Kaupunkitilalautakunta hyväksyi Vantaan ratikan katusuunnitelmia
Kaupunkitilalautakunta hyväksyi 22.11. kokouksessaan useita katusuunnitelmia Vantaan ratikan reitin varrelta. Käsittelyssä oli Hakunilantien, Tasetien, Tikkurilantien, Aerolankaaren, Osuustien ja Väinö Tannerin tien katuosuuksia, jotka kattavat yhteensä noin neljänneksen ratikan 19 kilometrin pituisesta reitistä.
Havainnekuvassa ratikka Tikkurilantiellä. Osa ratikkalinjasta toteutetaan nurmipintaisena.
Vantaan ratikan rakentamisen yhteydessä ratikkakiskojen lisäksi koko katuosuus ympäristöineen uudistuu: ajoneuvokaistat, pyöräilyn ja jalankulun yhteydet, raitiotiepysäkit, valaistus, istutukset. Ratikan reitti kulkee pääosin olemassa olevalla katuverkolla.
Lautakunta hyväksyi seuraavat katusuunnitelmat:
- Vaaralassa Hakunilantie välillä Kuussillantie-Kehä III, Vaaralankuja
- Hakunilassa Hakunilantie välillä Raudikkokuja - Kehä III
- Pakkalassa Tasetie välillä Lentoasemantie-Rälssitie
- Veromiehen ja Koivuhaan alueilla Tikkurilantie välillä Aerolankaari – Tuusulanväylä
- Veromiehessä Aerolankaari välillä Tikkurilantie-Vantaan ammattiopisto Varia
- Veromiehessä Osuustie välillä Virkatie-Väinö Tannerin tie
- Pakkalassa Väinö Tannerin tie välillä Osuustie-Lentoasemantie
Ratikan reitille esteetöntä ja laadukasta katuympäristöä
Kestävyys, vihreys ja ekologisuus ovat keskeisiä suunnitteluperiaatteita Vantaan ratikan suunnittelussa. Kestävyys ja ekologisuus tarkoittavat paitsi ratikan myötä lisääntyvää kestävää liikkumista myös rakentamisen teknisten ratkaisuiden toteuttamista mahdollisimman ympäristöystävällisellä tavalla sekä ilmastonmuutokseen sopeutumista muun muassa hulevesien hallinnalla. Vihreys liittyy sekä raitiotien ympäristöön että käyttökokemukseen. Tavoitteena on vaalia olemassa olevaa kaupunkivihreää ja lisätä sitä. Raidealue toteutetaan ensisijaisesti nurmipintaisena ja raitiotien varrelle istutetaan yhtenäiset puurivit aina, kun se on mahdollista.
Erilaiset liikkujat ja esteettömyys huomioidaan myös katusuunnittelussa. Pysäkkiympäristöt suunnitellaan pääsääntöisesti esteettömyyden erikoistason mukaan. Esimerkiksi näkövammaisia ja pyörätuolin kanssa liikkuvia varten suojateiden ylitykset ja pysäkille pääsy on esteetöntä ja sitä helpotetaan huomioraidoin ja -kiveyksin. Esteetön suunnittelu helpottaa ja palvelee myös lastenvaunujen ja rollaattorin kanssa liikkujia, kun pysäkki ja raitiovaunu ovat samassa tasossa.
Lisäksi kokouksessa päätettiin mm.
- Ostaa Vantaan Piispankylän kylästä, Lapinkylän kaupunginosasta 14,7 hehtaarin suuruinen Grönbacka II -niminen tila 816 000 euron kauppahinnalla. Rakentamaton tila sijaitsee noin yhden (1) kilometrin päässä suunnitteilla olevasta Lapinkylän juna-asemasta.
- Hyväksyä Turvalliset ja esteettömät reitit Vantaan ikäihmisille -työn loppuraportti ja esteettömien reittien määrittelyperiaatteet sekä esteettömyyden erikoistason reittien tavoiteverkko ohjeellisena noudatettaviksi.
Kaikki asiat päätettiin esitysten mukaisesti.
Esityslista kokonaisuudessaan: http://paatokset.vantaa.fi