Ringbanan fyllde jämna år – så har nya områden utvecklats i anslutning till spåren
Den 1 juli 2015 var det feststämning i Vanda: ringbanan togs i bruk med kaffe och kaka samt andra högtidligheter. Den nya 18 kilometer långa tvärgående spårförbindelsen knöt samman Helsingfors-Vanda flygplats med både östra och västra Vanda till en sammanhängande helhet.
Vehkala järnvägsstation.
Under decenniet som gått har ringbanans betydelse för staden varit stor. Den har inte bara gjort det lättare att röra sig inom Vanda utan också styrt stadens utveckling. Spåren har lockat nytt byggande, invånare och arbetsplatser till staden.
Utöver tillväxten kring redan existerande stationer öppnades fem nya järnvägsstationer längs ringbanan i Vanda: Veckal, Kivistö, Aviapolis, Flygplatsen och Lejle. Runt de nya stationerna har det under tio års tid vuxit fram livskraftiga och unika bostads- och arbetsområden.
Veckal
Veckals station byggdes en gång i tiden mitt i skogen, men läget intill Ring III och Tavastehusleden gjorde området attraktivt. Beslutet att bygga stationen grundade sig på områdets potential: ett livskraftigt arbetsplatsområde kunde väl ta form i flygbullerområdet, invid goda trafikförbindelser.
I dag är Veckal ett mångsidigt arbetsplatskluster som kombinerar industri, innovation och utbildning. Området rymmer ett brett spektrum av företag, och Vanda yrkesinstitut Varias nya verksamhetsställe tillför området tusentals studerande och anställda varje dag. Utbyggnaden av Veckal fortsätter aktivt, och utvecklingen av området är i full gång.
Kivistö
Redan på 1960-talet planerade man tågförbindelse till Kivistö. Efter många vändningar blev drömmarna verklighet i och med ringbanan.
Innan spårarbetena inleddes var Kivistö ett skogigt småhusområde, vars minne idag lever kvar i bostadsområdet Gamla Kivistö. Ringbanan förde med sig tillväxt, och på det skogiga området började man bygga ett nytt, urbant stadscentrum.
Kivistö centrum växte fram snabbt tack vare goda konjunkturer och bostadsmässan i Vanda. Topasplatsen med sina höga byggnader växte fram kring Kivistö station, och köpcentret Kivis som öppnades i närheten av stationen betjänar lokalbefolkningen med den service de behöver. Framtidsplanerna är många – Kivistö fortsätter att växa i och med utvecklingen av evenemangsarenan och Käinbyområdet.
Aviapolis
Stationen i Aviapolis, som ligger under jord, utgör porten till Vandas största arbetsplatsområde. Aviapolis roll som centrum för internationell affärsverksamhet är delvis tack vare den direkta förbindelsen till flygplatsen.
Närheten till flygplatsen är ett av områdets trumfkort, men framtida tillväxt bygger på goda spårförbindelser tack vare ringbanan och Vandaspåran.
Flygplatsstaden Aviapolis utvecklas i området kring tågstationen och i linje med Vandaspårans rutt. Runt stationen byggs ett gymnasium, det nya flygmuseet, arbetsplatser och bostäder. Vandaspåran knyter samman stadsbyarna Aerola, Huberila, Annefred och Mure till en levande stadsstruktur.
Flygplatsen
Ringbanan skapade en direkt tågförbindelse till Helsingfors-Vanda flygplats. På vardagar reser uppskattningsvis knappt 12 000 tågresenärer till flygplatsen. Spårförbindelsens stora betydelse när man reser ut i världen är obestridlig.
Lejle
I och med ringbanan växte det fram ett färggrannt och modernt höghusområde i Lejle, mitt i det bergiga landskapet i Björkby, där det idag finns närmare 1 500 hushåll. I det nya bostadsområdet önskade man förena vardag, konst och natur bara ett stenkast från stadens service.
Intill stationen har det öppnats en närbutik, daghem och andra tjänster som underlättar vardagen. Det som inte finns i närområdet är lätt att nå med tåg eller buss. Från Lejle station tar man sig smidigt till arbete, hobbyer och andra aktiviteter.
Även om stationsområdet har satt sin prägel på landskapet har området inte förlorat sin närhet till naturen. Från tåget är det lätt att promenera till motionsspåret i Simonsböleparken eller till lugnet i Räckhalsskogen.