Asiasana: Oppimisen tuki
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Variassa kokeiltiin chatbottia oppisopimusopiskelijoiden tukena
Urbaania kasvua Vantaa -hankkeen ja Vantaan ammattiopisto Varian yhteistyönä kokeiltiin, miten chatbot toimii oppisopimuskoulutuksessa olevien opiskelijoiden tukena.
Taidepedagogi Mari Nuorivaara: ”Haluan edistää taiteen asemaa lasten elämässä.”
Leppäkorven päiväkodissa taidepedagogina toimiva Mari Nuorivaara pääsee työssään toteuttamaan omaa intohimoaan ja rikastuttamaan lasten arkea.
Oppimisen tuki perusopetuksessa
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Erityinen tuki lukiossa
Kaikissa Vantaan lukioissa työskentelee erityisopettaja, joka avustaa oppimisen vaikeuksissa ja opiskelutaitojen kehittämisessä sekä toteuttaa lukiseuloja ja lukitestejä.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Perusopetuksen Etappitoiminta (1.-6. luokat)
Etappitoiminta tarjoaa vahvaa ja moniammatillista tukea luokkien 1.-6. oppilaille, joiden koulunkäyntiä käyttäytymis- ja tunne-elämän vaikeudet estävät tai olennaisesti vaikeuttavat.
Perusopetuksen pajatoiminta (7.-9. luokat)
Pajatoiminta on tarkoitettu perusopetuksen päättövaiheessa olevalle nuorelle, jolle oman koulun ja verkoston suunnitelmallinen tuki ei ole riittänyt, vaikeudet ovat kasautuneet ja huolena on syrjäytyminen.
Avustajapalvelut perusopetuksessa
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Kuusivuotiaiden valmistava opetus
Valmistava opetus on tarkoitettu maahanmuuttajataustaisille kuusivuotiaille lapsille, joiden suomen kielen taito ei riitä esiopetuksen ryhmässä opiskelemiseen.
Esiopetuksesta kouluun
Koulun aloittaminen on merkittävä tapahtuma sekä lapselle, huoltajille että lapsen kanssa työskenteleville. Tässä siirtymävaiheessa lapsen kanssa työskentelevät aikuiset vaihtuvat ja lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen jatkumon säilyttäminen edellyttää tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden