Pro-toiminta Vantaan kouluissa ja päiväkodeissa
Positiivinen palaute opettaa lapsia käyttäytymään toivotulla tavalla. Positiivinen palaute on aktiivisessa käytössä Vantaan kouluissa ja päiväkodeissa.
Pro-toiminta on tutkimustietoon perustuva toimintamalli, jolla vahvistetaan positiivista käyttäytymistä kouluissa ja päiväkodeissa. Vantaa on ensimmäinen suuri kaupunki, joka on viemässä toimintamallia pitkäjänteisesti koko kaupungin varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Toiminta koskettaa Vantaalla yhteensä 23 500 lasta päiväkodeissa ja kouluissa lukuvuonna 2024–2025.
ProKoulu ja ProSkola
ProKoulu-toiminnassa on Vantaalla mukana 22 suomenkielistä peruskoulua lukuvuonna 2024–2025. ProSkola-toimintamalli on käytössä neljässä ruotsinkielisessä alakoulussa. Pro-toiminta koskettaa Vantaalla noin 12 000 perusopetuksen oppilasta.
ProKoulun ansioista oppilaat tietävät paremmin, minkälaista käyttäytymistä heiltä odotetaan eri tilanteissa. Emme oleta, vaan opetamme.
Rehtori Jukka Ihalainen
ProVaka ja ProSmå
Vantaalla kaikki kaupungin 134 päiväkotia ovat mukana varhaiskasvatuksen Pro-toiminnassa. Suomenkielisessa varhaiskasvatuksessa toiminta kulkee nimellä ProVaka ja ruotsinkielisessä nimellä ProSmå. Varhaiskasvatuksen Pro-toiminnassa on mukana Vantaalla noin 11 500 lasta.
Ryhmänä onnistuminen on hyvin motivoivaa sekä lapsille että aikuisille.
Päiväkodin johtaja Johanna Ahokas
ProSeminaari 2024 järjestetään Vantaalla
Kansainvälinen ProSeminaari 2024 järjestetään Vantaalla 14.–15.11.2024. Seminaarissa esitellään tuoreinta kansainvälistä ja suomalaista tutkimustietoa sekä tapoja, joilla kunnat ovat onnistuneet tekemään positiivisia muutoksia koulun ja päiväkodin arkeen.
Niilo Mäki Instituutin ja Vantaan kaupungin järjestämä tapahtuma on suunnattu Pro-kehittämistyötä jo tekeville ja kehittämistyöstä kiinnostuneille. Lue lisää tapahtumasta Niilo Mäki Instituutin sivuilta: prokoulu.fi/proseminaari
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva
Pro-toiminta on kehitetty opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistojen sekä Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä. Pro-lyhenne tulee sanoista positiivisesti ryhmässä oppiva.
Pro-toiminnassa mukana olevissa kouluissa ja päiväkodeissa lapsille opetetaan positiivisia käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja antamalla lapsille positiivista palautetta ja palkitsemalla heitä yhdessä sovittujen toimintaohjeiden noudattamisesta.
Pro-toiminta lisää koulujen ja päiväkotien työrauhaa ja arjen sujuvuutta ja vähentää käyttäytymisen ongelmia.