Vantaalaiset lapset ja nuoret keskustelivat lähiympäristönsä turvallisuudesta
Rekolan koululla järjestettiin innostava tilaisuus torstaina 29.2.2024, kun lapset ja nuoret pääsivät keskustelemaan kaupungin päättäjien, viranhaltijoiden ja koulujen rehtoreiden kanssa turvallisuudesta.
Apulaiskaupunginjohtaja Katri Kalske keskusteli Rekolan koulun oppilaiden Ohton ja Tomin kanssa lähiympäristön turvallisuudesta.
Dialogissa lapset ja nuoret jakoivat näkemyksiään lähialueen turvallisuudesta ja sen eri ulottuvuuksista. Dialogissa tärkeintä oli ymmärryksen lisääminen ja aito vuorovaikutus; ratkaisuja ongelmiin voi syntyä keskustelun sivutuotteena. Eri-ikäiset oppilaat edustivat Mikkolan, Rekolan ja Rekolanmäen kouluja.
Koulujenvälinen dialogi pohjautuu Lahdessa kehitettyyn Skididialogi-malliin, joka tarjoaa mahdollisuuden avoimeen keskusteluun ja tasavertaiseen ideoiden vaihtoon.
Lasten ja nuorten turvallisuudentunne syntyy tuttuuden tunteesta ja muista ihmisistä
Dialogissa nousi esille monia asioita, jotka luovat lapsille ja nuorille sekä turvallisuuden- että turvattomuudentunteita. He kertoivat, että esimerkiksi muiden ihmisten läsnäolo vaikuttaa siihen, miten turvalliseksi jokin paikka koetaan. Myös siisteys nähtiin turvallisuutta ympäristöön tuovana asiana. Lisäksi turvaa luo taskussa oleva puhelin ja tieto siitä, että on aikuinen, joille omia kokemuksia voi jakaa.
Valottomat pihat ja kadut, vieras ympäristö ja ihmisten arvaamaton käytös puolestaan luovat turvattomuuden tunteita lapsissa ja nuorissa.
“Jos isommat lapset vaikka moikkaisivat pienemmille skeittipuistossa, niin siitä tulisi turvallisempi olo!”
-Dialogin osallistuja
“Kouluissa voisi olla useammin yhteisöllisiä tapahtumia, kuten roskien keräämistä lähiympäristöstä, se luo yhteisöllisyyden tunnetta.” -Dialogin osallistuja.
Dialogi lisää lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua kaupungin kehittämiseen
Tilaisuudessa mukana olivat myös Vantaan nuorisovaltuutetut Sahar Hossaini ja Aisha Akaydin, jotka ovat toimineet aktiivisesti nuorten äänitorvina.
– Oli todella mielenkiintoista kuulla eri-ikäisten osallistujien mielipiteitä ja näkemyksiä. Kerrankin tuntui siltä, että meitä oikeasti kuunneltiin, kertoivat Sahar ja Aisha.
– Toivottavasti tällaisia tilaisuuksia järjestetään jatkossakin, jotta nuoret voivat tuntea itsensä kuulluiksi ja osallisiksi kaupungin kehittämisessä, he jatkavat.
Kun dialogisia menetelmiä lisätään kouluissa, lapsilla ja nuorilla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa heille tärkeisiin asioihin. Kasvatuksen ja oppimisen toimialalla on lukuvuoden 2023–2024 aikana pilotoitu kestävän tulevaisuuden osallisuustekoja, joita on edistetty kouluissa VILKE – vantaalaista ilmasto- ja kestävyyskasvatusta -hankkeen kautta.
“Dialogissa oli turvallista olla ja tuntui siltä, että uskalsi sanoa omat mielipiteensä ja ajatuksensa vapaasti. Turvallinen olo tuli siitä, että kaikki kuuntelivat tasavertaisesi ja kunnioittivat toisia.” -Dialogin osallistuja
Apulaiskaupunginjohtaja Katri Kalske kiitti osallistujia aktiivisuudesta ja arvokkaista ajatuksista lähiympäristön turvallisuuden parantamiseksi!