Usein kysyttyjä kysymyksiä oppimisen tuen uudistuksesta
Oppimisen tuen lakimuutos astuu valtakunnallisesti voimaan 1.8.2025. Vaikka laki ja käsitteet muuttuvat, lapset ja nuoret saavat edelleen tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Tällä sivulla
Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä oppimisen tuen uudistukseen liittyen.
Peruskoulut
Mikä on uutta?
Jatkossa pääpaino oppimisen ja koulukäynnin tuen järjestämisessä on ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat:
- yleinen tukiopetus,
- opetuskielen tukiopetus,
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä, oppilaalla on oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:
- erityisopettajan ja/tai erityisluokanopettajan antama opetus, jota saa joko muun opetuksen yhteydessä, pienryhmässä tai erityisluokassa,
- oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut,
- apuvälineet.
Uudistuksen myötä luovutaan niin kutsutusta kolmiportaisesta tuesta (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki).
Mitä muutokset tarkoittavat niille oppilaille, joilla on jo tuen päätös?
Oppilailla, joilla on jo voimassa oleva tuen päätös tai pedagoginen asiakirja, oppimisen ja koulunkäynnin tuki jatkuu ennallaan lukuvuoden 2025–2026 alussa, vaikka uusi lainsäädäntö astuu voimaan 1.8.2025.
Lainsäädännön uudistukseen kuuluu siirtymäaika, joka takaa sen, että vielä voimassa olevan kolmiportaisen tuen lainsäädännön mukaan tehdyt päätökset ovat vielä voimassa. Siirtymäaika kestää 31.8.2026 saakka. Siirtymäaikana kaikki tehostetun tuen oppimissuunnitelmat, erityisen tuen päätökset ja henkilökohtaiset opetuksen järjestämistä koskevat suunnitelmat (HOJKS) tarkistetaan uuden lainsäädännön mukaisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen oppilaan, jolla on kirjattuna tukitoimia, tilannetta tarkastellaan ja pohditaan sopivat tuen järjestelyt uuden lainsäädännöt pohjalta.
Miten muutos vaikuttaa heihin, jotka mahdollisesti tulevat tarvitsemaan tuen päätöksen?
Uuden lainsäädännön mukaan oppilaan tuen tarpeisiin vastataan ensisijaisesti ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla. Jos nämä tukimuodot eivät riitä, aloitetaan oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi, jossa pohditaan ja suunnitellaan, millaisilla tukitoimilla oppilasta voidaan parhaiten tukea. Tämän tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman perusteella tehdään tukea koskeva päätös.
Poistuvatko erityisluokat uudistuksen myötä?
Erityisluokassa tapahtuva opetus on edelleen yksi tukitoimista, joten erityisluokat eivät poistu uudistuksen myötä. Oppilaan tuki suunnitellaan ja toteutetaan hänen tuen tarpeidensa mukaan, eli jos oppilaalla on tarve kokoaikaiseen erityisluokassa tapahtuvaan opetukseen, hänellä on siihen edelleen mahdollisuus.
Voivatko huoltajat hakea oppilaskohtaisten tukitoimiin liittyvää päätöstä?
Jos oppilasta opettavat opettajat kokevat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä oppilaalle, voidaan aloittaa oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi. Myös oppilaan huoltajat voivat tuoda esille sen, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä. Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi tehdään aina yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Miten Vantaa valmistautuu muutokseen?
Tuen uudistuksesta johtuen valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on päivitetty ja sen vuoksi Vantaan paikallista perusopetuksen opetussuunnitelmaa on tarkennettu. Samalla päivitämme tukeen liittyviä kaupunkitasoisia prosesseja ja ohjeistuksia. Opetushenkilöstöä perehdytetään uudistukseen jo kevään 2025 aikana ja lisää lukuvuoden 2025-2026 aikana.
Mistä saan apua ja lisää tietoa?
-
Rehtorilta, erityisopettajalta, luokanopettajalta/luokanvalvojalta
-
Opetustoimen asiantuntija Mari Grönroosilta: löydät yhteystiedot täältä.
-
Aluekoordinaattoreilta: löydät yhteystiedot täältä.
Då det gäller ert eget barn får ni svar av den egna rektorn.
På frågor gällande organisering svarar den sakkunniga inom svenskspråkiga serviceområdet: Anders Rosenqvist (e-post: förnamn.efternamn@vantaa.fi)
Lukiot ja Varia
Mikä muuttuu aiempaan verrattuna?
Lukioissa tuki jakautuu jatkossa kahdelle tasolle: oppimisen tukeen ja erityisopetukseen. Lakimuutos tuo uutena asiana erityisopettajan antaman erityisopetuksen ja siitä tehtävän hallintopäätöksen. Ennen lakimuutosta lukiossa ei ole tehty tuen päätöksiä, vaan erilaisia tukitoimia on toteutettu osana opetusta.
