Stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning
Stödet för lärandet och deltagandet i förskoleundervisningen planeras alltid i samarbete med vårdnadshavarna.
Det är bra att känna till barnets behov av stöd när förskoleundervisningen börjar, så att man kan planera fortsatt stöd. Daghemsföreståndaren, specialläraren inom småbarnspedagogik och fostringspersonalen bedömer och överlägger med barnets vårdnadshavare om behovet av stödåtgärder.
Stödet inom förskoleundervisningen förnyas från och med 1.8.2025
Det så kallade trestegsstödet (allmänt, intensifierat och särskilt stöd) avskaffas i förskoleundervisningen. Småbarnspedagogikens stöd förändras inte, ändringen gäller alltså endast förskoleundervisningen. När det gäller att ordna stöd för lärande i förskoleundervisningen kommer huvudvikten i fortsättningen att ligga på undervisningsarrangemang som stöder lärandet, och gruppvisa stödformer.
Med undervisningsarrangemang avses till exempel en omställning av arbetssätt och lärmiljöer, och åtgärder relaterade till växelverkan och förutseende av vardagsrutiner.
Gruppvisa stödformer är:
- allmän stödundervisning
- stödundervisning i undervisningsspråket
- undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning
Undervisningsarrangemangen och de gruppvisa stödåtgärderna syftar till att förebygga uppkomsten av ett starkare behov av stöd. Om undervisningsarrangemangen och de gruppvisa stödformerna inte räcker till har barnet rätt till barnspecifika stödåtgärder.
Barnspecifika stödåtgärder är:
- regelbunden undervisning som ges av en speciallärare, antingen i samband med annan undervisning eller i smågrupper
- undervisning på heltid som ges av en speciallärare i smågrupper
- tolknings- och biträdestjänster som ges enskilda barn samt hjälpmedel
Förlängd läroplikt
Den förlängda läroplikten omfattar gravt handikappade barn. Bland dem finns bland annat syn- och hörselskadade barn samt barn som annars är svårt kroppsligt eller mentalt handikappade eller är försenade i sin utveckling. Även en svår sjukdom kan vara orsak till förlängd läroplikt.
Förlängd läroplikt innebär att läroplikten börjar ett år tidigare än vad som föreskrivits. Läroplikten förlängs inte från mitten eller slutet av den grundläggande utbildningen. Beslutet om förlängd läroplikt fattas i regel innan förskoleundervisningen börjar. Dessutom fattas ett beslut om särskilt stöd för barnet. Dessa barn har rätt till gratis förskoleundervisning vid 5 års ålder på vårdnadshavares ansökan. Barn som har fått beslut om förlängd läroplikt genomför sitt obligatoriska förskoleår vid 6 års ålder. Barn som har förlängd läroplikt och är inom förskoleundervisningen har rätt till småbarnspedagogik i anslutning till förskoleundervisningen.
Beslut om förlängd läroplikt gäller fram till 31.7.2026. Från och med 1.8.2026 ändras begreppet förlängd läroplikt till tidigarelagd läroplikt. Då fattas beslut om tidigarelagd läroplikt.
Att börja inom den grundläggande utbildningen ett år senare än föreskrivet
Vanligtvis börjar ett barn skolan det år då hen fyller sju år. Ibland rekommenderar sakkunniga att ett barn börjar grundskolan ett år senare än vad som är föreskrivet. Om det finns misstankar om att ett barn inte är redo att börja skolan vid sju års ålder gör psykologer en bedömning av skolmognaden. Mer information om bedömningen av skolmognaden fås av barnets förskoleplats, från konsulterande speciallärare inom småbarnspedagogik och psykologer som utför bedömningarna. Ett barn som börjar grundskolan ett år senare än vad som är föreskrivet har rätt till förskoleundervisning vid 7 års ålder.
Senareläggandet av skolstarten är alltid ett mycket individuellt beslut och påverkas av många faktorer. Senareläggande av skolstarten bör alltid planeras noggrant i samarbete med vårdnadshavarna, den undersökande instansen samt den konsulterande specialläraren inom småbarnspedagogiken, förskoleläraren och områdeskoordinatorn för specialundervisning / undervisning av språk- och kulturgrupper.
Senareläggande av skolstarten kan gynna bland annat omogna barn vars motivation för arbete under skolartade former ännu inte har väckts (till exempel barn födda i slutet av året, för tidigt födda barn eller barn som kommit till Finland först i förskoleåldern genom internationell adoption). Senareläggande av skolstarten kan vara nödvändigt för vissa barn med förlängd läroplikt, där förlängningen görs först vid sex års ålder. (Det bör noteras att enligt 9 § i lagen om grundläggande utbildning kan förskoleundervisningsåren vara högst två och vissa barn med förlängd läroplikt har deltagit i förskoleundervisningen redan vid fem års ålder.)
Efter att ha fått ett utlåtande kan föräldrarna ansöka om möjlighet för deras barn att börja skolan ett år senare än vad som är föreskrivet. Blanketten som behövs för ansökan fås av den undersökande skolpsykologen eller från internet.
Mer information om den förlängda läroplikten och att börja inom den grundläggande utbildningen ett år senare
Elevvården i förskoleundervisningen
Barn som deltar i förskoleundervisningen har rätt till avgiftsfri elevvård. Förskolans elevvård är främst förebyggande gemensamt arbete för välbefinnandet. Det gemensamma elevvårdsarbetet inkluderar arbete som genom olika metoder stöder välbefinnandet hos hela förskolegruppen. Utöver detta har barnet rätt till individuella elevvårdstjänster. Individuell elevvård inbegriper rådgivningens hälsovårdstjänster, psykolog- och kuratortjänster och vid behov tjänster av en sektorsövergripande sakkunniggrupp bestående av sakkunniga från olika sektorer.