Tämä sivu on yli 2 vuotta vanha

Vantaan kaupunki avaa uudet selkokieliset sivut vantaa.fi:ssä

Uutinen

Vantaan kaupunki on julkaissut uuden selkokielisen osion verkkosivuillaan. Vantaa päätti alkuvuodesta 2023 ottaa selkosuomen yhdeksi kaupungin viestintäkielistä.

Ruutukaappaus Vantaan verkkosivujen selkokielisen osuuden laskeutumissivusta.

Selkokielisille sivuille tulee säännöllisesti uutta luettavaa.

 

Selkokieli on helpompaa kuin yleiskieli. Selkokieltä käyttävät esimerkiksi maahanmuuttajat. Selkokieltä tarvitsevat myös muistisairaat tai kehitysvammaiset henkilöt. Moni muukin hyötyy selkokielestä. 

- Haluamme, että verkkopalvelun sisällöt ovat kaikkien luettavissa. Olemme kiinnittäneet paljon huomiota sivujen saavutettavuuteen. Laajennamme selkokielistä osuutta koko ajan, kertoo Vantaa.fi-palvelun sisältövastaava Johanna Hytönen

Selkokieliset sivut löytyvät osoitteesta vantaa.fi/selkokieli. Uudessa selkokielisessä osiossa on tietoa muun muassa joukkoliikenteestä, kouluista ja oppilaitoksista. Muita teemoja ovat esimerkiksi työ, harrastukset, vesi- ja jätehuolto, turvallisuus ja kaupungin päätöksenteko. Myös uutta sisältöä on tulossa jatkossa. 

Lisäksi sivuilla on Selkovantaalainen-lehden uutisia Vantaan kaupungin asioista.  



Vantaan kaupunki järjestää myös henkilöstölle selkokielen koulutusta. Se auttaa kaupungin työntekijöitä ymmärtämään selkokielen merkityksen ja käyttämään selkokieltä työssään.

Vantaan kaupungin verkkosivuilla on käytössä Googlen kääntäjä. Sen avulla kaikki sisällöt voi kääntää yli sadalle eri kielelle. Tämä auttaa esimerkiksi maahanmuuttajia tiedonsaannissa.