Sidan är mer än 2 år gammal

Ledarartikel: Vandas mål för regeringsprogrammet

Artikel

Etiketter

Invånare

Stadsdirektör Ritva Viljanen berättar i en ledare i invånartidningen 1/2023 om Vanda stads ambitioner i det nya regeringsprogrammet och om många viktiga frågor för stadens framtid.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

Vi kommer att få en ny regering efter riksdagsvalet våren 2023. Vanda stad har egna mål som syftar till att påverka riktlinjerna i det kommande regeringsprogrammet. Vi samarbetar med metropolområdet, de sex största städerna och C21-städerna. Vi behöver ett intensivt samarbete mellan staten och de stora städerna för att uppnå de mål som är viktiga för både Vanda och hela samhället!

De stora städerna stödjer vårt lands konkurrenskraft och ekonomi och där görs de mest effektiva lösningarna för den digitala och gröna övergången. Regeringen borde därför stärka städerna och undvika reformer som försvagar ekonomin för tillväxtens drivrutiner och investeringsförmågan.  De tre största städerna i huvudstadsregionen producerar redan nu 37 procent av Finlands bruttonationalprodukt!

Vanda, liksom hela huvudstadsregionen, fortsätter att växa särskilt tack vare personer med främmande språk. Kostnaderna orsakade av befolkningstillväxten och personer med främmande språk som modersmål måste beaktas bättre än i nuläget, och städerna måste garanteras en tillräcklig andel av skatteunderlaget för att finansiera tillväxtinvesteringarna. Vad gäller integration har Finland inte råd att misslyckas.

Kommunerna behöver lagstadgade och finansiella förutsättningar för att kunna organisera tjänsterna effektivt även i förändringar. I början av året genomgick vi en stor administrativ förändring i och med reformen med välfärdsområden, och kommunerna kommer att ansvara för arbets- och näringslivstjänsterna från och med 2025. Städernas uppgifter koncentrerar sig nu på det som driver Finland framåt: tillväxt, kompetens, livskraft och utveckling av hela regionen.

Till huvudstadsregionen behövs fler yrkesutbildade personer inom småbarnspedagogiken, utbildningen och social- och hälsovårdsbranschen. Det bor betydligt fler ungdomar i huvudstadsregionen än i genomsnitt, men antalet utbildningsplatser är färre än för genomsnittet i Finland. Det är inte som det borde vara. Det måste finnas fler utbildningsplatser nära arbetsplatserna. Vi behöver också möjligheter till kontinuerligt lärande så att även långtidsarbetslösa kan få arbete.

Vårt mål är att Vandas spårvagnslinje är klar senast 2028 och staten borde bidra till finansieringen av den. Vandas spårvagn skulle vara en viktig del av spårvägsnätverket och de tvärgående förbindelserna i huvudstadsregionen. Arbetskraftens rörlighet och en hållbar trafik garanteras med hjälp av just kollektivtrafiken. Det skulle kunna byggas bostäder för upp till 60 000 personer utmed spårvagnsrutten, vilket skulle medföra nya möjligheter till företagsverksamhet. 

Spårvagnsförbindelsen skulle också förbättra Helsingfors-Vanda flygplats tillgänglighet. Flygplatsen är livsviktig för hela vårt land: 140 000 arbetsplatser är relaterade till den. För att förbättra vår konkurrenskraft bör regeringen främja utvecklingen av flygplatsområdet som ett centrum för internationell affärsverksamhet och kompetens.

Utvecklingen av huvudjärnvägsförbindelsen till Helsingfors-Vanda flygplats och planeringen av Flygbanan och Finlandsbanan bör också främjas för att flygplatsen och dess anslutningsmöjligheter ska bli ett viktigt resecentrum av internationell klass i Finland.

Dessutom är det viktigt för den nationella säkerheten att stärka säkerheten, säkerhetsarbetet och beredskapen i metropolområdet.

Ritva Viljanen, stadsdirektör

Denna artikel publicerades på finska i Vanda invånartidning 1/2023. Läs de andra artiklarna på invånaretidningens sidan!

Keywords

Invånartidning 1/2023