Selkosuomeksi Raikupolun päiväkodin tutkimukset valmiit / Tiedote 5.2.2026

Asiasanat

Myyrmäen suuralue Toimitilat

Raikupolun päiväkodin rakennuksesta on löydetty vikaa.
Rakennusta on tarkoitus korjata, mutta vielä ei ole tietoa, milloin korjaus alkaa.

Kun korjaus alkaa, Vantaan kaupunki hoitaa lapset tavalliseen tapaan. 
Huoltajien ei tarvitse järjestää asioita itse.

Suurimmat viat

Seinien alaosiin on pääsyt monesta kohdasta vettä. 
Tämän vuoksi monissa paikoissa seinien sisällä alaosissa kasvaa mikrobeja piilossa. 
Koska seinissä ja lattioissa on pieniä rakoja, mikrobeista voi päästä pahaa hajua sisälle. 
Lisäksi vanhat muoviset lattiamatot ovat vanhoja ja huonokuntoisia. 
Myös lattioista voi tulla pahaa hajua. 
Hajut ovat epäterveellisiä ja voivat aiheuttaa erilaisia oireita. 

Ilmanvaihtolaitteet tuovat raikasta ilmaa sisään ja vievät tunkkaista ilmaa ulos. Aikaisemmin tämä ei toiminut hyvin. 
Aikaisemmin ilmanvaihto imi hajuja seinän välistä sisälle. 
Nyt ilmanvaihtolaitteen toimintaa on korjattu. 
Sisään ja ulos menee saman verran ilmaa. 
Ilmanvaihtolaite toimii nyt oikein.
Ilmanvaihtolaite on myös käynnissä koko ajan, jotta ilma pysyy raikkaana.

Vielä ei ole tiedossa, milloin rakennusta korjataan. 
Asiasta kerrotaan, ennen kuin korjaus alkaa.
Huoneisiin on tuotu laitteita, jotka poistavat tehokkaasti hajua, jotta huoneissa olisi hyvä olla.

Onko lapsella vaivoja?

Päiväkotirakennuksen vikojen vuoksi päiväkodin sisäilma on ollut huonoa. 

Huono sisäilma voi aiheuttaa lapsille tai aikuisille erilaisia terveysvaivoja

Jos vaivoja on päiväkodissa mutta ei kotona, juttele asiasta lääkärin kanssa. 
Lääkäri voi helpottaa vaivoja.
Kerro asiasta myös päiväkodinjohtajalle. 

Huono sisäilma voi aiheuttaa esimerkiksi seuraavia vaivoja:

  • silmien punoitus / punaiset silmät
  • nenän kutina tai nuha (hengitysteiden ärsytysoireet)
  • ihon kutina, punoitus tai ihottuma (ihoreaktiot)
  • päänsärky
  • usein toistuva pieni kuume (lämpöily)
  • yleinen väsymys.

Netissä on lisää ohjeita, linkki ohjeistukseen: https://www.vantaa.fi/node/4239

 

Lisätietoja voi kysyä sähköpostilla: sisailma@vantaa.fi

Avainsanat

Toimitilojen sisäilma