Syksyn asukasfoorumissa keskusteltiin Kivistön ajankohtaisista aiheista - Katso tallenne

Uutinen

Kivistön ja lähialueen asukkaat sekä muut alueen asioista kiinnostuneet keskustelivat kaupungin johdon kanssa alueen ajankohtaisia asioista. Keräsimme myös vastauksia asukkaiden esittämiin asuinympäristöön liittyviin kysymyksiin.

Tallenne syksyn Kivistön asukasfoorumista.

Keskustelua Kivistön viihtyisyydestä ja turvallisuudesta

Kaupunkikulttuurikeskus Mosaiikin Mosaiikkisalissa järjestettiin asukasfoorumi keskiviikkona 30.10. Asukasfoorumi oli kaikille avoin tilaisuus, jossa asukkaat pääsevät kuulemaan Kivistön suuralueen ajankohtaisista asioista ja keskustelemaan niistä kaupungin johdon kanssa.

Tilaisuuden alussa kuultiin ajankohtaiskatsaus kaupunginjohtaja Pekka Timoselta, Kivistön kaavoitushankkeista apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttilalta, ja alueen turvallisuudesta poliisilta. 

Kasvatuksen ja oppimisen toimialan edustajat esittelivät varhaiskasvatuksen ja koulun PRO-toimintaa (Positiivisesti ryhmässä oppiva) ja MarjaVerkon toiminnanjohtaja kertoi lyhyesti Kivistön alueverkoston toiminnasta. 

Alustuksissa kerrottiin nopeasti uudistuvasta ja kasvavasta Kivistön alueesta, tulevista kaavoitushankkeista sekä turvallisuuden ja viihtyisyyden edistämisestä yhteistyössä alueen eri toimijoiden kanssa.

Kysymys-vastaus -osiossa nousi esiin tärkeä huomio keskustan levottomasta liikennekäyttäytymisestä. Lisäksi keskusteltiin kaavoituksen merkityksestä viihtyisyyden näkökulmasta. Erityisesti korostui myös toive urheilun ja vapaa-ajan puitteiden kehittämisestä ja sen myötä alueen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisestä. 

Vastauksia asukkaiden kysymyksiin

Kivistön suuralueen asukkaat lähettivät myös ennakkokyselyssä kysymyksiä ja kommentteja asukasfoorumiin. Kokosimme alle Kaupunkiympäristön toimialan vastaukset.

  • Toivoton parkkipaikkatilanne Keimolantiellä Kivistön keskustassa. Vaikuttaa ja vaikeuttaa palvelujen käyttämistä. Lisäksi bussiliikenne Maitorpasta Kivistöön on huono.

    Syväkiventielle ja Keimolantielle on suunnitteilla lisää kadunvarsipysäköintipaikkoja (tavoitteena toteutus 2025). Lisäksi Keimolantien nykyisten kadunvarsipaikkojen aikarajoitusta ollaan jonkin verran tiukentamassa, jotta paikat ovat paremmin asiointipysäköinnin käytössä eikä auton säilyttelyyn yleisesti.

     

  • Miten aiotte parantaa Kivistön pysäköintiä?

    Sama vastaus oikeastaan kuin ylempi. Lisäyksenä, että kadunvarsipysäköintipaikkojen lisäämistä selvitetään siihen soveltuvilla kerrostaloalueiden tonttikaduilla, esim. Jaspiskujalla. Myös aluepysäköintiin soveltuvia alueita selvitellään ja mahdollisuuksien sekä tarpeiden mukaan lisätään.

     

  • Keimolanmäessä epämääräiset parkkipaikat, joille ajo lasten koulutieltä (kevyenliikenteen sillan Keimolanmäen pääty). Kaupunki luvannut asian hoitaa loppukesästä, mutta mitään ei tapahdu. Kohta on aamutkin pimeitä, täytyykö jonkun jäädä auton alle ennen kuin ajo estetään?

    Keimolanmäen epämääräiset pysäköintipaikat sijaitsevat yksityisen maanomistajan tontilla, joten pysäköinninvalvonta ei voi puuttua pysäköintiin. Lähialueelle on suunnitteilla tilapäinen aluepysäköintialue (maksullinen), joka on tavoitteena ottaa käyttöön samanaikaisesti, kun ajo yksityiselle tontille estetään.

     

  • Milloin saadaan Kivistöön tarpeeksi kaavoitusresurssia pitkään roikkuneiden alueiden, esim. Turkoosikehä, kaavoituksen edistämiseksi? Miksi kadut ja puistot -yksikkö ei toteuta katusuunnitelmia silloin, kun on luvattu? Esim. Spinellipolku ollut jo 6 vuotta kesken, eikä ole kuulemma määrärahoja tehdä edes näin keskeisellä paikalla sijaitsevaa väylää loppuun. Siihen liittyvää taloyhtiön pihaa ei voida tämän takia rakentaa valmiiksi.

    Spinellipolku on odottanut talohankkeiden valmistumista ja nyt katujen rakennussuunnitelmat ovat viimeisten viilauksien jälkeen valmiit. Kadun rakentaminen saataneen alkamaan ensi vuoden aikana.

     

  • Miksi länsiratikan yhtä haaraa ei voida suunnitella Aviapoliksesta Kivistön kautta Vehkalaan ja liittymään Klaukkalan rataan? Kivistöön on tulossa paljon asukkaita, eikä yhden kasvukeskuksen jättäminen ilman ratikkayhteyttä ole perusteltua (varauskin kaavassa).  

    Ratikka soveltuu kaikkein tiiveimmille kaupunkialueille ja juna puolestaan verkostomaiseen kaupunkiin paremmin nopeutensa ja harvan pysäkki-/asemavälin vuoksi. Ratikalle kaavoitettiin alun perin yhteysmahdollisuus Keimolantielle, jos Klaukkalan suunta jollain aikavälillä kehittyy vahvasti.