Tämä sivu on yli 2 vuotta vanha

Vantaan ratikan hankejohtaja vaihtuu

Uutinen

Asiasanat

Liikenne

Vantaan ratikan suunnittelusta vastannut hankejohtaja Tiina Hulkko vaihtaa syyskuussa työnantajaa. Hankejohtajan tehtäviä toistaiseksi hoitaa kaupungininsinööri Henry Westlin. Ratikan rakentamisen tavoitellaan alkavan syksyllä 2024. Hankkeen rakentamisvaiheen organisaation ja uuden hankejohtajan rekrytoinnit käynnistetään vuoden 2024 alussa, kun valtion sitoutuminen hankkeen rahoitukseen on varmistunut.

Havainnekuvassa Vantaan ratikka Fazerilassa

Hulkko on ollut mukana Vantaan joukkoliikenteen suunnittelun eri tehtävissä 12 vuoden ajan, ja siirtyy konsulttialan yritykseen projektipäälliköksi.

- Vantaan ratikka on ollut erittäin mielenkiintoinen projekti. Nyt suunnitteluvaiheen jälkeen on kuitenkin luonteva kohta vaihtaa paikkaa ja antaa tilaa rakennuttamisen osaajille, Hulkko toteaa.

Ratikkatiimissä jatketaan vielä keskeneräisten suunnitelmien viimeistelyä ja allianssihankinnan kilpailutuksen valmistelua. Hankejohtajan tehtäviä hoitaa toistaiseksi kaupungininsinööri Henry Westlin oman virkansa ohella.

Vantaan kaupunginvaltuusto päätti ratikan rakentamisesta viime keväänä, 22.5.2023.

Tavoitteena rakentamisen aloitus syksyllä 2024

Jatkosuunnitteluvuosien 2020–2023 aikana ratikkahankkeessa on valmisteltu lukuisia asemakaavamuutoksia ja katusuunnitelmia, joilla ratikalle tehdään tilaa olemassa olevalta katuverkolta. Kaavoista ja katusuunnitelmista valmiina on jo suurin osa, ja suunnittelu jatkuu ainakin tämän vuoden loppuun.

- Valtuuston ratikan rakentamispäätös oli ehdollinen, eli odotamme vielä valtion rahoitusosuuden varmistumista ennen kuin rakentaminen voi alkaa. Ratikka toteutetaan Vantaalla allianssimallilla, joka on havaittu hyväksi toteutustavaksi myös muissa pikaraitiotiehankkeissa Suomessa, kuten Tampereella ja Raide-Jokerissa, summaa Henry Westlin.

Hankkeen toteutus on tarkoitus jakaa kahteen maantieteelliseen osakokonaisuuteen. Allianssin ensimmäinen osa sisältäisi Tikkurilan tunnelin ja raitiotielinjan länsiosan, ja toinen osa kattaisi itäosuuden. Tarkempi maantieteellinen ja sisällöllinen rajaus määritetään hankintailmoituksen laatimisen yhteydessä. Allianssikumppanit kilpailutetaan neuvottelumenettelyllä ensi kevään aikana.

Rakentamispäätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen

Ratikan rakentamispäätöksestä on tehty kaksi valitusta Helsingin hallinto-oikeuteen. Molemmat valitukset koskevat päätöksentekojärjestystä, päätöksentekoon osallistuneiden esteellisyyttä ja ratikalle tehtyjä selvityksiä. Kaupunginhallitus käsitteli ensimmäistä valitusta kokouksessaan 21.8. ja esittää hallinto-oikeudelle valituksen hylkäämistä. Lisäksi kaupunginhallitus on toivonut hallinto-oikeudelta valituksen käsittelyä kiireellisenä ratikkahankkeen yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. Toinen lausunto on parhaillaan työn alla.

Vantaan ratikka on ensimmäinen Vantaalle toteutettava pikaraitiotie. Ratikka yhdistää kaupungin itäisimpiä osia sujuvan raideliikenteen piiriin ja mahdollistaa kaupungin kasvun kestävästi joukkoliikenteen varrelle. Ratikan reitin pituus on 19 km ja se kulkee Mellunmäen metroasemalta Helsingin puolelta Länsimäen ja Hakunilan kautta Tikkurilaan ja sieltä Aviapoliksen kautta lentoasemalle. 

Lisää ratikkatietoa verkossa: www.vantaa.fi/ratikka sekä sosiaalisen median kanavissa @vantaanratikka (Facebook, X, Instagram).

Avainsanat

Ratikka Kaupunkikehitys