Näin asukkaiden toiveet huomioidaan Ylästönrannan pyöräbaanan, ulkoilureittien ja koira-aitauksen suunnittelussa
Asukkaiden toiveesta Ylästönrannan suunnitelmiin on tehty muutoksia. Esimerkiksi koira-aitauksen ympärille lisätään suojaavaa kasvillisuutta ja pyöräilyreittiä siirretään osittain.
Ylästönrannan alueelle on tarkoitus toteuttaa muun muassa uusi koira-aitaus ja baana eli tasokas pyöräilyväylä. Lisäksi alueelle suunnitellaan esimerkiksi valaistu ja talvikunnossapidettävä kävelyreitti, ulkoiluun sopivia pienempiä polkuja sekä hiihtolatuja ja ratsastusreitti.
Suunnitteluun liittyvä asukastilaisuus järjestettiin 27.2.2025, minkä lisäksi suunnitelmia pääsi kommentoimaan Osallistuva Vantaa -sivustolla 18.2.–7.3. Verkkokyselyn, asukastilaisuuden ja sähköpostin kautta palautteita tuli kaikkiaan 231.
Asukkaiden kommentit koskivat muun muassa Vantaanjoen ylittävän sillan toteuttamista, koira-aitauksen ja parkkipaikan sijaintia, hevosten laidunnusta sekä alueen valaistusta.
Kaikkiin vastauksiin on tutustuttu huolella ja suunnitelmaratkaisuja on arvioitu uudelleen niiden pohjalta. Esimerkiksi pyöräilyreittiä on osittain siirretty, suojaavaa kasvillisuutta lisätty ja asutusta lähempi pysäköintialue poistettu.
Asukkaiden näkemykset ovat arvokkaita, ja niiden avulla kaupunkia voidaan suunnitella ja rakentaa mahdollisimman hyväksi asuinpaikaksi kaikille.
Tuleva pyöräbaana on tärkeä reittiyhteys Tikkurilan ja Myyrmäen välillä
Vantaan kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräilyä. Pyöräilyn lisäämiseksi on laadittu muun muassa pyöräliikenteen kehittämisohjelma ja tavoiteverkko. Tärkeimmät pyöräilyreitit on huomioitu myös kaupungin yleiskaavassa.
Ylästönrannan baana on osa Myyrmäen ja Tikkurilan välistä pyöräilyn pääreittiä eli merkittävä yhteys kaupungin sisäisen pyöräliikenteen kehittämisen kannalta. Reittiosuus liittyy lännessä Silvolanmetsän baanaan ja itäpäässä Padisenpuiston reittiin.
Yhtenäisen pyöräbaanan rakentamisen tarve perustuu edellä mainittujen asioiden lisäksi ennusteisiin, joissa on arvioitu pyöräliikennemäärien kasvua alueella.
Laadukas pyöräilyreitti lisää turvallisuutta ja viihtyisyyttä
Vastaajista 39 prosenttia koki asfalttipintaisen pyöräilyreitin huonoksi vaihtoehdoksi Ylästönrannan alueelle. Huolta herätti sen sopiminen avoimeen maastoon, vaikutus luontoon sekä hinta.
Suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan se, että Ylästönrannassa on arvokkaita kulttuurimaisema-alueita sekä luontokohteita, kuten linnustolle tärkeitä vanhoja peltoja, laitumia, niittyjä sekä niitä reunustavia pensaikkoja. Nämä alueet pysyvät pääosin ennallaan.
Baanan rakentaminen vaatii noin kymmenen metrin levyisen kaistan, mutta muuta maastonmuokkausta ei tehdä. Maisema pysyy jatkossakin avoimena.
Asfalttipäällysteellä saavutetaan tarvittava laatutaso, joka perustuu sekä valtakunnallisiin ohjeisiin että Vantaan määrittelemiin vaatimuksiin.
Nykyistä ulkoilureittiä mukaileva kävelyreitti säilyy pääosin kivituhkapintaisena. Lisäksi jalankulun ja pyöräilyn erottelulla pyritään tekemään reiteistä viihtyisämpiä ja turvallisempia jalankulkijoille.
Koira-aitausten levottomuutta vähennetään ja hevoslaitumelle jätetään tilaa
Uuden koira-aitauksen on tarkoitus palvella Ylästön ja lähialueen asukkaita. Asukkaat kokivat, että pyöräbaanan ja ulkoilureitin välille suunniteltu aitaus olisi kuitenkin sijainniltaan koirille liian levoton.
Suunnitelmaa muokataan siten, että aitauksia pienennetään, jotta aidan ja viereisten reittien väliin mahtuu enemmän suojaavaa kasvillisuutta, kuten puita ja pensaita.
Lisäksi suunnitelmassa on varaukset ratsastusreiteille, ja nykyinen hevosaitaus on otettu huomioon. Pyöräbaana tehdään niin kauas nykyisestä laitumesta kuin mahdollista, jotta tilaa jää myös lisälaitumelle. Kaupungin on tarkoitus vuokrata aluetta laitumeksi tallinpitäjälle.
Näin Ylästönrannan suunnittelu etenee
Alustavat kokonaisvaltaiset suunnitelmat valmistuvat kuluvan kevään aikana, ja niihin voi tutustua sen jälkeen kaupungin verkkosivuilla. Katu- ja puistosuunnitelmat tulevat nähtäville aikaisintaan tulevan syksyn aikana.
Alustavan suunnitelman mukaan rakentamisen on tarkoitus alkaa vuoden 2028 aikana.
Voit lukea koko vastauksen suunnitteluun liittyviin palautteisiin Ylästönrannan Osallistuva Vantaa -sivulta.