Etikett: Stöd för lärande
Från förskolan till skolan
Att börja skolan är ett stort steg i barnets och familjens liv. I denna fas byts de vuxna som jobbat med barnet ut och stödet för barnets växande och lärande förutsätter ett bra samarbete mellan de olika aktörerna.
Förberedande undervisning i förskoleundervisningen
Förberedande undervisning är avsedd för sexåriga barn med invandrarbakgrund vars finska/svenska språk och/eller andra färdigheter inte räcker till för att studera i en förskolegrupp. Den förberedande undervisningen följer de allmänna målen för förskoleundervisning, men tar samtidigt hänsyn till
Stöd för lärande
I första hand är det elevens närskola som ger det stöd för lärandet och skolgång som eleven behöver.
Undervisning för elever med funktionsvariation
Elever med autism eller annan funktionsvariation får undervisning antingen i elevens hemkommun i smågrupp eller via samarbetsparter.
Skolgångsbiträden
Vid behov har skolor skolgångsbiträden vars uppgift är att handleda och stöda eleverna under skoldagen.
Förberedande undervisning
Undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen är avsedd för sådana elever som nyligen flyttat till Finland och som ännu saknar tillräckliga språkkunskaper för att kunna studera på svenska.
Stöd för växande och lärande i småbarnspedagogiken
Småbarnspedagogiken erbjuder olika former av stöd för barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Inom småbarnspedagogiken identifierar man barnets behov av stöd och erbjuder det stöd barnet behöver då behovet upptäcks. Utgångspunkten för att ordna stöd är barnets styrkor och behov relaterade
Stöd för växande och lärande i förskoleundervisningen
Det är en god idé att känna till barnets behov av stöd i början av förskoleundervisningen så att det fortsatta stödet kan planeras. Daghemsföreståndaren, specialpedagogen inom småbarnspedagogiken och utbildningspersonalen bedömer och förhandlar med barnets vårdnadshavare om behovet av stödåtgärder.