Möten på Vandas flerspråkiga rådgivning

Nyhet

Etiketter

Kundservice & rådgivning

Vandas flerspråkiga rådgivning har funnits i Vanda i två år. Tjänsten riktar sig till alla annanspråkiga Vandabor som behöver hjälp till exempel med integrationen i Vanda och med ärenden hos myndigheterna. Vad innebär det här i praktiken? Varför är tjänsten så viktig för många? Vi bekantar oss med tjänsten i sällskap med några kunder och deras erfarenheter.

Vantaan monikielisen neuvonnan asiakkaat Tetiana ja Abbas ovat neuvontakopissa monikielisen neuvojan Abdishakurin kanssa. Kaikki katsovat kameraan.

Vid den flerspråkiga rådgivningspunkten kan du få rådgivning om till exempel boende, arbete, fritidsaktiviteter och ifyllande av blanketter. Bilden visar kunderna Tetiana och Abbas samt den flerspråkiga rådgivaren Abdishakur.

Yuliia från Ukraina håller på och flyttar från Träskända till Vanda. Hon blir gärna intervjuad: det är tydligt att det finns ett starkt förtroende mellan kunden och den flerspråkiga rådgivaren. Tillsammans med Irina har bytet av hemkommun underlättats, hon har bekantat sig med FPA-ärenden och naturligtvis fyllt i en bostadsansökan. Yuliia ser det som mycket viktigt att man får högklassig rådgivning och handledning på ett språk som man förstår.

– Största delen av ukrainarna klarar sig inte ensamma i det finländska servicesystemet. Bristen på språkkunskaper i finska gör det svårt att söka information. Det är också förvirrande att varje kommun har sin egen praxis och inte kan hjälpa i ärenden i en annan kommun, förklarar Yuliia om de utmaningar hon mött i Finland.

Den flerspråkiga rådgivningen ger enligt Yuliia en övergripande service som inte går att få någon annanstans. 

Livet i Finland byggs upp med stöd av flerspråkig rådgivning

Abdishakur, som ger kommuninvånarna råd på somaliska och engelska, berättar att arbetsdagarna är mycket varierande och att kundernas servicebehov är olika. Med kunder som är nyinflyttade i Finland måste man enligt Abdishakur exempelvis ”skapa en människas hela liv i Finland” – allt från ansökan om bostad och skolplats till familjeåterförening. För den flerspråkiga rådgivningen är ett fungerade samarbete med staden, välfärdsområdet och lokala organisationer av stor betydelse.

Tetiana och Abbas som nu anlänt till Dickursby är återkommande kunder som är bekanta för rådgivaren. Den flerspråkiga rådgivningen ger hjälp till exempel då det gäller att fylla i blanketter. Detta innebär också stöd i digitala ärenden på dator eller klientens egen telefon. Tetiana berättar att hon fått hjälp med att söka till kurser i finska och sköta ärenden med arbets- och näringsbyråns tjänster, medan Abbas i sin tur exempelvis fått hjälp i att söka till en yrkesskola.  

Abbas berättar att han också rekommenderat tjänsten för sina vänner. Båda säger sig vara tacksamma över att det finns en plats med låg tröskel där man kan be om råd. 

Flerspråkig rådgivning betjänar med en arbetsinriktning som stöder integrationen

Sarah, som är kund hos den flerspråkiga rådgivaren Mariam, är en irakisk kvinna som har bott i Finland i två år. Sarah berättar att hon upplever det utmanande att sköta ärenden med olika myndigheter på finska, även om hon redan talar språket i viss mån.  

När man uträttar ärenden med en rådgivare på det egna språket är det möjligt att gå igenom servicesituationerna steg för steg. Man reder ut svåra byråkratiska termer för kunden. Syftet med tjänsten är att stärka och stödja kundernas egen aktivitet.

– Servicen vid Vanda flerspråkiga rådgivning är vänlig och tillförlitlig. Och man får hjälp snabbt, vilket verkligen är viktigt, säger Sarah med ett leende.

Vandas flerspråkinga rådgivning

Avgiftsfri personlig rådgivning i stadens, organisationernas och olika myndigheters tjänster. Servicespråken är finska, svenska, engelska, estniska, ryska, somaliska, dari, farsi, arabiska och kurdiska. Rådgivarna hjälper dig eller hänvisar dig till den rätta servicen! 

Vi betjänar vid Vandainfo i Dickursby och Myrbacka:  

  • Måndag, tisdag och onsdag utan tidsbokning kl. 9.00–15.00.
  • Torsdagar och fredagar endast med tidsbokning.
  • Man kan boka tid på Vandainfo genom att besöka, ringa eller skicka ett mejl till de flerspråkiga rådgivarna. 

Rådgivningen ordnas av projektet Neuvova Vantaa. Vid ingången av 2025 kommer det att bli en lagstadgad förpliktelse för kommunerna att med låg tröskel ordna handlednings- och rådgivningstjänster för alla invandrare. 

Rådgivningstider och rådgivningsspråk & rådgivarnas kontaktuppgifter

 

Denna artikel publicerades i Vanda invånartidning nr 1/2024. Läs tidningens övriga artiklar på Vanda invånartidnings hemsida!