Malminiityn päiväkodissa on huono sisäilma, korjaus tulossa (selkosuomi) 11.8.2025
Malminiityn päiväkodin hoitajat ovat huomanneet, että talossa on monessa huoneessa huono sisäilma.
Sen syynä on, että seinissä ja lattiassa on vikaa.
Vantaan kaupunki korjaa päiväkodin vuonna 2026. Vielä ei ole tietoa, milloin korjaus alkaa. Vantaa hoitaa lapset myös korjauksen aikana.
Onko lapsesi ollut usein kipeänä?
Lääkärin mukaan huonosta sisäilmasta voi tulla ihmisille vaivoja.
Huono sisäilma voi aiheuttaa erilaisia vaivoja lapsille ja aikuisille.
Huono sisäilma voi aiheuttaa esimerkiksi seuraavia vaivoja:
- silmien punoitus / punaiset silmät
- nenän kutina tai nuha (hengitysteiden ärsytysoireet)
- ihon kutina, punoitus tai ihottuma (ihoreaktiot)
- päänsärky
- usein toistuva pieni kuume (lämpöily)
- yleinen väsymys.
Loppuuko vaiva viikonloppuna tai loman aikana? Jos vaiva vähenee toisessa talossa, vaivan syynä voi olla huono sisäilma. On tärkeää, että vaivoja hoidetaan lääkärissä. Usein vaivoja voi parantaa lääkkeillä.
Jos lapsella on pahoja vaivoja, jutelkaa päiväkodin johtajan kanssa yhdessä. Kerro asiasta neuvolassa tai lääkärille. Moni asia voi vähentää vaivoja ja helpottaa lapsen oloa.
Lue lisää netistä omalla kielelläsi.
https://urly.fi/3TBu
https://www.vantaa.fi/node/4239
Voit vaihtaa kielen nettisivun yläreunasta tästä kohdasta: