Esiopetus Vantaalla

Suomenkielisestä esiopetuksesta vastaa varhaiskasvatuksen palvelualue ja ruotsinkielisestä ruotsinkielisten palvelujen palvelualue.
Kun ilmoitat lapsesi esiopetukseen, sinulla on mahdollisuus hakea lapselle paikkaa englannin kielirikasteiseen esiopetukseen, ruotsin kielikylpyesiopetukseen tai laajamittaiseen englanninkieliseen esiopetukseen. Esiopetukseen ilmoittaudutaan sähköisesti VaSa-palvelussa, jos et pysty täyttämään ilmoittautumista sähköisesti, voit täyttää myös paperilomakkeen.
Palvelun käytön edellytykset
Esiopetus on tarkoitettu pääasiassa niille lapsille, jotka kyseisenä vuotena täyttävät 6 vuotta.
Esiopetuksen järjestämispaikat lukuvuonna 2023-2024
Esiopetusta järjestetään Vantaalla kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa sekä osin koulujen tiloissa. Kasvatuksen ja oppimisen lautakunta päättää esiopetuksen järjestämispaikat lukuvuodeksi kerrallaan ennen esiopetukseen ilmoittautumisen käynnistymistä. Kun esiopetukseen ilmoittautuneiden lasten määrä on hakuajan päätyttyä tiedossa, lautakunta vahvistaa seuraavan lukuvuoden toimipaikat.
Hämeenkylän päiväkoti
Hämevaaran päiväkoti
Jokiuoman päiväkoti
Jönsaksen päiväkoti (ympäristö- ja luontopainotus)
Kaivokselan päiväkoti (suomenkielinen ja englannin kielirikasteinen ryhmä)
Kilterin päiväkoti (ympärivuorokautinen)
Kimaran päiväkoti
Kivimäen päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Koskikujan päiväkoti
Kukinpolun päiväkoti
Laajavuoren päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Louhelan päiväkoti (vain pienennetyn ryhmän lapsille)
Martinlaakson päiväkoti
Metsikköpolun päiväkoti
Patotien päiväkoti
Pilke tiedepäiväkoti Pikkukarhu (yksityinen)
Pähkinänsärkijän päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Pähkinärinteen päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Raikupolun päiväkoti
Rajatorpan koulun esiopetuspiste (englannin kielirikasteinen)
Simpukan päiväkoti
Solkikujan päiväkoti
Touhula Kaivoksela (yksityinen)
Uomarinteen koulun esiopetuspiste (ruotsin kielikylpy)
Vantaanlaakson päiväkoti
Variston päiväkoti
Varistonniityn päiväkoti
Vaskivuoren päiväkoti
Aurinkokiven päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Husaaritien päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Kanniston päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Katrintuvan päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Keimolanmäen päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Kivistön päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Lipunkantajan päiväkoti
Norlandia Kaarna (yksityinen)
Pilke tiedepäiväkoti Hohto (yksityinen, englannin kielirikasteinen)
Touhula Jalokivi (yksityinen)
Illenpuiston päiväkoti
Isonmännyn päiväkoti
Kartanonkosken päiväkoti
Lystilän päiväkoti
Ollaksen päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Pakkalan päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Pakkalanrinteen päiväkoti
Peltovuoren päiväkoti
Riihipellon päiväkoti
Tammiston päiväkoti
Tammistonrannan päiväkoti
Touhula LoistoVekara (yksityinen)
Touhula Veromies (yksityinen)
Y.E.S. päiväkoti (englanninkielinen)
Ylästön päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Folkhälsan daghem, Lyckoslanten (yksityinen, ruotsin kielikylpy)
Hiekkaharjun päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Ilolan päiväkoti, esiopetus (englannin kielirikasteinen)
Jokiniemen päiväkoti
Kuusikkotien päiväkoti
Kuusikon päiväkoti (kaksi ryhmää, joista toisessa montessoripainotus)
Kämmekkäpuiston päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Lauhatien päiväkoti (ruotsin kielikylpy ja suomenkielinen ryhmä)
Lummepolun päiväkoti
Malminurmen päiväkoti
Mistelin päiväkoti
Montessoripäiväkoti Montsa (yksityinen, montessoripainotus)
Montessoripäiväkoti Rantakaisla (yksityinen, englannin kielirikasteinen montessoripainotus)
Peltolan päiväkoti
Pilke päiväkoti Pohjantähti (yksityinen, laajamittainen englanninkielinen)
Ristipuron päiväkoti
Simonkallion päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Simonmetsän päiväkoti (vain pienennetyn ryhmän lapsille)
Sinirikon päiväkoti
Tiedonjyvän päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Tikkurilan päiväkoti
Touhula Hiekkaharju (yksityinen)
Touhula Ilola (yksityinen)
Urheilupuiston päiväkoti
Vehnätien päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Veturin päiväkoti
Fazerin päiväkoti (yksityinen)
Hakunilanrinteen päiväkoti
Hevoshaan päiväkoti
Itä-Hakkilan päiväkoti
Keihäspuiston päiväkoti
