Rälssitielle asumista Veromiehessä
Rälssitien ja Tikkurilantien risteykseen kaavoitetaan kaksi umpikorttelia, johon tulee asumista, toimitilaa, palveluita ja kivijalkatiloja. Alueelle rakentuu viihtyisää ja käveltävää korttelikaupunkia, joka on osa Annefredin uutta keskustaa.
Sijainti
Alue sijaitsee Tikkurilantien eteläpuolella, Rälssitien risteyksen länsipuolella. Kehä III ja Lentoasemantie suurina valtaväylinä sijaitsevat lähellä. Kauppakeskus Jumboon kävelymatka on vain reilu puoli kilometriä.
Alueen pinta-ala on noin 1,4 ha.
Vantaan ratikan linjan pysäkki (Annefred) sijoittuu Rälssitielle, alueen välittömään läheisyyteen.
Asemakaavamuutos
Asemakaavamuutos osoitteessa Rälssitie 6 sijaitsevan nykyisen teollisuus- ja varastorakennusten (T) tontin, joka muutetaan keskustatoimintojen korttelialueeksi (C). Tontilla olemassa olevat rakennukset puretaan.
Asemakaavamuutoksella muodostuu kaksi umpikorttelia, joihin on suunniteltu asumista, päivittäistavarakauppa, liike- ja toimistotilaa sekä pysäköintilaitos. Alueelle rakentuu viihtyisää ja käveltävää korttelikaupunkia, joka on osa Annefredin uutta keskustaa ja aivan ratikkapysäkin kohdalla.
Asemakaavan viitesuunnitelman on laatinut ARCO Architecture Company.Alueelle muodostuviin keskustatoimintojen kortteleihin saa sijoittaa asuin-, toimisto-, liike- ja palvelutiloja.
Pääkäyttötarkoituksen mukainen rakennusoikeus on yhteensä 21 750 k-m2 ja sen lisäksi liiketiloja tulee rakentaa yhteensä 1 650 k-m2. Kaava-alueen kokonaisrakennusoikeus on 23 400 k-m2. Aiemmin voimassa olevaan asemakaavaan nähden rakennusoikeus kasvaa alueella noin 16 400 k-m2.
Kaavamääräysten mukaan alueelle saa rakentaa asumista enintään 17 450 k-m2, mikä on 75 % alueen kokonaisrakennusoikeudesta. Vähintään 5 950 k-m2 eli 25 % kokonaisrakennusoikeudesta tulee käyttää toimisto-, liike- ja palvelutiloihin, jotka sijoitetaan Rälssitien ja Tikkurilantien varteen.
Korttelin 52321 tehokkuusluku on e=2,7 ja korttelin 52322 tehokkuusluku on e=1,8.
Rakennusoikeus mahdollistaa laskennallisesti noin 360 uutta asukasta alueelle.
Alueen arkkitehtuurin ja ympäristörakentamisen tulee olla kaupunkimaista ja laadukasta ja toteutuksen korkeatasoista. Kukin korttelijulkisivu muodostuu vähintään kahdesta rakennuksesta ja vähintään kolmesta ilmeeltään erilaisesta julkisivuratkaisusta.
Asuinrakennusten hallitsevin kattomuoto on harja- tai viistokatto ja kattomuodot vaihtelevat rakennuskohtaisesti jokaisessa korttelissa. Kortteleiden julkisivujen tulee olla yleisilmeeltään vaaleita ja luonnonläheisiä. Rakennusten väritys pohjautuu niittykasvien sekä tiilen väreihin.
Rakennusten katujulkisivuille muodostetaan avoin, toiminnallinen ja visuaalinen kivijalkakerros. Rälssitien varressa jalankulkijan sääsuojaksi rakennetaan katoksia tai arkadit ja kivijalkaan sijoitetaan ravintolalle ja päivittäistavarakaupalle soveltuvat liiketilat.
Maantasokerroksen asunnoilla on omat pihat tai terassit.
Resurssiviisauden periaatteiden mukaisesti asemakaavassa on esitetty vaatimuksia uusiutuvan energian käytöstä, vihertehokkuudesta, varautumisesta sähköautoihin sekä asukkaiden yhteisöllisten tilojen rakentamisesta. Lento-, tie- ja raitioliikenteen aiheuttamalta melulta suojautuminen on huomioitu kaavan liitteeksi laaditussa meluselvityksessä sekä kaavamääräyksissä.
Asemakaava laaditaan Aviapolis Urban Blocks -kaavaluonnoksen (v. 2018, kaavanumero 052500) ja hakijan viitesuunnitelman pohjalta: Tutustu kaavaluonnoksen.
Päätöskäsittely
Kaupunkiympäristölautakunta 9.12.2025