin 500 000 m³ ylittävältä osalta otetaan maksua määrättäessä huomioon vain puolet.
Lupien, ilmoitusten ja muiden asioiden käsittelystä ja maa-ainesten ottamisen valvonnasta perittävät maksut on esitetty liitteenä olevassa maksutaulukossa.
Edellä 3 §:ssä mainitun maksun lisäksi peritään asian käsittelystä seuraavat lisämaksut:
- asiantuntijaviranomaisen lausunto erillisen laskun mukaisesti sekä liitteen mukainen lisämaksu lausunnolta
- konsultti- tai asiantuntijaselvitys erillisen laskun mukaisesti
- ympäristönsuojeluasetuksen 13 §:n 2 momentissa tarkoitetun kuulemistilaisuuden tai katselmuksen järjestämisestä aiheutuneet kulut sekä liitteen mukainen lisämaksu tilaisuudelta
- kuulutuksen sekä päätöksen julkaisemisesta aiheutuvien lehti-ilmoitusten kustannukset todellisten kulujen mukaan.
Mikäli asian käsittelyn vaatima työmäärä on merkittävästi keskimääräistä vähäisempi, voidaan maksu määrätä 50 prosenttia liitteen mukaista maksua pienemmäksi.
Toiminnan olennaista muuttamista tai lupapäätöksen uudistamista koskevan hakemuksen sekä ilmoituksen uudistamisen käsittelymaksu voidaan määrätä 50 prosenttia liitteen mukaista maksua pienemmäksi.
Luvan tai ilmoituspäätöksen teknisluontoisesta muuttamisesta tai muusta lupamääräysten vähäisestä muutoksesta, jonka vaatima työmäärä on huomattavasti keskimääräistä pienempi, voidaan käsittelymaksuksi määrätä 20 % liitteen mukaisesta maksusta, mutta
kuitenkin vähintään 100 €.
Jos hakemuksen kohteena olevalla laitoksella tai toiminnalla on varmennettu ympäristöasioiden hallintajärjestelmä tai muu vastaava järjestelmä taikka energiansäästösopimus, joiden voidaan katsoa vähentävän tarvetta selvittää toimintaa tai antaa tarkkailua ja seurantaa koskevia lupamääräyksiä, voidaan käsittelymaksu määrätä 20 % liitteen mukaista maksua pienemmäksi.
Ympäristönsuojelulain 41 §:ssä tarkoitetun lupa-asian käsittelystä peritään yhdistetty maksu siten, että perusmaksultaan kalliimman toiminnan lupamaksuun lisätään muiden toimintojen osuutena 50 % näiden toimintojen maksusta.
Ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen käsittelystä perittävään maksuun voidaan lisätä 50 % liitetaulukossa esitetystä summasta, jos ilmoituksen käsittelyn vaatima työmäärä on merkittävästi keskimääräistä suurempi toiminnan luonteen vuoksi.
Ympäristönsuojelulaki, jätelaki, vesilaki
Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa luvan, ilmoituksen, valvontatoimenpiteen tai muun asian luonne ja merkitys huomioon ottaen kohtuuttoman suureen maksuun, voidaan erityisistä syistä maksu määrätä liitteen mukaista maksua alhaisemmaksi. Maksun tulee
tällöinkin kattaa viranomaiselle aiheutuneet 4 §:n mukaiset kustannukset ja sen tulee olla suuruudeltaan vähintään 50 prosenttia liitteen mukaisesta maksusta.
Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa luvan, ilmoituksen, valvontatoimenpiteen tai muun asiankäsittelyn laajuus ja työmäärä huomioon ottaen kohtuuttoman pieneen maksuun, voidaan erityistapauksissa käsittelymaksu liitteen mukaisista maksuista poiketen
myös asian käsittelyajan perusteella lasketun omakustannusarvon ja muiden asian käsittelystä aiheutuneiden erilliskustannusten perusteella. Tällöin maksun määräämiseen liitetään laskelmaperuste maksulle sekä erittely muista erilliskustannuksista.
Ympäristönsuojelulain 206 §:ssä tarkoitetun mikroyrityksen määräaikaistarkastuksesta perittävästä maksusta vähennetään 30 % liitteen mukaisesta maksusta.
