Projektiasiantuntija/YHR-koordinaattori
Vantaan esiopetuksessa kehitetään yhteisöllistä opiskeluhuoltoa vuosina 2024–2025 opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella.
Päiväkodeissa tehdään joka päivä töitä lasten hyvinvoinnin eteen. Hyvinvointityön tarkoituksena on varmistaa hyvä ja turvallinen päivä jokaiselle lapselle joka päivä.
Jokaisessa päiväkodissa tehdään töitä yhteisöllisen hyvinvoinnin eteen. Yhteisöllisellä hyvinvoinnilla tarkoitetaan ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Yhteisöllinen hyvinvointi perustuu yhteenkuuluvuuteen, turvallisuuteen, osallisuuteen ja siihen, että jokainen voi kuulua ryhmään omana itsenään. Hyvinvointityötä ohjaavat varhaiskasvatussuunnitelma, toimintayksikön turvallisuussuunnitelmat sekä kiusaamisen ehkäisyn ja siihen puuttumisen suunnitelmat.
Hyvinvointityön painopisteet mukautuvat jokaisen päiväkodin, lapsiryhmän ja lasten tarpeisiin ja tilanteisiin. Päiväkodin henkilöstö sopii yhdessä yhteisistä toimintatavoista ja sitoutuu toimimaan niiden mukaan.
Jokaisessa päiväkodissa kokoontuu säännöllisesti yhteisöllinen hyvinvointiryhmä.
Ryhmän avulla rakennetaan turvallisempaa ja terveellisempää päiväkotipäivää kaikille lapsille. Tavoitteena on vahvistaa toimintakulttuuria sekä luoda turvallinen ja hyvinvoiva ympäristö, jossa jokaisella lapsella on mahdollisuus leikkiä, oppia, kasvaa ja osallistua omien edellytystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan.
Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän tapaamisessa keskustellaan päiväkodissa esille nousevista asioista ja ilmiöistä yleisellä tasolla. Tapaamisissa ei käsitellä yksittäisten lasten asioita.
Yhteisöllinen hyvinvointiryhmä huolehtii siitä, että hyvinvointia ohjaavat suunnitelmat ovat ajan tasalla. Ryhmän kokoontumisia johtaa päiväkodin johtaja.
Ryhmässä on edustaja jokaisesta lapsiryhmästä ja tarpeen mukaan myös muita päiväkodissa työskenteleviä ammattilaisia kuten kehittäjäsosionomi tai laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Tarvittaessa tapaamiseen kutsutaan mukaan opiskeluhuollon kuraattori tai psykologi.
Tavallisessa päiväkotipäivässä on monenlaisia tilanteita: leikkiä, ulkoilua, ruokailua, lepoa ja ohjattua toimintaa.
Tilanteiden välisiä siirtymiä kutsutaan siirtymätilanteiksi. Yhteisöllisen hyvinvointityön tehtävänä on vahvistaa turvallisuutta, sujuvuutta ja vuorovaikutusta kaikissa tilanteissa ja siirtymissä.
Päiväkotipäivän erilaisia tilanteita pohditaan myös lasten kanssa. Lasten kanssa keskustellaan siitä, millainen käyttäytyminen eri tilanteissa on sopivaa ja miten kaikilla on mukava olla eikä ketään esimerkiksi kiusata.
Lasten kanssa laaditaan yhdessä turvallisemman tilan periaatteet ja ne kuvitetaan ja asetetaan päiväkodissa kaikkien lasten nähtäville.
Lasten kanssa harjoitellaan joka päivä yhteistyötä, vuorovaikutusta ja tunnetaitoja.
Yhteistyö vanhempien kanssa perustuu luottamukseen jokapäiväisissä kohtaamisissa. Yhteiset keskustelut lasta tuodessa ja hakiessa luovat pohjaa lasten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Lasten hyvinvoinnista keskustellaan päiväkodissa myös sitä varten järjestettävissä tilaisuuksissa. Yhdessä voidaan pohtia vaikkapa sitä, mikä on sopiva ruutuaika päiväkoti-ikäiselle lapselle tai miten lasten liikkumista voidaan lisätä.
Huoltajien kanssa käytävissä keskusteluissa käytetään tarvittaessa tulkkauspalveluita.
Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja hyvään päiväkotipäivään, ja meidän aikuisten tehtävänä on varmistaa tämän toteutuminen. Päiväkodin hyvinvointityö, henkilöstön sitoutuminen ja yhteistyö vanhempien kanssa tukevat tämän tavoitteen saavuttamista arjen eri tilanteissa.