Blogikirjoittaja: Virve Huusko
Projektiasiantuntija/YHR-koordinaattori
Vantaan esiopetuksessa kehitetään yhteisöllistä opiskeluhuoltoa vuosina 2024–2025 opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella.
Yhdessä hyvää ja turvallista päiväkotipäivää rakentamassa
Jokaisessa päiväkodissa tehdään töitä yhteisöllisen hyvinvoinnin eteen. Yhteisöllisellä hyvinvoinnilla tarkoitetaan ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se rakentuu yhteenkuuluvuudesta, turvallisuudesta, osallisuudesta ja siitä, että jokaisella on mahdollisuus kuulua ryhmään juuri sellaisena kuin
Yhteistä hyvää vahvistamalla kiusaamista vastaan
Vantaan varhaiskasvatuksessa tehdään suunnitelmallista työtä kiusaamiseen puuttumiseksi ja sen ehkäisemiseksi. Päiväkodin työntekijät varmistavat kaikille lapsille turvallisen oppimisympäristön rakentumista yhteistyössä huoltajien kanssa.
Esiopetuksen yhteisöllinen opiskeluhuolto vahvistaa ryhmän hyvinvointia
Esiopetusvuoden käynnistyessä jokaisessa esiopetusryhmässä pohditaan ryhmäytymistä. Ryhmäytymisellä tarkoitetaan ryhmään kuuluvien keskinäisen vuorovaikutuksen, luottamuksen ja yhdessä viihtymisen tietoista tukemista ja kehittämistä. Ryhmäytyminen vahvistaa yhteenkuuluvuutta ja yhteisöllisyyttä.
Pelipaitakokemuksia yhdessä onnistumisesta
Yhteisöllinen opiskeluhuolto vahvistaa ryhmään kuulumisen tunnetta. Yhdessä tekemällä ja touhuamalla saadaan kokemuksia yhdessä onnistumisesta. Pelipaitakokemus tarkoittaa, että jokainen lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon, jossa onnistutaan yhdessä - kun yksi onnistuu, niin samalla koko joukkue eli
Lapsilähtöistä toimintakulttuurin kehittämistä pedagogisen dokumentoinnin tuella
Toimintakulttuuri, jossa aikuiset ja lapset oppivat vuorovaikutuksessa keskenään, sitouttaa työskentelemään yhteisten tavoitteiden eteen.
Martti tuli taloon - kehittämistoiminta tuo mukanaan uusia näkökulmia
Mistä on kehittäminen tehty? Pilveen tallentamisen uskalluksesta, yhteisestä sitoutumisesta ja pedagogisen dokumentoinnin oivalluksista.
Uusia ulottuvuuksia dokumentointiin digitaalisilla välineillä ja sovelluksilla
Pedagoginen dokumentointi toteutuu usein käytössä olevissa työtavoissa. Leikkien havainnoiminen ja lasten saduttaminen avaavat ymmärrystä lasten mielenkiinnonkohteista. Digitaalisten välineiden hyödyntäminen tarjoaa näihin tuttuihin menetelmiin uusia lapsia innostavia ulottuvuuksia.
Yhteistä ymmärrystä rakentamassa pedagogisen dokumentoinnin merkityksestä
Pedagoginen dokumentointi herättää edelleen varhaiskasvatuksen kentällä kysymyksiä. Sanapari koetaan vaikeasti lähestyttävänä ja ymmärrys sen sisällöstä on vaihtelevaa. Kirjoituksessa avataan, mitä on pedagoginen dokumentointi.