Förskoleundervisning i Vanda
Presentation
Anmälningen till förskoleundervisningen sker elektroniskt via VaSa-tjänsten. Om du inte kan fylla i anmälan elektroniskt kan du också lämna in anmälan i pappersform.
Vad är förskoleundervisning?
Förskoleundervisningen är en del av den livslånga inlärningsstigen, som börjar i hemmet och småbarnspedagogiken och fortsätter efter den grundläggande utbildningen. I förskoleundervisningen är syftet att främja barnets utvecklings- och inlärningsförutsättningar samt att stärka barnets sociala färdigheter och sunda självkänsla tillsammans med familjen. Förskoleundervisningen är obligatorisk, målinriktad och bygger på läroplanen. En inlärningsplan upprättas för varje barn tillsammans med barnet och vårdnadshavarna.
I förskolan upplever och lär sig barn nya saker som en del av en kamratgrupp. Förskoleundervisningen består av lärmoduler av olika omfattning och på olika sätt, som utgår från barnens intressen och förskoleundervisningens gemensamma mål. I förskolan sker lärandet till stor del genom lek, och det finns alltid tid för lek under förskoledagen. Förutom lek ger olika upplevelsebaserade och aktiverade arbetssätt upplevelser och stärker barns motivation att lära sig.
Glädjen i att lära sig
Under förskoleåret skapar barnet en uppfattning om sig själv som elev och medlem i en grupp. Att stärka ett barns självkänsla och positiva självbild är en av förskoleundervisningens viktigaste uppgifter. Positiva inlärningsupplevelser framkallar glädjen och motivationen i lärandet.
Kunskap, färdigheter och förmågor
I förskoleundervisningen förvärvar barn grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom olika inlärningsområden. Att öva sig fungera i grupp och sociala färdigheter är en viktig del av förskoleundervisningen. Ett brett spektrum av självreglering, självständighet och självledningsförmåga är också centrala.
Lärande genom lek och upplevelser
I förskolan sker lärandet till stor del genom lek, och det finns alltid tid för lek under förskoledagen. Förutom lek ger olika upplevelsebaserade och aktiverade arbetssätt upplevelser och stärker barns motivation att lära. Förskoleundervisningen består av lärmoduler av olika omfattning och på olika sätt, som utgår från barnens intressen och förskoleundervisningens gemensamma mål. Förskoleundervisningen bygger på läroplanen. Förskoleundervisningen följer de nationella grunderna i läroplanen för förskoleundervisningen och Vandas läroplan för förskoleundervisningen. Varje barn som deltar i förskoleundervisningen bereds i samarbete med vårdnadshavarna och barnet en egen barnspecifik förskoleundervisningsplan eller en personlig plan för hur undervisningen ska organiseras.
Mer information
Svenskspråkig förskoleundervisning i Vanda
E-tjänster
Småbarnspedagogikens servicehandledning
Handledning vid frågor som rör ansökan till småbarnspedagogiken sköts centralt av servicehandledarna. Servicehandledaren presenterar de olikaalternativen inom småbarnspedagogiken och hjälper familjen med ansökan om en plats inom småbarnspedagogiken. Servicehandledaren ansvarar för kontakten med familjen före barnet har en placering inom småbarnspedagogik.
Servicekanaler
Typ av tjänstekanal
Availabilities
- Öppet tis-tor 09-12
Links
Typ av tjänstekanal
Vanda-infos allmänna vägledning
Vanda-info ger vägledning till Vanda stads och våra partners tjänster. Vi betjänar via telefon, chatt, e-post och vid Vanda-infos verksamhetsställen.
Servicekanaler
Typ av tjänstekanal
Typ av tjänstekanal
Information
Chattfönstret hittar du nere i det högra hörnet av webbsidan under dess öppettider.
Availabilities
- Öppet mån-ons, fre 09-15
- Öppet tor 12-15
- Stängt lör-sön
Typ av tjänstekanal
Availabilities
- Öppet mån-ons, fre 08-15:30
- Öppet tor 12-16:30
- Stängt lör-sön
-
09 83911
(msa/lna)