Kohtaamisia Vantaan monikielisessä neuvonnassa

Uutinen

Asiasanat

Asiakaspalvelu & neuvonta

Vantaan monikielinen neuvonta on toiminut Vantaalla kahden vuoden ajan. Palvelu on suunnattu kaikille muunkielisille vantaalaisille, jotka tarvitsevat apua esimerkiksi Vantaalle kotoutumiseen ja viranomaisten kanssa asiointiin liittyvissä kysymyksissä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miksi palvelu on monelle niin tärkeä? Tutustutaan palveluun yhdessä asiakkaiden kokemusten kautta.

Vantaan monikielisen neuvonnan asiakkaat Tetiana ja Abbas ovat neuvontakopissa monikielisen neuvojan Abdishakurin kanssa. Kaikki katsovat kameraan.

Monikieliseltä neuvontapisteeltä saat neuvontaa esimerkiksi asumiseen, työntekoon, harrastamiseen ja lomakkeiden täyttämiseen liittyvissä kysymyksissä. Kuvassa asiakkaat Tetiana ja Abbas sekä monikielinen neuvoja Abdishakur.

Ukrainalainen Yuliia on muuttamasta Järvenpäästä Vantaalle. Hän antaa haastattelun mielellään: asiakkaan ja monikielisen neuvojan välillä vallitsee selvästi vahva luottamus. Yhdessä Irinan kanssa on edistetty kotikunnan vaihtamista, perehdytty Kela-asioihin sekä tietenkin täytetty asuntohakemus. Yuliia pitää erittäin tärkeänä sitä, että laadukasta neuvontaa ja ohjausta saa ymmärtämällään kielellä.

– Suurin osa ukrainalaisista ei pärjää yksin suomalaisen palvelujärjestelmän kanssa. Tiedon etsimisestä tekee hankalaa suomen kieliosaamisen puute. Hämmentävää on myös se, että jokaisella kunnalla on oma tapansa toimia, eikä voida auttaa toisen kunnan asioissa, avaa Yuliia kohtaamiaan haasteita Suomessa.

Monikielistä neuvonnasta saa Yuliian mukaan kokonaisvaltaista palvelua, jota ei saa muualta.

Elämä Suomeen rakennetaan monikielisen neuvojan tuella

Kuntalaisia somalin ja englannin kielellä neuvova Abdishakur kertoo työpäiviensä olevan hyvin vaihtelevia ja asiakkaiden palvelutarpeiden erilaisia. Esimerkiksi vasta Suomeen muuttaneiden asiakkaiden kanssa pitää Abdishakurin sanojen mukaan “rakentaa ihmisen koko elämä Suomeen” - aina asunnon ja koulupaikan hakemisesta perheen yhdistämiseen asti. Monikieliselle neuvonnalle toimiva yhteistyö kaupungin ja hyvinvointialueen sekä paikallisten järjestöjen kanssa on erittäin merkityksellistä.

Tällä kertaa Tikkurilaan saapuneet Tetiana ja Abbas ovat neuvojalle tuttuja, palaavia asiakkaita. Monikielisessä neuvonnassa annetaan apua esimerkiksi lomakkeiden täyttämiseen. Tämä tarkoittaa myös digiasioinnin tukea tietokoneella tai asiakkaan omalla puhelimella. Tetiana kertoo saaneensa neuvonnasta apua suomen kielen kursseille hakemisessa ja TE-palveluiden kanssa asioinnissa, Abbas taas esimerkiksi ammattikouluun hakemisessa.  

Abbas kertoo suositelleensa palvelua myös ystävilleen. Molemmat sanovat olevansa kiitollisia siitä, että on olemassa matalan kynnyksen paikka, josta tulla kysymään neuvoa. 

Monikielinen neuvonta palvelee kotoutumista tukevalla työotteella

Monikielisen neuvojan Mariamin asiakas Sarah on irakilainen nainen, joka on asunut Suomessa kaksi vuotta. Sarah kertoo kokevansa eri viranomaisten kanssa asioinnin suomeksi haastavaksi, vaikka puhuukin kieltä jo jonkin verran.  

Omakielisen neuvojan kanssa asioidessa palvelutilanteita on mahdollista käydä läpi vaihe vaiheelta. Vaikeat byrokraattiset termit selitetään asiakkaalle auki. Palvelun tarkoituksena on vahvistaa ja tukea asiakkaiden omatoimisuutta.

– Vantaan monikielisen neuvonnan palvelu on ystävällistä ja täsmällistä. Apua saa myös nopeasti, mikä on todella tärkeää, kertoo Sarah hymyillen. 


Vantaan monikielinen neuvonta

Maksutonta henkilökohtaista neuvontaa kaupungin, järjestöjen ja eri viranomaisten palveluissa. Palvelukielet ovat suomi, ruotsi, englanti, viro, venäjä, somali, dari, farsi, arabia ja kurdi. Neuvojat auttavat sinua tai ohjaavat sinut oikeaan palveluun! 

Palvelemme Tikkurilan ja Myyrmäen Vantaa-infoissa:  

  • Maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona ilman ajanvarausta klo 9.00–15.00.
  • Torstaisin ja perjantaisin vain ajanvarauksella.

Voi varata ajan Vantaa-infossa käymällä, soittamalla tai lähettämällä sähköpostia monikielisille neuvojille. 

Neuvonnan järjestää Neuvova Vantaa -hanke. Vuoden 2025 alusta kuntien lakisääteiseksi velvoitteeksi tulee järjestää matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluita kaikille maahanmuuttaneille.

Neuvonta-ajat ja –kielet & neuvojien yhteystiedot: vantaa.fi/monikielinenneuvonta.

 

Tämä kirjoitus julkaistiin Asukaslehden numerossa 1/2024. Lue lehden muut jutut Asukaslehden sivulta!

Lue myös: Vantaan kotoutumisen verkostomessut 2023 - yhdessä tehden kohti parempaa kotoutumista