Saako lukiossa tukiopetusta? OSA 3/3: Vantaan lukioissa opitaan myös oppimaan

Artikkeli

Vantaan lukioissa saa tukiopetusta ja paljon muutakin oppimisen tukea. Artikkelisarjan viimeisen osan aiheena on oppimaan oppimisen taidot. Mitä ne tarkoittavat? Ja kuinka opiskelijoiden taitoja niissä vahvistetaan Vantaan lukioissa osana opiskelun tukea?

Opettaja auttaa opiskelijaa luokassa

Kuvituskuva, kuvaaja Sercan Alkan.

Saako lukiossa tukiopetusta? -artikkelisarjassa pureudutaan lukio-opiskelijoille tarjottavaan oppimisen tukeen ja sen kehittämiseen Vantaalla. Sarjassa käsitellään tukiopetusta, muuta oppimisen tukea sekä erityisopetusta. Tämä artikkelisarja on sinua varten, jos

👩‍💻 olet lukio-opiskelija

💭 haluaisit lukio-opiskelijaksi

👨‍👦 olet lukiolaisen tai lukioon haluavan nuoren huoltaja

❓haluat tietää, millaista oppimisen tuki on lukioissa Vantaalla

❔haluat tietää, miten oppimisen tukea kehitetään lukioissa Vantaalla

Mitä on oppimaan oppiminen ja mihin sitä tarvitaan
 

”Oppiminen itsessäänkin on taito, jota voi harjoitella”. 

– Vantaan erityisopettaja

Lukio-opiskelijat ja opettajat ovat samaa mieltä siitä, että lukiossa opiskelijalta vaaditaan paljon vastuunottoa ja sinnikästä työtä opinnoissa etenemiseen. Oppimäärät ovat peruskoulua suuremmat, opiskelutahti on nopeampi ja koulupäivät ovat pidemmät. Lukiolaisen pitää tietysti myös osallistua tunneille, keskittyä opetukseen ja tehdä läksyt. 

Lukio-opinnoissa menestyminen vaatiikin opiskelijalta itsenäistä otetta, uteliaisuutta ja motivaatiota sekä valmiutta nähdä vaivaa opintojen eteen. Oppiaineiden sisältöjen opettelun lisäksi on tärkeää oppia se, miten oppiminen tapahtuu. 
 

Oppimaan oppimisella tarkoitetaan henkilön ajatteluun ja ongelmanratkaisuun liittyviä tietoja ja taitoja sekä oppimista ohjaavia uskomuksia ja asenteita, joita kehittämällä opiskelijan on helpompi oppia uusia asioita.

Oppimaan oppimisen tuki Vantaan lukioissa

Vantaalla panostetaan oppimaan oppimisen taitoihin koko opinpolun ajan aina varhaiskasvatuksesta lähtien, ja opiskelijat kokevat niiden vahvistamisen tärkeäksi lukiossakin. 

Syksyllä 2024 Vantaan lukiolaisille suunnatusta oppimisen tuen kyselystä kävi ilmi, että alle puolet vastaajista kokee omat oppimaan oppimisen taitonsa (48 %), sinnikkyytensä ja aktiivisuutensa (42 %) riittäviksi lukio-opintoihin. 

Onneksi tukea oppimaan oppimisen taitoihin saa Vantaan lukioissa niin oppitunneilla, tukiopetuksessa kuin erilaisissa läksy- ja tukipajoissakin. Opiskelijat ovat myös toivoneet näihin taitoihin keskittyviä opintojaksoja, joita nykyään järjestetäänkin yhä useammin. Lisäksi opiskelijan on mahdollista hyödyntää opiskelutaitojen vahvistamiseen tarkoitettua Lukiolaisen ABC -materiaalia.

Opiskelijan kannattaakin hyödyntää monipuolisesti tarjolla olevaa tukea, jotta omat opinnot sujuvat mahdollisimman mallikkaasti!

Kun opiskelijan oppimaan oppimisen taidot kehittyvät, hän osaa paremmin esimerkiksi aikatauluttaa opiskeluaan, valita itselleen sopivimmat opiskelutekniikat ja -ympäristön sekä asettaa tavoitteita. Opiskelija oppii myös pyytämään apua tarvittaessa.

Vain hyvin pieni osa (7 %) syksyn 2024 tukikyselyn vastaajista oli sitä mieltä, että lukiossa ei tarjota tarpeeksi tukea oppimaan oppimisen taitojen vahvistamiseen. Joskus opiskelijalla onkin tarve edellä mainittuja perusteellisemmalle tuelle. Tällöin voidaan lukiossa tehdyn arvion pohjalta antaa opiskelijalle erityisopetusta opiskelutaitoihin ja -strategioihin, toiminnanohjaukseen, ajanhallintaan tai itsenäisen opiskelun tavoitteiden asettamiseen ja niiden saavuttamiseen. 

Lopuksi on vielä hyvä muistaa, että oppiminen ei tietenkään pääty lukion loppumiseen. Oppimaan oppimisen taitoja tarvitaan esimerkiksi jatko-opinnoissa ja työelämässäkin. Ihminen oppiikin koko ikänsä, ja siksi myös oppimaan oppimisen taitoja on mahdollistaa vahvistaa läpi elämän!

Lisää tietoa: Oppimisen tuki Vantaan lukioissa -hankesivulle 

Kaisu Hämäläinen
Kirjoittaja on Oppimisen tuki Vantaan lukioissa -hankkeen projektiasiantuntija