Suuret kaupungit ja OAJ kokoontuivat Vantaalla 

Uutinen

Asiasanat

KoulutusAsukkaatOpiskelijatOppilaat

Suurten kaupunkien ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kehittämis- ja neuvottelupäivät järjestettiin tänä vuonna 9.-10.11.2022 Sokos Hotel Flamingossa Vantaalla.  

Opetusministeri Li Andersson puhumassa yleisön edessä.

Opetusministeri Li Andersson. Kuva: Sercan Alkan

Suurten kaupunkien ja OAJ:n tapaaminen on järjestetty ensimmäisen kerran Lappeenrannassa vuonna 2008. Tänä vuonna Vantaa sai kunnian isännöidä tapaamista, johon osallistui johtajia 18 suuresta kaupungista. Kutsuseminaarin teemoja olivat muun muassa toimet koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi ja segregaatiokehitykseen vastaamiseksi. Tavoitteena oli keskustella näiden teemojen lisäksi myös muista valtakunnallisista koulutukseen liittyvistä asioista.  

Tilaisuus alkoi keskiviikkoaamuna Tempo-orkesterin musiikkiesityksellä. Tapahtumatilaan kokoontuneet osallistujat saivat musiikin jälkeen kuulla monta puheenvuoroa, joita pitivät muun muassa Vantaan kaupungin, Vantaan OAY:n, OAJ:n, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien (KT) ja Helsingin yliopiston edustajat. Myös opetusministeri Li Andersson vieraili tapahtumassa.  

Osallistujat jakautuivat yhteisen osuuden päätteeksi pienempiin teemaryhmiin. Ensimmäisessä teemaryhmässä esiteltiin vantaalaisia hyviä käytäntöjä kodin, koulun ja verkostojen välisestä yhteistyöstä, kuten monikielisiä ohjaajia ja Vanhemmat mukaan kouluun ja työelämään -hanketta. Toinen teemaryhmä käsitteli opiskelun tukea toisella asteella. Kolmannen teemaryhmän työskentely painottui hallinnollisiin ratkaisuihin koulusegregaation hillitsemiseksi: vantaalainen esimerkki tästä on koulujen ja kaupunkisuunnittelun yhteistyön vahvistaminen. Teemaryhmien osallistujat saivat jakaa myös omissa kaupungeissaan hyväksi todettuja käytäntöjä.  

Seminaarin aikana käsiteltiin lainsäädäntöä ja opetusalaa koskevia haastaviakin aiheita. Kuten Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien (KT) neuvottelupäällikkö Hannu Freund totesi, seminaarin ja aiheiden käsittelyn tärkeys kiteytyivät jo seminaarin avaavassa Tempo-orkesterin esityksessä: lapset ja nuoret itsessään ovat tärkeitä, ja heissä kiteytyy kaikki se merkityksellinen työ, mitä kouluissa ja oppilaitoksissa tehdään. Heidän vuokseen näitä haastaviakin aiheita on käsiteltävä ja niihin on aktiivisesti etsittävä ratkaisuja.

Avainsanat

OppiminenPeruskoulutToisen asteen koulutus