Esiopetuksen yhteisöllinen opiskeluhuolto vahvistaa ryhmän hyvinvointia

Blogi Vantastinen

Yhteisöllinen työ on kiinteä osa esiopetuksen arkea ja kuuluu osaksi opiskeluhuollon kokonaisuutta. Yhteisöllisyyttä tukevan toimintakulttuurin vahvistaminen on koko esiopetusvuotta läpäisevä prosessi. Ryhmän yhteisten pelisääntöjen rakentaminen alkaakin heti esiopetuksen ensimmäisestä päivästä lähtien.

Lapsiryhmä istuu päiväkodissa penkillä ja lapset juttelevat keskenään.

Sisältö

Esiopetusvuoden käynnistyessä jokaisessa esiopetusryhmässä pohditaan ryhmäytymistä. Ryhmäytymisellä tarkoitetaan ryhmään kuuluvien keskinäisen vuorovaikutuksen, luottamuksen ja yhdessä viihtymisen tietoista tukemista ja kehittämistä. Ryhmäytyminen vahvistaa yhteenkuuluvuutta ja yhteisöllisyyttä.

Esiopetusryhmässä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat, lastenhoitajat ja muu henkilöstö, kuten varhaiskasvatuksen sosionomit vastaavat jokainen omalta osaltaan yhteisön hyvinvoinnin tukemisesta. Eskarilaiset otetaan aktiivisesti mukaan ja osallisiksi yhteisen toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Mahdollisuus vaikuttaa esiopetuspäivien sisältöön tekee oppimisesta mielekästä ja motivoi uusien asioiden pariin. Opiskeluhuollon henkilöstö, kuraattorit, psykologit ja terveydenhoitajat tukevat tarvittaessa ryhmän henkilöstöä yhteisöllisessä työssä. Huoltajien kanssa keskustellaan avoimesti päivittäin ryhmän toiminnasta, ja toiminta tehdään heille näkyväksi erilaisin keinoin.

Kaveri- ja tunnetaitojen harjoittelemista

 

Kaveri- ja tunnetaitojen vahvistaminen on kiinteästi yhteydessä ryhmän hyvinvointiin. Positiivinen ja vahvuusperustainen työskentely tuo näkyväksi ryhmän jäsenten vahvuuksia ja merkitystä osana yhteistä ryhmää. Esiopetusryhmät hyödyntävät tarjolla olevia erilaisia materiaaleja tunnetaitojen harjoittelemisessa. Yhteinen keskustelu tunteista, erilaisten tilanteiden harjoittelu leikin ja draaman välityksellä sekä sadut ja tarinat tukevat taitojen harjoittelemisessa.

Esiopetuksessa puututaan matalalla kynnyksellä kiusaamiseen ja häirintään. Kiusaamistilanteista keskustellaan heti niiden ilmettyä niin lasten kuin huoltajien kanssa. Huoltajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuollon henkilöstöä. Toimintayksiköiden kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma laaditaan ja tarkistetaan joka vuosi. Jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä laaditaan turvallisemman tilan periaatteet yhdessä lasten kanssa. Turvallisemman tilan periaatteiden laatiminen on osa Lapsiystävällinen kunta -työtä. Yhdessä pohditut turvallisen tilan periaatteet tukevat ja vahvistavat oppimisympäristön turvallisuuden lisäksi viihtyvyyttä ja psyykkistä turvallisuutta. Jokaisella tulee olla mahdollisuus oppia, työskennellä ja leikkiä turvallisessa ympäristössä. 

Säännöllinen osallistuminen esiopetukseen ja poissaoloihin puuttuminen ovat tärkeä osa esiopetuksen yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä. Huoltajat huolehtivat lasten tuomisesta esiopetukseen ajallaan ja lomista ja vapaapäivistä keskustellaan yhdessä. On tärkeää, että esiopetukselle asetetut tavoitteet toteutuvat. Esiopetuksessa opitut tiedot ja taidot vahvistavat ja tukevat tulevaa koulupolkua. Eskarilaiset oppivat toimimaan ja työskentelemään erilaisten lasten kanssa erikokoisissa ja erilaisissa ryhmissä. He oivaltavat omaa rooliaan ryhmän jäsenenä, omia oppimaan oppimisen taitojaan sekä oppivat huolehtimaan itsestään entistä enemmän.  

Yhteisöllisellä työllä on merkitystä. Ryhmän hyvinvointi vahvistaa aina myös jokaisen yksittäisen lapsen hyvinvointia. Lisätietoa esiopetuksen opiskeluhuollosta saa ryhmän henkilöstön lisäksi esiopetuksen kuraattoreilta ja psykologeilta.

Kirjoittaja

Virve Huusko

Projektiasiantuntija/YHR-koordinaattori

Vantaan esiopetuksessa kehitetään yhteisöllistä opiskeluhuoltoa vuosina 2024–2025 opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella.

Liittyvät sisällöt

Kaikki kategoriassa Vantastinen