Maa-aineslaki
Mikäli maa-ainesta jonakin vuotena luvan voimassaoloaikana ei oteta lainkaan, peritään valvonnasta kyseiseltä vuodelta vain vähimmäismaksu. Mikäli lupa on voimassa vain osan vuotta, peritään kyseiseltä vuodelta vain vastaava osa vuotuisesta valvontamaksusta.
Mikäli luvan saaja ilmoittaa lopettaneensa maa-ainesten oton ennen lupa-ajan umpeen kulumista ja lupaehdot ovat tulleet täytetyiksi, tai kun lupa peruutetaan maa-aineslain 16 §:n 1 momentin kohdan 1 tai 3 perusteella, valvontamaksuja ei tämän jälkeen peritä.
Mikäli hakija peruuttaa hakemuksensa, ilmoituksensa tai muun asian taikka asian käsittely kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa raukeaa muusta syystä ennen päätöksen antamista ja viranomainen on ryhtynyt oleellisiin toimiin hakemuksen käsittelemiseksi,
peritään liitteen mukaisesta maksusta 50 prosenttia sekä muut hakemuksen käsittelystä aiheutuneet kustannukset 4 §:n mukaisesti.
Ympäristölupavelvollisen toiminnan loppuessa ympäristöluvan rauettamisesta peritään taulukon mukainen maksu. Mikäli asian käsittelyn vaatima työmäärä on merkittävästi pienempi kuin uuden luvan käsittely, peritään liitteen mukaisesta maksusta 50 prosenttia.
Hakemuksesta tai ilmoituksesta, josta on tehty hylkäävä päätös, peritään tämän taksan mukainen maksu. Mikäli hylkäävän päätöksen perusteet ovat niin selkeät, että asian laajemmalle käsittelylle ei ole ollut perusteita, voidaan maksu määrätä 50 prosenttia liitteen
mukaista maksua pienemmäksi.
Jos hakemus tai ilmoitus on päätetty jättää tutkittavaksi ottamatta, maksua ei peritä.
Ympäristönsuojelulain 59 §:n tai 199 §:n mukaisen vakuuden hyväksymistä koskevan asian käsittelystä peritään taulukon mukainen maksu.
Tuomioistuimen muutoksenhaun johdosta uudelleen käsiteltäväksi palauttaman asian tämän taksanmukaisesta käsittelymaksusta vähennetään, mitä samassa asiassa aikaisemmin annetusta ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksestä on peritty.
Jos tuomioistuin muutoksenhaun johdosta kumoaa päätöksen sen vuoksi, että hakija ei ole ollut hakemansa luvan tarpeessa, palautetaan mahdollisesti peritty maksu kokonaisuudessaan.
Ympäristönsuojelun valvontaohjelman mukaisesta määräaikaistarkastuksesta ja muusta valvontaohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta sekä hallintopakkoasiassa annetun kiellon, määräyksen tai keskeyttämisen valvomiseksi tehtävästä tarkastuksesta peritään liitteen mukainen valvontamaksu.
Toiminnanharjoittajan peruuttamatta jättämästä, sovitusta tarkastuksesta peritään maksu käytetyn työajan mukaan.
Maksusta, maksun palauttamisesta, maksun alentamisesta ja maksun lykkäämisestä määrää ympäristölautakunta tai se viranhaltija, jolle pääasiasta päättäminen on siirretty.
Maksu on suoritettava, kun päätös on annettu tai maksun perusteena oleva viranomaistoimenpide on suoritettu.
Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa. Mikäli tämän taksan mukaista maksua ei ole muistutuksista huolimatta maksettu, voidaan se periä ulosottotoimin ilman erillistä tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään.
Maa-aineslain ottamisen valvontamaksu on suoritettava vuosittain maaliskuun loppuun mennessä.
Tämä taksa on voimassa 1.5.2016 alkaen. Maksu määräytyy sen taksan mukaan, joka on voimassa hakemuksen, ilmoituksen tai muun asian vireilletulopäivänä. Maksun palauttamisen osalta noudatetaan sitä taksaa, joka oli voimassa silloin, kun maksu määrättiin.
