Vantaan Ratikan Tikkurilanraitio -tunneliyhteys Dixin alle
Kaava mahdollistaa raitiotien tunneliosuuden Tikkurilassa. Tunnelin maanalainen osuus sijoittuu Väritehtaankadun ja Lauri Korpisen kadun sekä Kielotien ja Lehdokkitien risteysten välille.
Asemakaavan muutoksella ja maanalaisella asemakaavalla mahdollistetaan osa Kielotien ja Väritehtaankadun välisestä tunneliyhteydestä Vantaan ratikkaa varten. Kaavassa osoitetaan joukkoliikenteen vaihtoasema Tikkurilan rautatieaseman laitureiden alapuolelle ja varmistetaan siten sujuvat vaihtoyhteydet ratikasta juniin ja busseihin.
Asemakaava on kaksiosainen. Maanpäällinen kaava 002457 sijoittuu Kielotielle ja sillä osoitetaan tunneliin johtava läntinen ajoyhteys. Maanalainen kaava 002457 ma sijoittuu pääradan itälaidan sekä Kielotien ja Lehdokkitien risteyksen välille rautatiealueen, katualueen, puistoalueen ja liike- ja toimistorakennusten korttelialueen alapuolelle.
Maanalaisella kaavalla osoitetaan tilavaraus joukkoliikennetunnelille ja maanalaiselle joukkoliikenteen pysäkille sekä niihin liittyville kulkuyhteyksille.
Maanalaisen kaavan alueella maanpäällisiin asemakaavoihin ei tule muutoksia.
Raitiotie ja Tikkurilanraitio toteutuessaan kasvattaisivat Tikkurilan matkakeskuksen merkitystä joukkoliikenteen solmukohtana. Vantaan ratikka on pikaraitiotieyhteys, jota suunnitellaan Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Raideyhteydellä on tarkoitus lisätä kestävää ja esteetöntä liikkumista, mahdollistaa kaupungin kasvaminen kestävästi joukkoliikenteen varrelle sekä edistää alueellista hyvinvointia ja vetovoimaa. Vantaan ratikasta tulisi toteutuessaan merkittävä osa seudullista raitiotieverkostoa.
Päätöskäsittely
Asemakaavamuutos 002457 ja maanalainen asemakaava 611300ma tuli voimaan 31.10.2023.