Vantaalla onnistuttiin lisäämään yläkouluissa lukemista
Vantaan kaupungin yläkouluissa on vahvistettu yläkoulun oppilaiden lukutaitoa hankkeella, jonka tarkoitus on kaventaa koronapandemian aiheuttamaa oppimisvajetta. Hanke tuotti hyviä tuloksia, ja oppilaat innostuivat entistä enemmän lukemisesta. Hanke toimi Lehtikuusen, Länsimäen, Mikkolan, Veromäen ja Kilterin kouluilla. Kaunokirjallisia kirjasarjoja tilattiin lähes kaikkiin yläkouluihin.
Vantaan eri kouluissa innostuttiin lukemisesta.
Vantaalla vuonna 2021 aloitettu Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama yläkoululaisten lukutaitoa tukeva hanke tuotti hyviä tuloksia. Lukuvuonna 2021–2022 kaikkien 7. luokan oppilaiden lukutaitoa seulottiin sähköisellä Lukuseulalla, jonka tuloksena tunnistettiin ne oppilaat, jotka tarvitsevat tehostettua lukutaidon tukea. Kouluihin palkattiin lukutaidon resurssiopettajat, jotka kannustivat lukemaan sekä suomeksi että omalla äidinkielellään. Resurssiopettajien apu tuli tarpeeseen, koska koronapandemian aiheuttama etäopetus aiheutti oppimisvajetta.
Lukutaito-opettajat tukena oppimisvajeen kaventamisessa
Lukutaito-opettajat ovat tuoneet läsnäolollaan tietoisuutta lukutaidon haasteista ja puutteista. He ovat olleet kaivattuja lisäkäsiä, mahdollistaneet pienryhmiä, sekä opettaneet lukutaitoa sitä tarvitseville. Opettajat järjestivät oppilaille muun muassa kirjastokäyntejä, sekä tekivät vinkkauksia kirjoista, jotka ovat saatavilla selkokielellä.
Kirjoja luettiin muun muassa pienryhmissä ja pienemmissä paloissa. Oppilaita tuettiin myös tehtävissä, esimerkiksi mallintamalla tiedonhankintaa.
Samanaikaisopetus sai oppilaat aktiivisiksi
Myös oman äidinkielistä samanaikaisopetusta hyödynnettiin opetuksessa. Samanaikaisopetus on opetustilanne, jossa kaksi tai useampi opettaja opettaa samaan aikaan samassa tilassa. Sitä käytetään kouluissa tukimuotona, ja mahdollistaa muun muassa tietojen, taitojen, voimien ja oppilaantuntemuksen jakamisen. Opetusmenetelmä hyödyttää erityisesti niitä oppilaita, jotka ovat vähän aikaa sitten siirtyneet valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai joilla on vähäinen koulunkäyntitausta.
Opettajat kertoivat, että oppilaan mahdollisuudet kysyä omalla äidinkielellään osallisti oppilaita samanaikaisopetuksessa. Oppilaat ovat myös pystyneet näyttämään oman osaamisensa muulla kuin suomen kielellä ja ovat muuttuneet ajan myötä aktiivisemmiksi.
Hanke on kaiken kaikkiaan kaventanut oppimisvajetta useissa kouluissa. Yhteisopettajuudessa onnistuttiin. Myös oppilaille lukemisen merkityksen korostamisessa onnistuttiin, sillä oppilaat innostuivat entistä enemmän lukemisesta.