Kaupunginjohtaja tutustui Pähkinärinteen kouluun – “Sanoin, että isona minusta tulee monta miestä”
Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timonen vieraili Pähkinärinteen koulussa perjantaina 17. tammikuuta. Hän sai aamupäivän aikana kuulla, miten omasta kaupunginosasta voitaisiin tehdä entistä parempi, ja vastasi kyselytunnilla lasten esittämiin kiperiin kysymyksiin.
Länsi-Vantaalla sijaitsevan Pähkinärinteen koulun oppilaskunnan hallituksen jäsenet ottivat Pekka Timosen vastaan aamulla koulun aulassa ja toivottivat hänet tervetulleeksi Pähkinärinteeseen.
Yhteistä keskustelua ympäristöstä, kavereista, tekonurmesta ja kiusaamisesta
Ensimmäisenä vierailupäivän ohjelmaan oli sijoitettu keskusteluhetki. Keskusteluun osallistui Pekka Timosen lisäksi apulaiskaupunginjohtaja Katri Kalske, koulun oppilaita ja henkilöstöä sekä hallinnon edustajia.
Oppilaat kertoivat, että heille tärkeää on luonto, liikkuminen, koulu ja kaverit. Heidän mielestään Pähkinärinteessä ja lähialueilla on sopivasti kirjastoja ja liikuntapaikkoja. He toivovat, että Pähkinärinteen hiekkakentälle tulisi tekonurmi, jotta ei satu, kun tekee epäonnisesti “saksarin” eli saksipotkun. Myös kokonaan aidattu kenttä olisi heistä kiva, jotta palloa ei tarvitsisi hakea ojasta.
Koulun ruokalaan toivottiin kuuden tai jopa kahdeksan hengen pöytiä nykyisten neljän hengen pöytien sijasta, jotta kavereita mahtuu enemmän saman pöydän ääreen syömään. Lisäksi keskustelussa kävi ilmi, että oppilaat toivovat enemmän yhdessäoloa oman luokan kanssa oppituntien ohella.
Oppilaiden toiveissa oli myös, että luonnosta saataisiin roskat pois ja että kiusaaminen loppuisi. Lapset miettivätkin yhdessä aikuisten kanssa keinoja, joilla kiusaaminen saataisiin loppumaan. Keskustelussa lapsilta nousi esiin toive, että aikuisilta voisi aina pyytää apua ja että aikuiset puuttuisivat kiusaamiseen myös silloin, kun sitä tapahtuu koulun ulkopuolella.
– Asiat, joista keskustelimme tänään Pähkinärinteessä, ovat samoja, joita käsittelemme kaupunginhallituksessa ja valtuustossa, Pekka totesikin.
Kyselytunnilla selvisi kaupunginjohtajan suosikkipizza ja -jalkapallojoukkue
Keskustelutilaisuuden jälkeen koulun väki ohjasi vieraat liikuntasaliin kyselytuntia varten. Oppilaat olivat valmistelleet kysymyksiä, joita kolme oppilasta esitti Timoselle ja Kalskelle. He kysyivät muun muassa:
- Mitä kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtaja laittavat pizzansa päälle?
- Onko heillä lemmikkejä?
- Miksi halusit pyrkiä kaupunginjohtajaksi? Miltä tuntuu olla kaupunginjohtaja, onko se vaikeaa?
- Kuinka pitkiä työpäivät ovat? Riittääkö aika muuhun kuin työhön?
- Onko Pähkinärinteeseen tulossa uusia pulkkamäkiä, puistoja tai kauppoja?
Pekka kertoi muun muassa pitävänsä salamipizzasta ja että hänellä on melkein ollut koira, mutta allergioiden vuoksi haaveesta piti luopua. Kävi myös ilmi, että kaupunginjohtaja kannattaa Liverpoolia. Tästä tiedosta oppilaat olivat montaa mieltä.
Pekka kertoi, ettei hän lapsena osannut päättää, olisiko hän halunnut aura-auton kuljettajaksi vai poliisiksi.
– Mä sitten sanoin, että mä alan moneksi mieheksi. Kaupunginjohtajan työ onkin vähän semmoista monena miehenä olemista. Tässä työssä saa olla kiinnostunut tosi monenlaisista asioista, Pekka selvensi oppilaille omaa polkuaan.
Oppilaat esittelivät kultaisia pähkinöitä ja lukunurkkauksia portaiden alla
Kyselytunnin jälkeen oppilaat veivät kaupunginjohtajan tutustumaan suosikkipaikkoihinsa koulussa. Oppilaat esittelivät hänelle muun muassa hienosti maalattuja ja sisustettuja lukunurkkauksia, jotka on tehty portaiden alle.
Vieraille näytettiin myös “kultapähkinä-seinä”. Oppilaat ansaitsevat pähkinöitä aina silloin, kun he toimivat yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan; esimerkiksi silloin, kun he selvittävät asiat puhumalla. Kun luokan oppilaat ovat ansainneet yhteensä sata pähkinää, luokka saa seinälle kultaisesta paperista leikatun pähkinän, jossa lukee luokan tunnus.
Vierailun päätteeksi kaupunginjohtaja totesi, että on tärkeää, että hän on päässyt tapaamaan koulun oppilaita ja henkilökuntaa. Lasten ajatukset konkretisoivat aina kaupungin johdossa tehtävien päätösten tärkeyttä. Pekka kiitti koulun henkilöstöä arvokkaasta ja hyvin tehdystä työstä sekä välittävästä yhteisöstä; kun kaupunginjohtaja kysyi salissa, kuinka monen oppilaan mielestä Pähkinärinteen koulu on hyvä koulu, valtaosa nosti kätensä ylös. Tähän lopputulokseen koko kaupunki pyrkii.
Pekka tulee vierailemaan myös muissa vantaalaisissa kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa.