I den uppdaterade planen för småbarnspedagogik har man fokuserat på att ge stöd åt barnet och förverkliga jämlikhet
I centrum för reformen är barnets rätt till tillräckligt bra stöd i rätt tid. Med förändringarna förbättrar man rättsskyddet för de barn som är i behov av stöd och främjar likvärdiga möjligheter för alla barn.
Bild: Sercan Alkan
I centrum för reformen är barnets rätt till tillräckligt bra stöd i rätt tid. Med förändringarna förbättrar man rättsskyddet för de barn som är i behov av stöd och främjar likvärdiga möjligheter för alla barn.
Den nya planen för småbarnspedagogik trädde i kraft 1.8.2022. Planen för småbarnspedagogik uppdaterades för att följa de förändringar som skett i lagen om småbarnspedagogik och den nationella planen för småbarnspedagogik.
Nationellt tas det i bruk tre nivåer av stöd, där stödet består av allmänt stöd, intensifierat stöd och särskilt stöd enligt barnets behov. På detta sätt skapar stödet en kontinuitet till förskole- och grundskoleundervisningen. Behovet av stöd bedöms i samband med att barnets plan för småbarnspedagogik görs upp. Samtidigt planeras vilka pedagogiska, strukturella och/eller vårdinriktade stödformer som barnet behöver. För småbarnspedagogikens intensifierade och särskilt stöd samt stödformer i allmänt stöd görs ett beslut som kan överklagas. De reformer som gjorts angående barnets stöd har beaktats i förskolans läroplan.
Den nya planen för småbarnspedagogik styr till en inklusive verksamhetskultur. Det här innebär att man stärker gemenskapen och delaktigheten, så att varje barn och varje familj känner sig välkommen som en del av gruppen och daghemsgemenskapen. I den inklusiva verksamhetskulturen blir ingen lämnad utanför och alla har rätt till positiv interaktion och dagliga vänskapsförhållanden. Vid uppdateringen av den nya planen för småbarnspedagogik har man fäst allt större vikt vid barnens säkerhet samt förebyggande och ingripande av mobbning.
Planen för småbarnspedagogik stöder principerna för att skapa tryggare rum. Med tryggt rum avser man ett ställe som erbjuder barnet en känsla av fysisk, psykisk och social trygghet. I varje barngrupp tar man fram principerna för tryggare rum tillsammans med barnen, samtidigt som man beaktar vårdnadshavarna. Att främja tryggare rum är en del av de åtgärder som görs i Vanda inom ramen för arbetet som barnvänlig kommun.