Oppimisen tukea on tarjolla kaikille opiskelijoille. Pääpaino on edelleen oppimisen tuessa, kuten tukiopetuksessa, oppituntien aikaisessa tuessa ja tukikursseissa. Opiskelija voi saada myös esimerkiksi lisäaikaa kokeeseen tai ohjausta ja tukea opiskelutaitoihin. Osana oppimisen tukea voi saada myös kevyttä ohjausta erityisopettajalta. Erityisopetus on tarkoitettu niihin tilanteisiin, kun muu oppimisen tuki ei ole riittävää.
Lakiin on kirjattu myös tiedonsiirrosta perusopetuksesta toiselle asteelle, eli jos oppilaalle on tehty peruskoulussa päätös opiskelijakohtaisista tukitoimista (entinen erityisen tuen päätös), tieto siitä tulee toimittaa lukioon. Tästä lisää otsikon "Mitä tapahtuu, kun oppilas on saanut peruskoulussa tuen päätöksen ja siirtyy lukioon?" alla.
Mikä ei muutu?
Oppimisen tukea on edelleen tarjolla kaikille opiskelijoille.
Mitä tapahtuu, kun oppilas on saanut peruskoulussa tuen päätöksen ja siirtyy lukioon?
Jos oppilaalle on tehty tuen päätös peruskoulussa, peruskoulun tulee toimittaa opetuksen kannalta välttämättömät asiakirjat lukioon. Tuen tarvetta arvioidaan uudelleen lukio-opintojen alussa. Se, että oppilas on saanut tuen päätöksen peruskoulussa, ei siis automaattisesti tarkoita sitä, että hän saa päätöksen tuesta myös lukiossa.
Monissa tapauksissa voidaan todeta, että oppimisen tuki lukiossa on riittävää, eikä perusopetuksessa annettu erityisopetuksen päätös välttämättä täytä lukion erityisopetuksen kriteereitä. Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti lukio-opintojen aikana, ja päätös erityisopetuksesta voidaan tehdä tarpeen ilmetessä myöhemminkin. Arvioinnissa voidaan hyödyntää myös esimerkiksi havainnointia, seuloja ja testejä. Arvioinnista ja tukitoimien suunnittelusta vastaa erityisopettaja, ja arvioinnissa voidaan kuulla myös muita opettajia ja opiskelijaa. Jos todetaan, että opiskelija tarvitsee erityisopetusta lukiossa, siitä tehdään hallintopäätös. Ennen päätöksen tekoa opiskelijaa ja huoltajaa kuullaan.
Huomioitavaa on, että oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa eroavat perusopetuksessa järjestettävästä tuesta: lukiossa ei ole esimerkiksi mahdollista yksilöllistää oppimäärän tavoitteita eikä lukiossa ole pienryhmämuotoista opetusta. Sen sijaan lukion oppimisen tuki ja erityisopetus kohdistuvat ennen kaikkea opiskelutaitojen ohjaamiseen.
Mitä muutokset tarkoittavat niille opiskelijoille, jotka ovat jo saaneet tukea lukiossa?
Opiskelijoiden, jotka ovat jo aiemmin saaneet tukea, tuen tarpeita ja toimivuutta arvioidaan säännöllisesti lukio-opintojen aikana. Jos käy ilmi, että tähän asti toteutettu tuki ei ole ollut riittävää ja opiskelija tarvitsee erityisopetusta, hänelle voidaan laatia erityisopetuksen päätös.
Miten muutos vaikuttaa heihin, jotka jo opiskelevat lukiossa, ja jotka mahdollisesti tulevat tarvitsemaan tuen päätöksen?
Ennen lakimuutosta lukiossa ei ole tehty tuen päätöksiä, vaan erilaisia tukitoimia on toteutettu osana opetusta. Muutoksen jälkeen opiskelijalle voidaan tehdä erityisopetuksen päätös, jos todetaan, että muu annettu tuki ei ole riittävää ja opiskelija tarvitsee erityisopetusta lukion oppimäärän tavoitteiden suorittamiseen. Tuen tarpeen arvio tehdään, kun tuen tarve ilmenee.
Vaikuttaako erityisopetuksen päätös jatko-opintoihin?
Päätös ei vaikuta jatko-opintoihin. Toki erityisopetus voi auttaa opiskelijaa kehittämään omia opiskelutaitojaan ja sitä kautta parantaa jatko-opintovalmiuksia.
Voidaanko opiskelijan lukio-opintojen osaamistavoitteita keventää, jos hänelle tehdään tuen päätös?
Lukiossa ei voida poiketa lukion oppimäärän tavoitteista. Tuen päätös ei siis vaikuta oppimistavoitteisiin, vaan opiskelijan tulee saavuttaa samat tavoitteet kuin muutkin opiskelijat.
Voiko huoltaja kieltää oppilaan tuen tietojen siirtymisen lukioon?
Huoltaja ei voi kieltää tuen tietojen siirtymistä. Oppivelvollisuuslain mukaisesti koulutuksen järjestäjällä on oikeus saada tehtäviensä toteuttamiseksi välttämättömät tiedot opiskelijan aiemmista opinnoista.
