Kouluvalmentajien työn tulokset näkyvät Vantaan koulujen arjessa – oppilaat voivat paremmin

Uutinen

Kouluvalmentajat ovat työskennelleet Vantaalla pian kaksi vuotta. Nyt Vantaa on saanut oppilailta ja henkilöstöltä vertailukelpoista tietoa, joka vahvistaa työn ohessa tehdyt havainnot, joiden mukaan kouluvalmentajien työ on äärimmäisen arvokasta oppilaiden hyvinvoinnin kannalta. Vantaan kaupunki vakinaistaakin kouluvalmentajat ja yli kaksinkertaistaa heidän määränsä.

Nainen ja mies istuvat pyöreän pöydän ääressä. Heillä on edessään kahvia ja syötävää.

Vantaalla aloitti elokuussa 2023 uusi ammattiryhmä, kun 11 kouluvalmentajaa alkoi työskennellä osassa vantaalaisia kouluja. Kouluvalmentaja ei tee opetustyötä, vaan hänen tehtävänsä on olla helposti lähestyttävä aikuinen, jolla on aikaa oppilaille. Kouluvalmentajat muun muassa kohtaavat oppilaita käytävillä, tsemppaavat heitä ja auttavat riitojen selvittelyissä.  

Kouluvalmentajien työstä on ollut alusta saakka hyviä kokemuksia, mikä on tullut ilmi oppilaille ja henkilöstölle teetetyistä kyselyistä. Keväällä 2025 käytettävissä oli ensi kertaa vertailukelpoista kyselytietoa siitä, millaista vaikutuksia kouluvalmentajien työllä on ollut. Tulokset kertovat, että oppilaat viihtyvät koulussa ja voivat paremmin. Positiivisten tulosten ansiosta Vantaan kaupunki vakinaistaakin kouluvalmentajat ja yli kaksinkertaistaa heidän määränsä elokuusta 2025 alkaen. 

”On ollut kiva jos on ollut yksin käytävällä kouluvalmentaja on tullut puhumaan. [Hän] Auttaa aina kaikessa.” 

Poissaolot ja myöhästymiset ovat vähentyneet, yhä useampi oppilas kokee olevansa osa porukkaa ja tulee mielellään kouluun 

”Moni saa enemmän rohkeutta tulla kouluun tai saa apua kaverisuhteisiin.” 

Keväällä 2024 kaikissa niissä kouluissa, joissa työskentelee kouluvalmentaja, toteutettiin kysely, joka koski kouluvalmentajien tekemää työtä. Tällöin kouluvalmentajat olivat olleet koulun arjessa mukana vasta alle vuoden, mutta tulokset olivat jo tällöin positiivisia. 

Keväällä 2025 kaupunki sai uudempaa tietoa, jota voidaan verrata kevään 2024 tuloksiin. Tiedonkeruu toteutettiin kaikissa niissä kouluissa, joissa on kouluvalmentaja, ja vastauksia saatiin 2084 oppilaalta ja 302 henkilöstön edustajalta. 

Erityisesti tunneilta myöhästymiset ja poissaolot ovat vähentyneet, kun kevään 2025 vastauksia verrataan kevään 2024 vastauksiin. Keväällä 2025 yhä useampi oppilas kokee olevansa osa porukkaa omassa luokassaan. Lisäksi niiden oppilaiden määrä, jotka tulevat yleensä mielellään kouluun, on kasvanut vuoden takaiseen verrattuna. Voit katsoa vertailevia taulukoita tarkemmin tämän uutisen lopussa olevasta liitteestä. 

Kiusaaminen on vähentynyt ja yhteishenki lisääntynyt 

”Hän on ystävällinen ja tekee kaikkien päivästä paremman.” 

Oppilaat olivat myös sitä mieltä, että koko koulun ilmapiiri on parantunut (42 % vastaajista) ja oman luokan yhteishenki on lisääntynyt (33 % vastaajista). Vastaajista 17 % koki, että kouluun on helpompi tulla kouluvalmentajan ansiosta, ja 21 % oli saanut uusia kavereita.  

Oppilaiden avoimissa vastauksissa korostui, että kiusaaminen on vähentynyt ja riitatilanteet on ollut helpompi selvittää kouluvalmentajan tuella. 

Kouluvalmentajalle uskalletaan kertoa vaikeistakin asioista 

”-- Kouluvalmentajalla on aikaa ja osaamista tarttua sellaisiin asioihin, jotka ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta johon opettajalla ei yksin riitä mahdollisuudet.” 

Koulujen henkilökunnan vastauksissa kevään 2025 tiedonkeruussa korostuvat samat teemat, eli myös henkilöstö on havainnut kouluvalmentajan positiivisen vaikutuksen koulun yhteisöllisyyteen ja rauhaan. Moni opettaja kiittää kouluvalmentajaa myös esimerkiksi kiusaamistilanteiden selvittelystä, sillä näin opettajilla on enemmän aikaa keskittyä opetustyöhön. 

Koulujen henkilökunta alleviivaa myös kouluvalmentajan erilaista roolia: kouluvalmentaja ei arvioi oppilaita, vaan hänen ensisijainen tehtävänsä on olla oppilaita varten koulussa. Näin kouluvalmentaja saa paljon sellaista tietoa, mitä opettajat eivät opetustyön ohessa saa. 

”Kouluvalmentaja on -- saanut yhteyden niihin oppilaisiin, joilla on erityisen vaikeita asioita elämässä menossa.” 

Kouluvalmentajien määrä yli kaksinkertaistuu ja heidät vakinaistetaan 

Elokuussa 2023 Vantaalla alkoi työskennellä 11 kouluvalmentajaa. Alkuvuodesta 2024 varmistui, että kouluvalmentajien työ jatkuu hankerahoituksen ansiosta ainakin vielä lukuvuonna 2024–2025. Tällöin tavoitteena oli, että kouluvalmentajia myös vakinaistettaisiin, ja että heitä saataisiin palkattua lisää. 

Tavoitteet toteutuivat. Elokuusta 2025 alkaen jopa 23 vantaalaisessa koulussa tulee työskentelemään kouluvalmentaja, eli määrä on yli kaksinkertainen verrattuna aiempaan. Lisäksi heidän työsuhteensa ovat jatkossa vakituisia. Kouluvalmentajat työskentelevät jatkossa kaikissa Vantaan ylä- ja yhtenäiskouluissa sekä kahdessa alakoulussa. 

Vertailutietoa ja kyselytuloksia

Kyselytulokset Vantaan kouluvalmentajakyselystä_2025.pptx(pptx, 1.3 MB)