Kielitietoinen yläkoulu
Opetushallituksen rahoittaman Kielitietoinen yläkoulu -hankkeen tavoitteena on perusopetuksen päättövaiheessa maahan tulleiden oppilaiden oppimisen monipuolinen tukeminen. Hankkeessa on mukana kahdeksan vantaalaista koulua, joissa kehitetään kielitietoista toimintakultuuria ja yhteisopettajuutta. Kehittämistyössä on mukana suomi toisena kielenä -resurssiopettajien verkosto, koulujen aineenopettajia, kielitietoisuusvastaavat, oman äidinkielen opettajia sekä koulujen johtoryhmät.
Rahoittajat
Kielitietoinen yläkoulu -hankkeessa on neljä painopistettä. Ensimmäisenä on maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitojen vahvistaminen vuosiluokilla 7–9, toisena yhteisopettajuuden ja kielellisen tuen kehittäminen eri oppiaineiden opiskelun tukemiseksi ja luku- ja tekstitaitojen vahvistamiseksi. Lisäksi painopisteenä on joustavan ja tuetun siirtymän edistäminen valmistavasta opetuksesta perusopetukseen sekä perusopetuksesta aikuisten perusopetukseen, nivelvaiheen koulutukseen ja toiselle asteelle. Neljäntenä painopisteenä on kodin ja koulun yhteistyö, kotitehtävien teon tuki sekä oppilaiden oma- ja monikielisen tuen vahvistaminen eri oppiaineiden opetuksessa.
Kielitietoinen yläkoulu -hankkeen tavoitteena on vahvistaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuskielen taidon ja perustaitojen hallintaa, mallintaa omalla äidinkielellä annettavaa samanaikaisopetusta ja tuottaa kouluille toimiva kielitietoinen yhteisopettajuusmalli. Tavoitteena on myös vahvistaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden ja huoltajien toimijuutta ja osallisuutta sekä oppilaiden vertaistukea. Lisäksi tarkoituksena on luoda Vantaan malli peruskoulun päättövaiheessa maahan tulleiden oppilaiden opintopolkujen tukemisesta.
Hankekumppani Otava Oppimisen palvelut valmentaa hankekoulujen henkilökuntaa kielitietoisuudesta ja yhteisopettajuudesta. Hankkeen aikana valmistuu digitaalinen valmennusmateriaali, jota kaikki vantaalaiset koulut voivat hyödyntää kehittämistyössään.