FUNA -arviointi
FUNA tulee sanoista Functional numeracy assessment eli toiminnallisten laskutaitojen arviointi. Toiminnallisilla laskutaidoilla tarkoitetaan ymmärrystä ja kykyä käyttää perusmatemaattisia taitoja arjen eri tilanteissa.
FUNA-tehtäviä kehittää kansallisten ja kansainvälisten tutkijoiden yhteishanke. Suomesta mukana on Helsingin ja Turun yliopistojen sekä Åbo Akademin tutkijoita (FUNA-konsortion jäsenet).
FUNA on tarkoitettu 3–9 -luokkalaisten taitojen arviointiin.
Testin avulla opettaja voi arvioida sitä, kuinka hyvin lapsi tai lapsiryhmä hallitsee matemaattiset perustaidot. Vertailemalla yhden lapsen saavutusta normiryhmän lasten tuloksiin voidaan todeta matemaattisten perustaitojen hallinnan taso suhteessa ikätasoon.
FUNA:ssa mitataan matemaattisia perustaitoja kahdella eri taitoalueella: lukukäsite ja laskusujuvuus. Niitä arvioidaan kuudella osatestillä: lukujen vertailu, luvun ja määrän vastaavuus, lukusarjat, yhteenlaskut, vähennyslaskut ja laskutehtävät.
Osatesteistä lukujen vertailu ja luvun ja määrän vastaavuus mittaavat lukukäsitteen eli lukumääräisyyden hallintaa. Lukusarjat, yhteenlaskut, vähennyslaskut ja laskutehtävät mittaavat laskusujuvuutta. Testi rakentuu ajatukselle, että matemaattinen perustaito on kehittyvä taito. Vanhempien lasten oletetaan hallitsevan testin osatestejä paremmin kuin nuorten lasten, minkä vuoksi testin tuloksen tulkinnassa käytetään ikänormeja.
Kuva 1
Esitys staniiniasteikon mukaan jaetusta kellokäyrästä
Esimerkiksi 3 staniinia tarkoittaa, että oppilaan suoritus kuuluu joukkoon, joka kuluu 11-23-persentiilin ryhmään, ja tällöin kyseinen oppilas on suoriutunut paremmin kuin heikoin 11%, mutta heikommin kuin 77% viiteryhmästä.
Lisää tietoa löytyy esim. Turun yliopiston sivuilta.