Vuorovaikutusta laulaen
Vuorovaikutuksellinen sadun lukeminen on varhaiskasvatuksen ammattilaisille tuttu käytäntö ja sen monet edut tunnetaan, mutta onko vuorovaikutteinen laulaminen tuttua?
Kuvaaja: Sanna Henriksson
Sisältö
Tavoitteet ovat molemmissa ihan samoja: vuorovaikutteisuus auttaa lasten mielenkiinnon ja keskittymisen ylläpitämistä, antaa lapselle osallisuuden tunteen ja mahdollisuuden vaikuttaa sekä aktivoi kyseessä olevan sanaston käyttämistä ja mielikuvitusta. Kielen oppiminen vaatii kuuntelemisen lisäksi myös aktiivista osallistumista ja puheen tuottamista ja vuorovaikutuksellisuus tarjoaa mahdollisuuden siihen.
Passiivisesta kuuntelusta aktiiviseen laulamiseen
Monesti kuulee lauluja laulettavan alkuperäisen mallin mukaan, keskeytyksettä alusta loppuun – etenkin, jos laulu samalla kuunnellaan tallenteelta tai katsotaan tabletilta. Tallenteen tarjoama tuki ja turva laululle voi kuitenkin helposti passivoida niin lasta kuin kasvattajaakin. Vuorovaikutteisen laulamisen tavoite ei ole mallin mukainen täydellinen toistaminen, vaan tilanteen mukaan elävä laulu, joka antaa mahdollisuuksia aktiiviseen osallistumiseen.
Lauluja on helppo jaksottaa säkeistöjen mukaan ja pysähtyä ennen uuden säkeistön alkua keskustelemaan siitä. Vuorovaikutteisessa laulamisessa lauluja voi ja saa muokata esimerkiksi lasten omien kiinnostuksenkohteiden tai sen hetkisen opeteltavan asian mukaan. Itse keksityt sanat solahtavat helpoimmin laulun rytmiin, jos niissä on yhtä monta tavua kuin alkuperäisissä.
Monesti kuulee lauluja laulettavan alkuperäisen mallin mukaan, keskeytyksettä alusta loppuun – etenkin, jos laulu samalla kuunnellaan tallenteelta tai katsotaan tabletilta. Tallenteen tarjoama tuki ja turva laululle voi kuitenkin helposti passivoida niin lasta kuin kasvattajaakin. Vuorovaikutteisen laulamisen tavoite ei ole mallin mukainen täydellinen toistaminen, vaan tilanteen mukaan elävä laulu, joka antaa mahdollisuuksia aktiiviseen osallistumiseen.
Yksinkertaisia keinoja lisätä vuorovaikutusta laulamiseen
Parhaiten vuorovaikutuksellisiin lauluihin sopivat selkeät laulut, joissa on paljon toistoa ja säkeistöissä joku yksittäinen, muuttuva elementti, jota on helppo varioida. Kun lapsille antaa mahdollisuuden omaan keksimiseen, riittää pelkästä yhdestä laulusta iloa pitkäksi aikaa. Samalla saadaan laululle helposti lisää toistoja oppimisen tueksi. Jos lasta aluksi ujostuttaa, kannattaa varautua itse näyttämään esimerkkiä – ja toisaalta tarttua lapselta saatuihin ehdotuksiin, olivatpa ne mitä hyvänsä.
Esimerkkinä voisi olla kaikille tuttu Piippolan vaari: anna lapsen keksiä ja kertoa mitä eläimiä talosta löytyy ja mitä ne sanovat. Talon voivat vallata vaikka tiikerit tai dinosaurukset! Voit myös piilottaa pussiin tai laatikkoon pieniä eläinleluja ja antaa lapsen nostaa ja nimetä niitä sieltä yksi kerrallaan. Päiväkotien ikihitti Bussilaulussa voi aina ennen säkeistön alkua kysyä lapsilta, että mitkä siinä bussissa oikein pyörivät, milloin tarvitaan pyyhkijöitä tai millaisella tiellä bussi ajaa, kun ihmiset hytkyvät kyydissä. Säkeistöjä voi aina keksiä lisää: jarrut voivat kirskua, pysäytysnappi piipata tai kyytiin voi nousta yllätysmatkustajia. Matkan uusia käänteitä ei aina tarvitse edes laulaa, vaan ne voi puhua ja jatkaa seuraavasta tutusta säkeistöstä. Viisi pientä ankkaa voivat välillä tehdä muutakin kuin leikkiä tai ovat ehkä muita otuksia kuin ankkoja. Kultakalat voivat olla tänään pikkuisen sijaan vikkeliä, unisia tai kiukkuisia – ja huomenna jotain ihan muuta.
Kysy ja anna lapsen vastata
Monissa päiväkodeissa ahkerasti käytetyt Kielinupun laulut tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia vuorovaikutukseen lauluihin jo valmiiksi sisältyvillä kysymyksillä. Vaikka käyttäisi tallennetta, laulun voi pysäyttää sopivaan kohtaan ja antaa siten lapselle mahdollisuuden itse vastata mitä ruokapöytään tarvitaan tai mitä puetaan päälle seuraavaksi. Kuvavinkit, esineet tai lauluun liittyvät liikkeet tai viittomat auttavat muistamista tarvittaessa ja lapsi pääsee vastatessaan aktiiviseksi toimijaksi.
Muistilista vuorovaikutteiseen laulamiseen
- Laulu saa elää, muuttua ja muokkautua tilanteen mukaan
- Laulu kannattaa jakaa pienempiin osiin
- Anna lapselle mahdollisuus käyttää mielikuvitustaan
- Sisällytä lauluun kysymyksiä, joihin lapsi voi vastata
- myös liike tai ääntely voi olla osallistumista
Vuorovaikutteinen laulaminen vaatii kasvattajalta läsnäoloa, vähän mielikuvitusta ja heittäytymistä, mutta tekee laulamisesta hauskempaa niin lapsille kuin aikuisille.
Kannattaa kokeilla!
Kirjoittaja: Heidi Jakkula, musiikkikasvatuksen koordinaattori