Asiasana: Oppimisen tuki
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Variassa kokeiltiin chatbottia oppisopimusopiskelijoiden tukena
Urbaania kasvua Vantaa -hankkeen ja Vantaan ammattiopisto Varian yhteistyönä kokeiltiin, miten chatbot toimii oppisopimuskoulutuksessa olevien opiskelijoiden tukena.
Taidepedagogi Mari Nuorivaara: ”Haluan edistää taiteen asemaa lasten elämässä.”
Leppäkorven päiväkodissa taidepedagogina toimiva Mari Nuorivaara pääsee työssään toteuttamaan omaa intohimoaan ja rikastuttamaan lasten arkea.
Tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin
Vantaalla oppilaat saavat tarvitsemansa oppimisen ja koulunkäynnin tuen ensisijaisesti osoitteen mukaisessa lähikoulussaan.
Oppimisen tuki perusopetuksessa
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Erityinen tuki lukiossa
Kaikissa Vantaan lukioissa työskentelee erityisopettaja, joka avustaa oppimisen vaikeuksissa ja opiskelutaitojen kehittämisessä sekä toteuttaa lukiseuloja ja lukitestejä.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Perusopetuksen Etappitoiminta (1-6)
Etappitoiminta tarjoaa vahvaa ja moniammatillista tukea 1-6 luokan oppilaille, joiden koulunkäyntiä käyttäytymis- ja tunne-elämän vaikeudet estävät tai olennaisesti vaikeuttavat.
Perusopetuksen pajatoiminta (7-9 vuosiluokat)
Pajatoiminta on tarkoitettu perusopetuksen päättövaiheessa olevalle nuorelle, jolle oman koulun ja verkoston suunnitelmallinen tuki ei ole riittänyt, vaikeudet ovat kasautuneet ja huolena on syrjäytyminen.
Avustajapalvelut perusopetuksessa
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa
Lapsen kasvun ja oppimisen tukea suunnitellaan aina yhteistyössä huoltajien kanssa. Lapsen tuen tarve on hyvä olla tiedossa esiopetuksen alkaessa, jotta tuen saannin jatkumista voidaan suunnitella. Päiväkodin johtaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja kasvatushenkilöstö arvioivat ja