Tulevaisuuden liikkumiskysely: Vantaan ratikalla vaikutuksia arjen liikkumiseen
Suurin osa vastaajista koki ratikan vaikuttavan positiivisesti heidän arkeensa. Avoimissa vastauksissa kerrottiin esimerkiksi ratikan helpottavan ja sujuvoittavan liikkumista, auton käytön vähenevän, ratikan mahdollistavan uusia reittimahdollisuuksia. Kyselyn mukaan ratikan käyttäjät näyttäisivät arvostavan turvallisia ja sujuvia yhteyksiä arjessa liikkumiseen.
Tulevaisuuden liikkumisen kysely tehtiin 1.–26.9. ja sillä kartoitettiin suunnittelutyön taustaksi asukkaiden liikkumista tulevaisuuden ratikkakaupungissa. Suurin osa vastaajista koki ratikan vaikuttavan positiivisesti (38 %) heidän arkeensa tai että ratikalla ei ole vaikutusta arkeen (31 %). 12 % koki ratikan vaikuttavan negatiivisesti heidän arkeensa. Pieni osa vastaajista (3 %) ei osannut sanoa, miten ratikka vaikuttaisi arkeen ja 17 % vastaajista jätti vastaamatta kysymykseen.
Avoimissa vastauksissa kerrottiin esimerkiksi ratikan helpottavan ja sujuvoittavan liikkumista, auton käytön vähenevän, ratikan mahdollistavan uusia reittimahdollisuuksia ja parantavan Itä-Vantaan saavutettavuutta ja houkuttelevuutta. Lisäksi ratikka koettiin turvallisempana kuin bussi. Negatiivisina vaikutuksina nousivat esiin muun muassa verojen nostaminen, autoilun hankaloituminen ja bussiliikenteen väheneminen. Ne vastaajat, jotka eivät nähneet ratikalla olevan vaikutuksia arkeen, eivät asuneet reitillä tai käyttäneet joukkoliikennettä.
Vastaajista suurin osa 38 % kulkisi ratikkapysäkille kävellen. Toisena (10 %) esiin nousi ”jollakin muulla tavalla”. Heistä osa vastasi kulkevansa junalla tai käyttävänsä montaa eri kulkumuotoa (pyörä +joukkoliikenne) ja osa ei käyttäisi ratikkaa ollenkaan. Bussilla pysäkille kulkisi 9 % ja autolla 5 %. Käytetyimmäksi pysäkiksi osoittautui Tikkurilan pysäkki. Lähimmäksi pysäkiksi merkittiin useimmin Jumbon ympäristön pysäkit sekä Tikkurilan ja Hakunilan keskustojen pysäkit.
-Kyselyn perusteella näyttäisi siltä, että ratikan käyttäjät arvostavat turvallisia ja sujuvia yhteyksiä arjessa liikkumiseen. Turvalliset ja sujuvat yhteydet ovatkin yksi tärkeimmistä ratikan suunnittelun lähtökohdista, sanoo yleiskaavasuunnittelija Jonna Kurittu.
Kyselyn tuloksia käytetään suunnittelun pohjalla ratikkahankkeessa sekä ratikan kaavarungon suunnittelussa. Tulokset antavat tietoa mm. kaupunkilaisten asioimisliikenteestä, pysäkkien käytöstä ja ratikan vaikutuksista arkeen. Kyselyn tulokset tukevat liikkumisen käyttäjäprofiilien tarkastelua, ja pysäkeille kuljettavien reittien aineistoa tullaan käyttämään liikenneyhteyksien suunnittelun taustalla.
Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 1162, joista 763 vastaajaa teki kyselyn loppuun saakka. Vastaajista suurin osuus oli 31–50-vuotiaita (42,5 %) sekä 51-65 vuotiaita (28 %). Vastaajista suurin osuus oli Vantaalta (71,6 %) ja loput vastaajista eri puolelta Suomea. Vantaalta kyselyyn tulleista vastauksista saatiin eniten vastauksia (11,8 %) postinumeroalueelta 01300, joka sisältää Tikkurilan, Koivuhaan, Kuninkaalan ja Viertolan alueet.
Tutustu Liikkuminen tulevaisuuden ratikkakaupungissa -kyselyn tuloksiin tarkemmin Vantaan ratikan sivuilla.
Lisätiedot:
Yleiskaavasuunnittelija
Jonna Kurittu
050 302 9346
jonna.kurittu@vantaa.fi