Miten tuen tarvetta arvioidaan?
Tuen tarvetta arvioidaan esimerkiksi niin, että
- opiskelijaa kuullaan,
- aiempia tuen tietoja tarkastellaan,
- erilaisia seuloja ja testejä hyödynnetään (esim. Lukiseula),
- opiskelijan opettajia kuullaan,
- tarvittaessa myös opiskeluhuoltoa kuullaan.
Arvioinnissa on mukana erityisopettaja.
Miten Vantaa valmistautuu muutokseen?
Tuen tarpeen arvioinnin ja hallintopäätöksen prosessia suunnitellaan ja valmistellaan kevään 2025 aikana. Henkilöstö perehdytetään uuden lain mukaisiin käytänteisiin jo keväällä 2025. Opetushallitukselta saataviin päätöspohjiin tehdään tarvittavat muutokset. Paikallinen opetussuunnitelma päivitetään vastaamaan lakimuutosta keväällä 2025. Henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua Opetushallituksen järjestämiin webinaareihin keväällä 2025. Henkilöstöä, opiskelijoita ja huoltajia tiedotetaan muutoksista kevään 2025 aikana.
Då det gäller er egen studerande får ni svar av den egna rektorn eller den sakkunniga inom svenskspråkiga serviceområdet: Anders Rosenqvist (e-post: förnamn.efternamn@vantaa.fi)
Valtakunnallinen ammatillisen koulutuksen tuen uudistus astuu voimaan vasta vuonna 2026, joten Vantaan ammattiopisto Varian osalta muutoksista viestitään tarkemmin lähempänä.
Esiopetus
Mikä on uutta?
Esiopetuksessa luovutaan niin kutsutusta kolmiportaisesta tuesta (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki). Varhaiskasvatuksen tuki ei muutu, muutos koskee siis vain esiopetusta. Jatkossa pääpaino esiopetuksen oppimisen tuen järjestämisessä on opetusjärjestelyissä, jotka tukevat oppimista, ja ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa.
Opetusjärjestelyillä tarkoitetaan esimerkiksi työtapojen ja oppimisympäristöjen muuntelua sekä vuorovaikutukseen ja arjen ennakointiin liittyviä toimenpiteitä.
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat:
- yleinen tukiopetus,
- opetuskielen tukiopetus,
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Opetusjärjestelyillä ja ryhmäkohtaisilla tukitoimilla pyritään ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista. Jos opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä, lapsella on oikeus lapsikohtaisiin tukitoimiin. Lapsikohtaisia tukitoimia ovat:
- säännöllinen erityisopettajan antama opetus, jota saa joko muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä,
- kokoaikainen erityisopettajan antama opetus pienryhmässä,
- lapsikohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
Nämä muutokset ovat voimassa 1.8.2025 alkaen.
Mitä muutokset tarkoittavat niille lapsille, joilla on jo tuen päätös?
Pidennettyä oppivelvollisuutta koskevat päätökset ovat voimassa 31.7.2026 saakka. 1.8.2026 alkaen pidennetyn oppivelvollisuuden käsite muuttuu varhennetuksi oppivelvollisuudeksi. Tällöin tehdään päätökset varhennetusta oppivelvollisuudesta.
Esiopetusta täydentävän varhaiskasvatuksen osalta noudatetaan varhaiskasvatuslakia ja sen mukaista tuen järjestämisen tapaa, eli kolmiportaista tukea (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki).
Miten muutos vaikuttaa heihin, jotka mahdollisesti tulevat tarvitsemaan tuen päätöksen?
Uuden lainsäädännön mukaan lapsen tuen tarpeisiin vastataan ensisijaisesti ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla. Jos nämä tukimuodot todetaan riittämättömiksi, lapsikohtaisen tuen tarpeen arviointi aloitetaan. Samalla pohditaan ja suunnitellaan, millaisilla tukitoimilla lasta voidaan parhaiten tukea. Tämän tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman perusteella tehdään tukea koskeva päätös.
Miten sellaisen lapsen tuki suunnitellaan, joka osallistuu esiopetuksen lisäksi täydentävään varhaiskasvatukseen?
Lapsen tuki suunnitellaan kokonaispäivä huomioiden.
Miten Vantaa valmistautuu muutokseen?
Päivitämme paikallista esiopetuksen opetussuunnitelmaa, prosesseja ja ohjeita, sekä koulutamme henkilöstöä uudistusten osalta.
Mistä saan apua ja lisää tietoa?
Omasta esiopetuksen toimipaikasta sekä koordinoivilta varhaiskasvatuksen erityisopettajilta.
Löydät koordinoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteystiedot täältä.
Då det gäller ert eget barn får ni svar av den egna daghemsföreståndaren.
På frågor gällande organisering svarar den sakkunniga inom svenskspråkiga serviceområdet: Eva-Lotta Skogberg (e-post: förnamn.efternamn@vantaa.fi)