Vantaa tekemässä päätöksen osallistumisesta Helsingin seudun yhteiseen kaupunkipyöräjärjestelmään – uudet pyörät voisivat tulla keväällä 2026
Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee päätöksentekoon. Tavoitteena on, että Helsingin seudun kunnat voivat keväällä 2026 ottaa käyttöön uuden kaupunkipyöräjärjestelmän, joka on useassa kunnassa toimiva yhtenäinen kaupunkipyöräpalvelu.
Seuraavaksi kunnat tekevät päätökset osallistumisesta yhteiseen hankintaan, minkä jälkeen käynnistetään kilpailutus. Vantaan kaupunkitilalautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan keskiviikkona 18.9.
Tällä hetkellä Helsingin seudulla on käytössä Vantaan oma kaupunkipyöräjärjestelmä sekä Helsingin ja Espoon yhteinen kaupunkipyöräjärjestelmä. Pyöriä ei tällä hetkellä voi käyttää ristiin näiden kahden eri järjestelmän välillä. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyöräpalvelujen sopimuskaudet päättyvät kauden 2025 jälkeen.
Vantaalla on ollut kaupunkipyöräjärjestelmä vuodesta 2019 lähtien. Vantaalla on nykyisellään käytössä 1000 kaupunkipyörää ja 120 asemaa Tikkurilassa, Myyrmäessä, Aviapoliksessa, Koivukylässä ja Kivistössä.
− Uudessa järjestämässä pyörien ja asemien määrän on tarkoitus pysyä samana, mutta keskeisenä periaatteena on viedä asemat sinne, missä kaupunkipyörille on eniten kysyntää ja siten palvelulla on parhaat edellytykset menestyä. Uuden järjestelmän asemien sijaintien suunnittelu tulee pohjautumaan nykyisen järjestelmän käyttäjädataan sekä asukkaiden toiveisiin, joita kartoitetaan suunnittelun aikana, kertoo Vantaan liikenteen kehittämispäällikkö Emmi Pasanen.
Kaupunkipyöräjärjestelmää on tarkoitus kehittää siten, että palvelu kattaa kaikki Vantaan seitsemän kaupunkikeskusta (Tikkurila, Myyrmäki, Aviapolis, Hakunila, Kivistö, Korso, Koivukylä) ja kytkeytyy entistä vahvemmin joukkoliikenteen solmukohtiin sekä naapurikuntien kaupunkipyöräasemiin raja-alueilla. Nykyisiä kaupunkipyöräasemien telineitä pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon myös uudessa järjestelmässä.
Helsingin seudun kunnista 11 on ollut mukana hankinnan valmistelussa
Seudullisen kaupunkipyöräpalvelun hankinnan valmistelua ja tarvittavien selvitysten laatimista on tehty yhteistyössä Vantaan ja muiden seudun kuntien sekä HSL:n kesken. Valmistelutyössä Vantaa, Helsinki, Espoo, Kauniainen, Sipoo, Kirkkonummi, Siuntio, Tuusula, Kerava, Hyvinkää, Nurmijärvi sekä HSL ovat rakentaneet Helsingin seudulle yhteistyösopimusta seudullisen kaupunkipyöräpalvelun muodostamiseksi.
Sopimuksen lisäksi on valmisteltu kuntakohtaiset nyt hyväksyttävät hankesuunnitelmat, joissa on kuvattu muun muassa hankinnan keskeisimmät periaatteet pyörien ja asemien teknisistä ratkaisuista, palvelualueen suunniteltu laajuus, kehitysmahdollisuudet ja rahoitus. Nyt tehtävien päätösten sisältönä on kuntien ja HSL:n keskinen yhteistyösopimus, hankesuunnitelmat ja puitesopimuksen kilpailutukseen osallistuminen.
Uuden kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnassa erityisen tärkeitä ominaisuuksia ovat seudullisuus, järjestelmän toimivuus, helppokäyttöisyys ja taloudellinen tehokkuus. Palvelun tulee olla myös edullisesti saatavilla käyttäjille.
Käyttäjän näkökulmasta on tärkeää, että yhdellä rekisteröitymisellä pääsee käyttämään samalla teknologialla ja toimintalogiikalla toimivaa kaupunkipyöräjärjestelmää koko seudulla. Tämä parantaa kaupunkipyöräjärjestelmän käyttökokemusta ja mahdollistaa palvelun sujuvan käytön joukkoliikennematkan alku- ja loppupäässä.
Kaupunkipyörät ovat helppo, kätevä ja terveellinen tapa liikkua. Ne parantavat joukkoliikenteen saavutettavuutta, tarjoavat edullisen ja kestävän tavan liikkua sekä kannustavat pyöräilemään.
Uudistusta tehdään yhdessä käyttäjien kanssa
Hankesuunnitelmien pohjaksi on selvitetty asiakaskokemusta hyödyntämällä pääkaupunkiseudun nykyisten kaupunkipyöräpalvelujen vuosittain tehtyjen asiakaskyselyiden tuloksia ja vuosien varrella kertyneitä palautteita, jotta järjestelmästä voidaan rakentaa asiakkaita mahdollisimman hyvin palveleva. Lisäksi pohjatietojen tueksi on tehty haastattelututkimus.
Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät ovat olleet erittäin suosittuja. Sen sijaan Vantaalla pyörien käyttö on jäänyt vähäisemmäksi. Käyttäjät ovat toivoneet, että samoja kaupunkipyöriä voisi käyttää koko pääkaupunkiseudulla. Tämä toive toteutuisi uudessa järjestelmässä.
HSL tulee lisäksi keräämään nykyisten asiakkaiden toiveita järjestelmän ominaisuuksista syksyllä nykyisten kaupunkipyörien asiakaskyselyssä. Lisäksi muuta vuorovaikutusta tullaan tekemään hankesuunnitelmien hyväksymisen jälkeen.
Tavoitteena on käynnistää kilpailutus syksyllä 2024
Palvelun hankintavaiheen osapuolet tarkentuvat syksyllä 2024, kun kunnat ovat päättäneet osallistumisesta yhteiseen hankintaan. Kilpailutus käynnistetään tämän jälkeen myöhemmin syksyllä 2024.
Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy vastaa hankinnan valmistelusta ja kilpailuttamisesta yhteistyössä muiden osapuolten kanssa. Tavoitteena on muodostaa joustava puitesopimus, joka mahdollistaa palvelun kehittämisen ja erilaisten optioiden käyttöönottamisen sopimuskauden aikana. Hankinnasta on tässä vaiheessa pois suljettu kelluva eli täysin asematon järjestelmä. Järjestelmän tekniset ominaisuudet tarkentuvat hankinnan edetessä.