Asiakaspuheluiden tallentaminen Vantaan kaupungin työllisyyspalveluissa ja kansainvälisten asiakkaiden palveluissa

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti henkilölle on annettava tieto, jos hänen henkilötietojaan kirjataan johonkin henkilörekisteriin. Henkilötietoja ovat muun muassa nimi- ja osoitetiedot. Rekisteröidylle on myös kerrottava henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta, mihin tietoja säännönmukaisesti luovutetaan ja rekisteröidyn oikeuksista.

Tässä asiakirjassa kerrotaan yleisesti, millä tavoin Vantaan kaupunki käsittelee sinun tietojasi 15.12.2025 alkaen, kun olet puhelimitse yhteydessä työllisyyspalveluihin ja kansainvälisten asiakkaiden palveluihin.

Puheluiden tallennus on käytössä 15.12.2025 alkaen seuraavissa numeroissa:

Työllisyyspalvelut

  • Neuvonta 09 839 50120
  • Neuvonta muut kielet 09 839 50140
  • Työnhakijan ja työnantajan palvelut 09 839 50810
  • Koulutuspalvelut 09 839 50820
  • Työhön kuntouttavat palvelut 09 839 50830
  • Ohjaamo 09 839 50840

Kansainvälisten asiakkaiden palvelut

  • Osaamiskeskuspalvelut 09 839 50910
  • Kotoutumisen palvelut 09 839 50920
  • Monikielinen neuvonta 09 839 50930

Puheluiden tallennus koskee vain yllä mainittuihin numeroihin soitettuja puheluita sekä soittopyynnön perusteella takaisinsoitettuja puheluita (olet jättänyt soittopyynnön palvelunumeroon ja työllisyyspalvelujen tai kansainvälisten asiakkaiden palvelujen virkailija soittaa sinulle sen perusteella takaisin). Puheluiden tallennus loppuu, jos työllisyyspalvelut tai kansainvälisten asiakkaiden palvelut välittää puhelun eteenpäin. Välitettyjä puheluita ei siten tallenneta. Virkailijan soittaessa sinulle suoraan ilman soittopyyntöäsi, ei tällaista puhelua myöskään tallenneta.

Soittaessa palvelunumeroon, kuulet etukäteen tiedotteen, että puhelu tallennetaan.

Puheluiden tallentaminen tapahtuu Telia Ace-puhelinjärjestelmässä.

Mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään?

Henkilötietoja käsitellään asiakaspalvelutapahtuman todentamiseen, oikeusturvan edistämiseen, asiakaspalvelutilannetta koskevan turvallisuuden edistämiseen, asiakaspalvelun laadun varmistamiseen sekä palveluiden kehittämiseen.  

Emme koskaan käytä näitä tietoja muuhun tarkoitukseen, kuten esimerkiksi suoramarkkinointiin tai kaupallisiin tarkoituksiin.

Mihin henkilötietojen käsittely perustuu?

Käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi (EU:n yleinen tietosuoja-asetus 6 artikla 1 kohdan e alakohta). Käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi (Tietosuojalaki 4 § 1 mom. 2k.).

Puheluiden tallentaminen liittyy työvoimaviranomaisen ja kotoutumisviranomaisen lakisääteisten tehtävien hoitamiseen, kuten työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 50 §:ssä tarkoitetun tieto- ja neuvontapalvelun toteuttamiseen puhelimitse.

Käsittelyn oikeusperuste:
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) 6 artiklan 1 kohdan e alakohta 
Tietosuojalaki (2018/1050) 4 § 1 mom. 2k.

Mitä henkilötietoja työllisyyden ja kotoutumisen palvelualueen palveluissa kerätään ja keneltä tiedot saadaan?

Tallennamme yllä mainittuihin asiakaspalvelunumeroihin saapuneet ja takaisinsoitetut puhelut. Ihmisen ääni on tallennettuna henkilötieto, jos ihminen on siitä tunnistettavissa. Puhelutallenne taltioi käydyn keskustelun, joka voi sisältää erilaisia henkilötietoja. Lisäksi tallennetaan soittajan puhelinnumero, puhelun päivämäärä ja kellonaika sekä puhelun kesto. Suomi.fi vahvan tunnistautumisen kautta, mikäli sitä on käytetty, saamme yhteyttä ottavan henkilön nimen ja henkilötunnuksen. 

Onko henkilötietojen antaminen välttämätöntä?

Henkilötietojen antaminen on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi, kuten tietosuojalain 4 §:n 1 momentin 2 kohdassa säädetään.

Luovutetaanko henkilötietoja eteenpäin?

Luovutamme henkilötietojasi eteenpäin vain, jos luovutus perustuu lakiin tai jos olet antanut suostumuksen tietojesi luovuttamiselle. Suostumuksen tietojen eteenpäin luovuttamiselle voi peruuttaa koska tahansa. Tietoja ei koskaan luovuteta ulkopuolisille tahoille markkinointi- tai muihin kaupallisiin tarkoituksiin.

Millä tavoin henkilötiedot on suojattu?

Yksityisyytesi takaamiseksi henkilötietojen tietoturva ja tietosuoja on varmistettu erilaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein. Henkilötietoja saavat esimerkiksi käsitellä vain ne henkilöt, jotka tarvitsevat tietoja työ- tai virkatehtäviensä hoitamiseksi ja vain siinä laajuudessa, kuin yksittäinen tehtävä sitä edellyttää. Asiakastietojärjestelmässä tätä valvotaan mm. lokitietojen avulla.

Henkilökunnalla on salassapito- ja vaitiolovelvollisuus, joka jatkuu työ- ja virkasuhteen
päättymisen jälkeen.

Siirretäänkö henkilötietoja EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle?