Kimokujan päiväkoti
Latukujan päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Länsimäen päiväkoti
Nissaksen päiväkoti
Norlandia Karuselli (yksityinen)
Rajakylän päiväkoti (englannin kielirikasteinen ja suomenkielinen ryhmä)
Ravurin päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Ravurinpuiston päiväkoti
Suitsikujan päiväkoti
Vaaralanpuiston päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Vartiokujan päiväkoti
Hansin päiväkoti
Havukallion päiväkoti
Koivukylän päiväkoti
Koskimyllyn päiväkoti
Leinelän päiväkoti
Piilipuun päiväkoti
Pilke ilmaisupäiväkoti Illusia (yksityinen)
Pilke päiväkoti Tähtisumu (yksityinen)
Pilke tiedepäiväkoti Oivallus (yksityinen)
Päiväkummun päiväkoti
Rautkallion päiväkoti
Rautpihan päiväkoti
Rekolanmäen päiväkoti (vain pienennetyn ryhmän lapsille)
Seljapolun päiväkoti
Ulrikan päiväkoti
Valtikan päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Ankkalammen päiväkoti
Ilvespuiston päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Kiirunatien päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Leppäkorven päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Matarin päiväkoti
Metsolanmäen päiväkoti
Metsälinnun päiväkoti
Nikinmäen päiväkoti (luontoesiopetusryhmä ja yleinen esiopetusryhmä)
Näätäpuiston päiväkoti
Saturnuksen päiväkoti (vain pienennetyn ryhmän lapsille)
Siimapuiston päiväkoti
Tähdenlennon päiväkoti
Touhula Aarrekallio (yksityinen)
Vallinojan päiväkoti (englannin kielirikasteinen)
Mitä esiopetus on?
Esiopetus on osa elinikäisen oppimisen polkua, joka alkaa kotoa ja varhaiskasvatuksesta ja jatkuu esiopetuksen jälkeen perusopetuksessa. Esiopetuksen tavoitteena on edistää lapsen kehitys- ja oppimisedellytyksiä sekä vahvistaa lapsen sosiaalisia taitoja ja tervettä itsetuntoa yhdessä perheen kanssa. Esiopetus on velvoittavaa, tavoitteellista ja se perustuu opetussuunnitelmaan. Jokaiselle lapselle laaditaan oppimissuunnitelma yhdessä lapsen ja huoltajien kanssa.
Oppimisen iloa
Esiopetusvuoden aikana lapsi luo käsityksen itsestään oppijana ja ryhmän jäsenenä. Lapsen itsetunnon ja myönteisen minäkuvan vahvistaminen on yksi esiopetuksen tärkeimmistä tehtävistä. Myönteiset oppimiskokemukset herättävät oppimisen ilon ja motivaation.
Tietoja, taitoja ja valmiuksia
Esiopetuksessa lapsi omaksuu perustietoja, -taitoja ja -valmiuksia oppimisen eri osa-alueilta. Ryhmässä toimimisen ja sosiaalisten taitojen harjoittelu on keskeinen osa esiopetusta. Esiopetuksessa harjoitellaan myös itsesäätelyn, omatoimisuuden ja oman toiminnan ohjauksen taitoja.
Oppimista leikin ja elämysten kautta
Esiopetuksessa lapset kokevat ja oppivat uutta osana vertaisryhmää. Esiopetus muodostuu eri laajuisista ja eri tavoin toteutetuista oppimiskokonaisuuksista, jotka pohjautuvat lasten kiinnostuksen kohteisiin sekä esiopetuksen yhteisiin tavoitteisiin. Leikille on aina aikaa esiopetuspäivän aikana, ja se on merkittävä oppimisen keino. Myös erilaiset kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat tarjoavat elämyksiä ja vahvistavat lasten oppimismotivaatiota.
Esiopetuksessa noudatetaan valtakunnallisia esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita sekä Vantaan esiopetuksen opetussuunnitelmaa. Jokaiselle esiopetukseen osallistuvalle lapselle laaditaan yhteistyössä huoltajien ja lapsen kanssa lapsikohtainen esiopetuksen oppimissuunnitelma (LEOPS) tai henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
Lisätietoa
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
Vantaa on mukana valtakunnallisessa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa, jossa osa vuosina 2016 ja 2017 syntyneistä lapsista on aloittanut esiopetuksen 5-vuotiaana. Kaksivuotisen esiopetuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen positiivista käsitystä itsestään oppijana ja varmistaa, että hän saa tarvitsemaansa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kaksivuotisessa esiopetuksessa opitaan toiminnallisesti leikkien ja tutkien.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön palvelulupaus lapselle
1. Varmistamme, että siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen on sujuva ja turvallinen jokaiselle lapselle.
2. Vahvistamme lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja esi- ja alkuopetuksen yhteisössä.
3. Painotamme yhteisissä oppimistilanteissa matemaattisia ja kielellisiä taitoja.
4. Huomioimme lasten kiinnostuksen kohteet oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa ja toteutuksessa.