Tikkurilan raitiotietunnelin valmistelevat työt alkavat kesällä
Vantaan ratikan työläin kohta on Tikkurilan keskusta ja Tikkurilan aseman seutu, missä raitiotietunnelin rakentaminen alkaa ensimmäisenä kesäkuussa 2025 ja valmistuu viimeisten töiden joukossa vuonna 2029.
Havainnekuvassa ratikkapysäkin sisäänkäyntikatoksia Tikkurilan aseman laitureilla.
Vaativa pääradan alitus tehdään avokaivantona, jonne raitiotietunneli rakennetaan betonitunnelina. Kun tunneli on valmis, avomonttu peitetään ja sen päälle tehdään pintakerrokset.
Tuotantopäällikkö Juha Viitala Destialta työskentelee tunnelin työvaiheiden aloituksen parissa.
– Työ alkaa juhannuksen jälkeen, jolloin raiteet 5 ja 6 suljetaan junaliikenteeltä noin neljän viikon ajaksi, Juha kertoo.
Työ alkaa tukiseinien teolla eli ponttauksella ratojen kohdalla. Ponttiseinä tukee kaivantoa, jotta se ei sorru. Kun tukiseinä on valmis, raiteiden kohdalla kaivetaan noin kaksi metriä syvä monttu. Tämän jälkeen raiteet korvataan apusillalla.
Pääradalla voi työskennellä vain, kun junat eivät kulje
Raidesillan ansiosta junat voivat kulkea raiteella, vaikka työmaa jatkuu raiteiden alla. Työturvallisuuden vuoksi tukiseinärakentaminen tapahtuu pääsääntöisesti yöllä, jolloin junat eivät kulje. Tämän vuoksi Tikkurilassa on pakko tehdä myös meluavaa työtä yöllä.
Yhden raideparin kohdalla rakentajat työskentelevät noin neljä viikkoa. Kun kohta on sillä erää valmis, se avautuu junaliikenteelle. Työmaa siirtyy seuraavan raideparin kohdalle, joka suljetaan junilta.
Mikäli työt etenevät ilman yllätyksiä, väliaikaiset apusillat ovat paikoillaan vuodenvaihteessa 2025–2026. Työmaa jatkaa avokaivannon valmistelua Dixin kohdalla ja lähestyy bussiterminaalia, joka muuttaa evakkoon alkuvuonna 2026.
Tosin rakentajat palaavat pääradan alaiselle työmaalle vielä moneen otteeseen, ja asiasta kerrotaan tarkemmin myöhemmin.