Tällä taksalla kumotaan kaupunginvaltuuston 17.12.2012 § 9 hyväksymä taksa ja maksutaulukko.
Vantaan ympäristönsuojelun maksutaulukko
Kiinteähintaiset julkisoikeudelliset maksut ympäristönsuojelulain, jätelain, vesilain, maankäyttö- ja rakennuslain 161 a §:n ja maa-aineslain mukaisten asioiden käsittelystä.
YSL 27 §:n 1 momentin mukaan luvanvarainen toiminta sekä YSL 28 §:n 1 tai 2 momentin mukaan pohjavesialueella luvanvarainen toiminta
Metsäteollisuus:
Toiminta | euroa |
---|---|
Puunsuojakemikaaleja käyttävä laitos | 3900 |
Metalliteollisuus:
Toiminta | euroa |
---|---|
Metallien tai muovien pintakäsittely | 4800 |
Energian tuotanto:
Toiminta | euroa |
---|---|
Energiantuotanto kiinteällä polttoaineella | 4700 |
Polttoaineiden valmistus taikka kemikaalien tai polttoaineiden varastointi tai käsittely nestemäisten:
Toiminta | euroa |
---|---|
Nestemäisten polttoaineiden jakeluasema | 3500 |
Muu polttonesteiden tai vaarallisen nestemäisen kemikaalin varasto | 2900 |
Kivihiilivarasto tai grillihiilen valmistuslaitos | 2300 |
Orgaanisia liuottimia käyttävä toiminta:
Toiminta | euroa |
---|---|
Orgaanisia liuottimia käyttävä laitos | 4600 |
Malmien tai mineraalien kaivaminen tai maaperän ainesten otto:
Toiminta | euroa |
---|---|
Kivenlouhimo sekä muu kuin maanrakennustoimintaan liittyvä kivenlouhinta | 3300 |
Murskaamo tai kalkkikiven jauhatus | 4300 |
Asfalttiasema | 4600 |
Mineraalituotteiden valmistus:
Toiminta | euroa |
---|---|
Kiinteä betoniasema tai betonituotetehdas | 3100 |
Kevytsoratehdas tai kevytbetonitehdas | 3100 |
Keramiikka- tai posliinitehdas | 4600 |
Nahan tai tekstiilien laitosmainen tuotanto tai käsittely:
Toiminta | euroa |
---|---|
Tekstiilien vesipesula tai kemiallinen pesula | 1800 |
Elintarvikkeiden tai rehujen valmistus:
Toiminta | euroa |
---|---|
Kalaa tai kalastustuotteita käsittelevä tai jalostava laitos | 3200 |
Ympäristönsuojelulain liitteen 4 kohdassa 4 tarkoitetut elintarvike- ja rehuteollisuuden toiminnat, joiden jätevesiä ei johdeta ympäristöluvanvaraiselle jätevedenpuhdistamolle | 3200 |
Eläinsuojat ja kalankasvatus:
Toiminta | euroa |
---|---|
Eläinsuoja | 2400 |
Turkistarha | 2400 |
Liikenne:
Toiminta | euroa |
---|---|
Muu lentopaikka kuin lentoasema | 3900 |
Linja-, kuorma-auto- tai työkonevarikko | 3100 |
Ulkona sijaitseva moottoriurheilurata | 4700 |
Jätehuolto:
Toiminta | Euroa |
---|---|
Maankaatopaikka alle 50 000 t/a | 4900 |
Pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni-, tiili- tai asfalttijätteen tai pysyvän jätteen muu käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle alle 50 000 t/a | 4900 |
Kotitaloudessa tai siihen rinnastettavassa toiminnassa syntyneen vaarallisen jätteen varastointipaikka tai romuajoneuvojen tai sähkö- ja elektroniikkalaitteiden varastointipaikka, jonka varastointikapasiteetti enintään 50 tonnia | 3500 |
Autopurkaamo | 4300 |
Ruhojen tai eläinperäisen jätteen käsittely | 4200 |
Muu jätteen ammattimainen tai laitosmainen hyödyntäminen tai käsittely | 4200 |
Muu toiminta:
Toiminta | Euroa |
---|---|
Ulkona sijaitseva ampumarata | 4100 |
Pysyvä, ulkona sijaitseva laitosmainen suihkupuhalluspaikka | 2400 |
Eläintarha tai huvipuisto | 3000 |
Krematorio tai lemmikkieläinten polttolaitos | 3900 |
Maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteiskäsittely, maksu peritään maa-aineslain mukaan.
