Wilma och kommunikation mellan hem och skola
Wilma är en digital tjänst som fungerar som kommunikationskanal mellan hem och skola. Wilma kräver internetuppkoppling och kan användas antingen via webbläsare eller en applikation som kan laddas ner på en smarttelefon.
I Wilma ser vårdnadshavarna bland annat
- barnets schema
- lektions- och provanteckningar
- bedömning
- anmärkningar och dokument gällande barnets skolgång
Därtill kan vårdnadshavaren granska och utreda barnets frånvaro, läsa skolans meddelanden, skicka meddelanden åt lärare och annan personal och svara på eventuella förfrågningar. Eventuella disciplinära åtgärder informeras om via Wilma.
Via Wilma kan vårdnadshavaren meddela sitt telefonnummer och sin e-postadress. Vårdnadshavarnas namn och adressuppgifter kommer till Wilma från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV). Om det finns fel i uppgifterna, måste korrigeringen alltid göras via DVV här.
Via Wilma kan du fylla i olika ansökningar som gäller eleven, såsom frånvaro-, skoltransport- och eftermiddagsverksamhetsansökan. Du kan även fylla i ansökningar som häller undervisning (t.ex. språkbad, engelskspråkig undervisning eller musikklass).
Inloggning i Wilma
Skapa ett Wilma-användarnamn
Att skapa Wilma-användarnamn för vårdnadshavare
Logga in på Wilma genom en webbläsare på dator när du skapar ett användarnamn (inte en mobilapp).
Skapa ett Wilma-användarnamn genom Suomi.fi-identifikation. För att skapa ett användarnamn behöver du bankkoder/mobilcertifikat och en e-postadress som i fortsättningen också fungerar som användarnamn på Wilma. Om du inte kan använda stark autentisering får du en nyckelkod av ditt barns skola för att skapa ett användarnamn.
Hjälp med användningen av Wilma
Om du har problem med att skapa ett användarnamn, kontakta Vandainfos serviceställe, barnets skola eller adressen primuswilmatuki@vantaa.fi.
Skolnybörjarnas Wilma-användarnamn ur bruk i februari-mars
Av tekniska skäl fungerar inte vårdnadshavarnas Wilma-användarnamn medan skolbesluten förbereds. Användarnamnen tas i bruk igen 27.3.2025 då besluten publiceras i Wilma.
Vanliga frågor och svar
Varför lyckas jag inte skapa ett Wilma-användarnamn med mina nätbankskoder?
Att lägga till en roll som vårdnadshavare har blockerats helt och hållet via tjänsten suomi.fi/fullmakter, om eleven eller vårdnadshavaren har en spärrmarkering eller ett avtal om vårdnadsfördelningen för barnet som står under vårdnad. I dessa fall får vårdnadshavaren en nyckelkod för inloggning på Wilma på Vandainfos serviceställen, den kommande skolan (om skolan redan fastställts) eller på adressen: primuswilmatuki@vantaa.fi.
Wilma-användarnamnet hittas inte eller lösenordet är fel?
Varje kommun har en egen inloggningsadress till Wilma. Är det säkert att du försökte logga in dig på Vanda stads Wilma på adressen: https://vantaa.inschool.fi?
Vilken skola ska jag välja när jag skapar ett Wilma-användarnamn?
Du kan välja vilken skola som helst. Valet påverkar inte beslutet om närskola.
Varför visas min makes/makas namn när jag använder mitt Wilma-användarnamn?
Om du använder koderna för ett gemensamt bankkonto när du skapar ditt användarnamn är det namnet på bankkontots huvudinnehavare som visas i Wilma-användarnamnet. I dessa fall ska du kontakta primuswilmatuki@vantaa.fi.
Varför fungerar inte nyckelkoden?
Nyckelkoden är en engångskod och den fungerar inte längre efter att Wilma-användarnamnet har skapats.
Varifrån får jag en nyckelkod?
Du får en nyckelkod för inloggning på Wilma på Vandainfos serviceställen, den kommande skolan (om skolan redan fastställts) eller på adressen: primuswilmatuki@vantaa.fi.
Var i Wilma kan jag hitta blanketten för att anmäla mitt barn till skolan?
Du hittar anmälningsblanketten i Wilma i den övre balken under Blanketter. Blanketterna kan också finnas under de tre punkterna.
Varför fick vi anmälan om läroplikten på svenska, även om mitt barns modersmål är finska?
Om barnets modersmål är svenska eller om barnet går i en svenskspråkig förskola skickas anmälan om läroplikten på svenska. Andra får anmälan på finska.