Pro-verksamhet i skolor och daghem i Vanda

Positiv respons lär barnen att uppträda på ett sätt som är passande. Positiv respons används aktivt i Vandas skolor och daghem.

Pro-verksamheten är en verksamhetsmodell som baserar sig på forskningsdata och som används för att stärka ett positivt uppförande i skolor och daghem. Vanda är den första stora staden som på lång sikt inför verksamhetsmodellen i hela stadens småbarnspedagogik och undervisning. Under läsåret 2024–2025 berör verksamheten sammanlagt 23 500 barn i daghem och skolor i Vanda.

ProKoulu och ProSkola

I ProKoulus verksamhet deltar 22 finskspråkiga grundskolor i Vanda under läsåret 2024–2025. Verksamhetsmodellen ProSkola tillämpas vid fyra svenskspråkiga lågstadier. Pro-verksamheten berör cirka 12 000 elever inom den grundläggande utbildningen i Vanda.

Tack vare ProSkola vet eleverna bättre hur de förväntas uppföra sig i olika situationer. Vi antar inte, vi lär ut.

Jukka Ihalainen, rektor

ProVaka och ProSmå

I Vanda deltar alla stadens 134 daghem i Pro-verksamheten inom småbarnspedagogiken. I den finskspråkiga småbarnspedagogiken går verksamheten under namnet ProVaka och i den svenskspråkiga under namnet ProSmå. I Pro-verksamheten inom småbarnspedagogiken deltar omkring 11 500 barn i Vanda.

Att lyckas som grupp är mycket motiverande för både barn och vuxna.

Johanna Ahokas, daghemsföreståndare

ProSeminarium 2024 ordnas i Vanda

Det internationella ProSeminariet 2024 ordnas i Vanda 14–15.11.2024. Vid seminariet presenteras de senaste internationella och finländska forskningsrönen samt hur kommunerna har lyckats göra positiva förändringar i skolans och daghemmens vardag.

Evenemanget, som ordnas av Niilo Mäki Institutet och Vanda stad, riktar sig till dem som redan utför Pro-utvecklingsarbete och dem som är intresserade av utvecklingsarbetet. Läs mer om evenemanget på Niilo Mäki Institutets webbsidor: prokoulu.fi/sv/proseminarium.

Positiivisesti Ryhmässä Oppiva (Positiv inlärning i grupp)

Pro-verksamheten har utvecklats med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet i samarbete mellan Östra Finlands universitet och Jyväskylä universitet samt Niilo Mäki Institutet. Förkortningen Pro kommer från orden positiivisesti ryhmässä oppiva (Positiv inlärning i grupp).

I de skolor och daghem som deltar i Pro-verksamheten undervisas barnen i gott uppförande och sociala färdigheter genom att ge dem positiv respons och belöna dem för att de följer gemensamt överenskomna anvisningar.

Pro-verksamheten ökar arbetsron i skolorna och daghemmen och gör vardagen smidigare och minskar beteendeproblemen.

Närmare information

Mari Grönroos

Utvecklingstjänsterna inom fostran och lärande
Sakkunnig inom undervisningsväsendet
040 481 4856 mari.gronroos@vantaa.fi

Mari Lay

Utvecklingstjänsterna inom fostran och lärande
Sakkunnig inom småbarnspedagogik
040 528 6261 mari.lay@vantaa.fi

Keywords

Grundskolor Daghem Förskola