Vanda är en mångsidig stad, och därför måste arbetet för jämlikhet och mot rasism vara en del av stadens verksamhet. Enbart principiella riktlinjer räcker dock inte, utan konkreta åtgärder behövs för att garantera lika möjligheter för alla invånare.
Vandas arbets- och internationella kundtjänster stödjer flerspråkiga och multikulturella invånare i deras sysselsättning och integration. Under veckan mot rasism, 17–23 mars 2025, erbjuds personalen olika diskussionsmöjligheter och utbildningar.
Diskussion och utbildning för att främja jämlikhet
– Under veckan genomför vi bland annat den interaktiva utbildningen "Arbete mot rasism i kundtjänst och arbetsgemenskap", där vi går igenom konkreta situationer och handlingssätt för att identifiera och hantera rasism. Dessutom får personalen möjlighet att diskutera med en expert i en pop-up-session, där praktiska råd för att hantera situationer som rör rasism ges, säger specialexpert Bahar Mozaffari från Vanda stads internationella kundtjänster.
– Vi deltar också i Justitieministeriets kampanj "Rätt att vara fri från diskriminering", som främjar jämlikhet och påminner om säkerheten för alla på arbetsplatser och i kundtjänstmiljöer, fortsätter Mozaffari.
– Alla är välkomna till Vanda, och här har alla rätt att leva ett tryggt liv. Vi accepterar inte olämpligt bemötande, trakasserier eller mobbning, understryker Vanda stadsdirektör Pekka Timonen.
Multikulturell arbetsgemenskap främjar jämlikhet
Personalens mångfald inom Vandas arbets- och internationella kundtjänster är en stor fördel, eftersom den möjliggör en bättre förståelse och service för kunderna.
– När arbetsgemenskapen har olika språk- och kulturbakgrunder kan vi snabbt svara på invånarnas behov och främja social rättvisa, betonar Mozaffari.
Främjandet av jämlikhet är ett ständigt arbete. Veckan mot rasism ger arbets- och internationella kundtjänster möjlighet att stanna upp, lära sig och stärka vårt engagemang för jämlikhet genom vardagliga handlingar.