Ratikka tuo parempaa arkea

Artikkeli

Ratikka on Vantaalle myös kaupunkikehityshanke, mutta mitä se tarkoittaa? Kaupunkisuunnittelujohtaja Sampo Perttula avaa, miksi Vantaa tarvitsee ratikan.

Havainnekuvassa on raitiovaunu ja pyöräilijä katumaisemassa.

Havainnekuvassa ratikka ja katunäkymiä Tikkurilantiellä. Kuva: Ramboll.

Ratikka on Vantaalle myös kaupunkikehityshanke, mutta mitä se tarkoittaa? Kaupunkisuunnittelujohtaja Sampo Perttula avaa, miksi Vantaa tarvitsee ratikan.

Vantaa kasvaa voimakkaasti. Vuonna 2050 vantaalaisia on arviolta yli 300 000, tänä vuonna tuli 250 000 asukasluku täyteen. Myös työpaikkoja tulee paljon.  

Pääradan ja kehäradan ansiosta Vantaa rakentuu jo raiteiden varrelle. Ratikka laajentaa tätä kiskokaupunkia. Itäisten kaupunginosien joukkoliikenneyhteydet paranevat huomattavasti. Kaupungin sisäiset yhteydet paranevat muun muassa Tikkurilan rautatieasemalle.  

Ruuhkat kuriin

– Toimiva joukkoliikenne vaikuttaa suoraan ihmisten arkeen, Perttula toteaa.  

Pääkaupunkiseudun asukkaat ovat alueensa iloisia seutulaisia, joista merkittävä osa ylittää kuntarajat monta kertaa päivässä asiaa sen kummemmin ajattelematta. Kuljetaan töihin, kotiin, harrastuksiin, käydään tapaamassa ystäviä ja shoppailemassa tai peliä katsomassa.

Vantaan ratikka täydentää Helsingin ja Espoon raideliikenteen verkkoa. Samalla se tarjoaa tärkeän poikittaisyhteyden.  

Toimiva joukkoliikenne helpottaa myös autoilijoiden elämää, sillä asukasmäärän kasvu lisää väistämättä ruuhkia.  Jos esimerkiksi ruuhkamaksuja ei haluta, tarvitaan muita keinoja, joilla ruuhkien kasvua hillitään, sanoo Perttula.

Monelle auto on välttämätön kulkuväline, mutta entä jos perheessä pärjättäisiin yhdellä autolla?

Lapsiystävällinen kaupunki tarjoaa mahdollisuuksia liikkua

Vantaa haluaa olla lapsiystävällinen kaupunki. Lapsille ja nuorille ratikka on varma ja turvallinen liikkumiskeino. Joukkoliikenne tuo vapautta ja itsenäisen kulkemisen mahdollisuuksia. Samalla perheiden elämä helpottuu, jos kaikki kuskaukset eivät ole aikuisista riippuvaisia.  

– Esimerkiksi nuorille tärkeä Jumbo saadaan raiteiden varteen, Sampo Perttula mainitsee.

Viihtyisämpi kaupunki kaikille  

Katujen rakentaminen on kallista puuhaa. Lisäksi työmaat haittaavat asukkaiden arkea ja liikkumista pitkän aikaa. Ratikan rakentamisen yhteydessä koko katu on järkevää uudistaa.  

Muun muassa valaistus, esteettömyys ja yleinen turvallisuus paranevat, ja alue on viihtyisämpi kaikille. Katu palvelee kaikkia asukkaita riippumatta siitä käyttääkö ratikkaa vai ei. 


Uusia suunnitelmia Väritehtaan alueelle ja Aviapolikseen    

Ratikkareitin varrelle aikanaan nousevia asuinalueita suunnitellaan jo nyt, vaikka ratikka kulkee vasta vuosien päästä. Tänä syksynä ajankohtainen on Väritehtaan alue.  

Väritehdas on uusi, monipuolinen kaupunginosa asuntoineen, palveluineen ja työpaikkoineen. Paikalla sijaitsee nyt PPG-Tikkurilan maalitehdas. Historiallisesti arvokkaimmat rakennukset suojellaan ja kunnostetaan uuteen käyttöön. Tämän lisäksi tulee uusia asuinrakennuksia. Alueen rakentamisen yhteydessä kaupunki kunnostaa Vantaanjoen rantapuistoa. Jokirannan luontoarvoja kuitenkin vaalitaan.  

Myös Aviapolista lentoaseman kupeessa suunnitellaan tänä vuonna paljon. Kaupungin valtuusto päätti Aviapoliksen uuden lukion ja uuden ilmailumuseon kaavasta kesäkuussa. Rakennukset nousevat Aviabulevardin varrelle.   

Avainsanat

Ratikka Asukaslehti 3/2024