Yhteenkuuluvuutta taiteen avulla Lehtikuusen koulussa
Lehtikuusen koulu on monikulttuurinen koulu Vantaalla. Lehtikuusessa kokeillaan tämän lukuvuoden aikana, miten taiteen avulla voidaan luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta ja opitaan arvostamaan erilaisuutta. Yksi koululla kokeilluista taiteen muodoista on voimauttavan valokuvan menetelmä.
Kuvituskuva: Vantaan kaupunki / Sercan Alkan
Lehtikuusen koulussa tiedetään, miten tärkeää on kokea yhteenkuuluvuuden, osallisuuden ja näkyvänä olemisen tunteita. Monenlaiset taustat, erilaisuuden arvostaminen ja kaikkien omien tarinoiden näkyväksi tekeminen ovat koulun toiminnan keskiössä. Koulu haluaa vahvistaa erityisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden identiteettiä ja kannustaa heitä vaalimaan omia juuriaan.
Helli juuriasi -hanke antaa tähän kaikkeen työkaluja. Hanke toteutetaan Lehtikuusen koulussa lukuvuonna 2023-2024. Hankkeessa oppilaat pääsevät taiteilijoiden opastuksella kokeilemaan erilaisia valokuvaus-, tanssi-, musiikki- ja kuvataidetyöpajoja ja -kerhoja. Myös opettajat oppivat taitoja, joilla he voivat tukea oppilaiden osallisuutta ja nähdyksi tulemisen kokemuksia.
Lehtikuusen koulun opettaja Jenni Sipola kokee hankkeen tuovan paljon hyvää koko koululle
– Taide antaa lapsille ja nuorille työkaluja tehdä tarinaansa näkyväksi. Lasten ja nuorten maailmassa voi helposti jäädä syrjään erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa, kuten välitunneilla, ruokailutilanteissa ja kun ryhmiä muodostetaan. Tavoitteenamme on vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta monikulttuurisessa kouluyhteisössä ja lisätä positiivista vuorovaikutusta taiteen avulla, hän sanoo.
Hanketta tukee Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto.
Voimauttavan valokuvan menetelmästä työkaluja koulun arkeen
Taide- ja sosiaalikasvattaja Miina Savolainen järjesti syksyllä 2023 Lehtikuusen koulun opettajille voimauttavan valokuvan työpajoja. Työpajojen tavoitteena oli tutustuttaa opettajat voimauttavan valokuvan menetelmään ja antaa heille keinoja lisätä oppilaiden osallisuutta ja nähdyksi tulemisen kokemusta.
Voimauttava valokuva on Savolaisen kehittämä sosiaalipedagoginen menetelmä, joka perustuu dialogiseen katseeseen ja tunnemerkityksille herkistymiseen. Menetelmässä valokuvaus toimii välineenä, jonka avulla ihminen voi tutkia omaa minuuttaan, suhdettaan toisiin ihmisiin ja ympäristöönsä sekä ilmaista itseään luovasti.
– Teoriaosuudessa kävimme läpi voimauttavan valokuvan periaatteita, tavoitteita ja käytännön toteutusta. Kuvien katsomisessa opettajat jakoivat kuviaan toisilleen ja kertoivat, mitä ne heille merkitsivät. Keskustelimme myös siitä, miten kuvat heijastivat opettajien suhdetta kouluun, oppilaisiin ja omaan työhönsä, Savolainen kertoo.
Opettajat olivat innostuneita ja yllättyneitä työpajan antamista oivalluksista ja kokemuksista. He kertoivat, että työpaja oli avartava ja koskettava.
Oli hienoa nähdä tutut työkaverit uusin silmin ja huomata, millaisia tarinoita jokainen kantaa.
– Oli hienoa nähdä tutut työkaverit uusin silmin ja huomata, millaisia tarinoita jokainen kantaa. Oli myös kiinnostavaa kuulla, mitä muut opettajat ajattelivat kuvistani ja mitä heidän kuvansa minulle kertoivat. Sain uutta näkökulmaa omaan työhöni ja työyhteisööni, sanoo Sipola.
Miina Savolainen on toteuttanut voimauttavan valokuvan koulutuksia jo yli kymmenen vuoden ajan. Menetelmä lähti liikkeelle lastensuojelun parista, mutta on levinnyt laajasti kasvatus- ja opetustyöhön sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työkaluksi. Esimerkiksi koulukuraattorit ja -psykologit ovat löytäneet valokuvaamisen voiman.
– Kouluissa on käytetty voimauttavan valokuvan menetelmää esimerkiksi kiusaamisen ja ikävän puheen takia. Tulokset ovat olleet hyviä, valokuvaamisen avulla oppilaat oppivat puhumaan toisilleen kunnioittavammin ja arvostamaan toisten tarinoita ja todellisuuksia, Savolainen kertoo.
Savolaisen mukaan menetelmä onnistuu parhaiten silloin, kun koko kouluyhteisö otetaan mukaan, sillä myös opettajilla on kokemusta arvioinnista ja katseen kohteena olemisesta; opettajillakin voi siis olla näkymättömyyden kokemuksia.
– Opettajat voivat pelätä sitä miltä he oppilaille ja perheille näyttäytyvät. Koulu ja koululaitos on yhteiskunnassa jatkuvan arvioivan katseen alla, Savolainen jatkaa.
Oppilaat ja huoltajat ovat pitäneet menetelmästä
Lehtikuusen koulun seitsemänsien luokkien opettajat toteuttivat ensimmäisinä kuvaustehtävät luokkiensa kanssa Helli juuriasi -teemaviikolla. Oppilaat jakoivat kuvia ja kokemuksia toisilleen.
Lehtikuusen koulun rehtori Elina Kuosmanen on tyytyväinen voimauttavan valokuvan työpajan tuloksiin ja vaikutuksiin. Hän sanoo, että työpaja oli hyvä esimerkki siitä, miten taide voi tukea oppimista, hyvinvointia ja osallisuutta.
– Voimauttava valokuva on osoittautunut erinomaiseksi menetelmäksi, joka sopii niin opettajien kuin oppilaidenkin käyttöön. Se on antanut meille uusia välineitä ja mahdollisuuksia kehittää koulumme toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta sekä oppilailta että vanhemmilta. Aiomme jatkaa voimauttavan valokuvan hyödyntämistä koulussamme ja suosittelemme sitä myös muille kouluille, Kuosmanen iloitsee.
Katso lisää
Kurkista koululiigaan: Näin pyörii polttopallo Lehtikuusen koululla