YSL 27 §:n 2 momentin 2 tai 3 kohdan mukaan luvanvarainen
Oikeus jätevesien johtamiseen toisen alueelle:
Jätevesimäärä asukasvastineluvultaan | euroa |
---|---|
alle 10 | 630 |
10 - 49 | 1200 |
50 - 99 | 1700 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Toiminta, josta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta | 1900 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Sahalaitos | 3700 |
Terveydelle tai ympäristölle vaarallisen kemikaalin varasto | 2600 |
Elintarvike- ja rehuteollisuuden toiminnot, joiden jätevedet johdetaan luvanvaraiselle jätevedenpuhdistamolle | 2600 |
Eläinsuoja | 2400 |
Varikko | 2700 |
Ulkona sijaitseva ampurata | 2600 |
Kiinteä eläintarha tai huvipuisto | 2600 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Energiantuotantolaitos | 2400 |
Asfalttiasema | 2200 |
Polttonesteiden jakeluasema | 1200 |
Kemiallinen pesula | 900 |
Haihtuvia orgaanisia yhdisteitä käyttävä toiminta | 2100 |
Betoniasema tai betonituotantotehdas | 1300 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Tilapäistä melua tai tärinää aiheuttava toiminta, laaja (YSL 118 §) | 660 |
Tilapäistä melua tai tärinää aiheuttava toiminta, suppea | 300 |
Koeluontoinen toiminta (YSL 119 §) | 800 |
Poikkeukselliset tilanteet (YSL 120 §) | 600 |
Toiminta | euroa |
---|---|
YSL 156 d §:n mukainen päätös talousjätevesien käsittelyvaatimuksista poikkeamiseksi | 170 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Jätteen ammattimaisen keräyksen merkitseminen jätehuoltorekisteriin | 240 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Veden ottamisen rajoittaminen | 370 |
Ojitusta koskeva erimielisyys | 520 |
Vesilain mukainen oikeus ojittaa toisen alueella ja oikeus johtaa vettä toisen ojaan sekä MRL 161 a § päätös velotetaan tuntitaksan mukaan €/tunti | 73 |
Toiminta | Euroa/m3 |
---|---|
Maa-aineslupahakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastaminen, ottomäärän mukaan, kuitenkin vähintään 1050 € | 0,03 |
Vuosittainen valvontamaksu maa-ainesten ottomäärän mukaan, kuitenkin vähintään 550 € | 0,018 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Tarkkailusuunnitelman käsittely ja hyväksyminen | 510 |
Muiden kuin haittaa kärsivän asianosaisen aloitteesta vireille paneman ilmeisen perusteettoman asian käsittely | 410 |
Muu asian käsittely (omakustannusarvo), € / tunti | 73 |
Poikkeuksen myöntäminen Vantaan kaupungin ympäristönsuojelumääräyksistä | 300 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Valvontaohjelman mukainen määräaikaistarkastus | 380 |
Uusintatarkastus valvontaohjelmaan perustuvalla määräaikaistarkastuksella havaittujen puutteiden takia | 190 |
Vuosiraportin tarkastaminen | 90 |
Tarkkailutuloksen tarkastaminen | 50 |
Muu ohjelmaan perustuva säännöllinen valvonta, euroa/tunti | 73 |
Tarkastus kiellon tai määräyksen valvomiseksi YSL 175, 176 § | 340 |
Tarkastus toiminnan keskeyttämisen noudattamiseksi YSL 181 § | 340 |
Toiminta | Euroa |
---|---|
Lupahakemuksen käsittelyn yhteydessä | 230 |
Oman hakemusasian käsittelynä | 450 |
Vakuuden tarkastaminen | 110 |