Tapauksissa, joissa henkilötietojen käsittelijä käsittelee henkilötietoja Vantaan kaupungin lukuun, asianmukaisesta tietoturvan ja tietosuojan tasosta on sovittu käsittelijän kanssa tehdyssä sopimuksessa. Henkilötietojen käsittelijällä tarkoitetaan tahoa, joka käsittelee henkilötietoja kaupungin puolesta, esimerkiksi palveluntuottaja.

Pääsääntöisesti tietoja käsitellään vain EU:n tai ETA:n alueella, mutta käsittelijä voi siirtää tietoja myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Siirto on kuitenkin sallittu vain, kun siirto täyttää sille tietosuojalainsäädännössä ja sopimuksessa asetetut vaatimukset, joilla varmistetaan riittävä henkilötietojen suojan taso.

Henkilötietoja ei siirretä puheluiden tallennusjärjestelmästä EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle.

Miten kaupunki toimii tietoturvaloukkauksen sattuessa?

On mahdollista, että suojauksesta huolimatta henkilötietosi voivat poikkeustapauksessa joutua tietoturvaloukkauksen kohteeksi sekä ulkopuolisen haltuun. Näissä tilanteissa ryhdymme välittömästi toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja ilmoitamme tietoturvaloukkauksesta tietosuojavaltuutetulle, jos tietoturvaloukkaus aiheuttaa riskin sinulle. Ilmoitus tehdään viimeistään 72 tunnin kuluessa loukkauksen ilmitulosta. Mikäli tietoturvaloukkaus aiheuttaa korkean riskin, ilmoitamme tietoturvaloukkauksesta myös sinulle.

Kuinka pitkään tietoja säilytetään?

Tiedot säilytetään ja hävitetään Vantaan kaupungin tiedonohjaussuunnitelman mukaisesti. Tiedonohjaussuunnitelmassa määritellyt asiakirjojen säilytysajat perustuvat lainsäädäntöön, Kansallisarkiston määräyksiin pysyvästi säilytettävistä asiakirjoista sekä Kuntaliiton suosituksiin määräajan säilytettävistä asiakirjoista. Säilytysajan päätyttyä tiedot hävitetään.

Säilytysajat:
- Puhelutallenteet: kuusi (6) kuukautta (180 vrk). Tallenteet poistuvat automaattisesti järjestelmästä kuuden kuukauden jälkeen. Puhelutallennetta voidaan säilyttää poikkeuksellisesti pidempään, jos asian selvittäminen ja oikeusturva sitä edellyttävät. Selvittämisen ja oikeusturvaintressin päätyttyä tallenne hävitetään viipymättä.    

- tiedot puheluista: 2 vuotta (732 vrk).

Käytetäänkö tietoja profilointiin tai automaattiseen päätöksentekoon?

Tietojasi ei käytetä profilointiin tai automaattiseen päätöksentekoon.

Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on ja miten oikeuksia voi käyttää? Kuinka kauan asian käsittely kestää?

Rekisteröidyllä tarkoitetaan henkilöä, jonka henkilötietojen käsittelystä on kyse. Jos käsittelemme henkilötietojasi, sinulla on oikeus:

  • tarkastaa, mitä tietojasi käsitellään
  • vaatia virheellisten tai epätarkkojen tietojesi oikaisemista
  • vaatia tietojesi poistamista
  • vaatia tietojesi käsittelyn rajoittamista
  • vastustaa tietojesi käsittelyä

Voit tehdä henkilötietojen tarkastuspyynnön sähköisen asiointipalvelun kautta, paikan päällä Vantaa-infossa tai postittamalla tarkastuspyyntölomakkeen Vantaan kaupungin kirjaamoon. Tarkemmat ohjeet löytyvät kaupungin Tietosuojasivulta.

Mikäli haluat käyttää rekisteröidyn muita oikeuksia tai kysyä lisätietoja henkilötietojen käsittelystä, olethan yhteydessä alla kohdassa 14 mainittuun yhteyshenkilöön. Laissa säädetyt edellytykset oikeuksien käyttämiseksi tarkistetaan tapauskohtaisesti. Oikeuksien käyttäminen voi edellyttää henkilöllisyyden todistamista.

Toteutamme tietopyynnöt ilman aiheetonta viivytystä, mutta kuitenkin viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyynnön monimutkaisuus ja tietojen määrä. Jos määräaikaa jatketaan, ilmoitamme tästä sinulle.

Onko oikeuksien käyttö maksullista?

Oikeuksien käyttäminen on lähtökohtaisesti maksutonta. Voimme kuitenkin periä pyynnön toteuttamisesta hallinnollisia kustannuksia vastaavan kohtuullisen maksun tai kieltäytyä suorittamasta pyydettyä toimenpidettä, jos pyyntö on ilmeisen perusteeton, kohtuuton tai toistuva. Jos pyyntösi toteuttamisesta aiotaan periä maksu, olemme yhteydessä sinuun. Mikäli kieltäydymme suorittamasta pyytämääsi toimenpidettä, sinulle ilmoitetaan kirjallisesti kieltäytymisen perusteet sekä tieto mahdollisuudesta saattaa asia tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi tai käyttää muita oikeussuojakeinoja.

Miten voin tehdä valituksen valvontaviranomaiselle?

Jos epäilet, että henkilötietojasi käsitellään lainvastaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetulle. Lisätietoa ja ohjeita valituksen tekemiseen saat kohdassa 14 mainitulta yhteyshenkilöltä, kaupungin tietosuojavastaavalta sekä tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta ja puhelinneuvonnasta:

Tietosuojavaltuutetun toimisto / www.tietosuoja.fi
Käyntiosoite: Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Sähköposti: tietosuoja(at)om.fi 
Puhelin (vaihde): 029 566 6700
Puhelin (neuvonta yksityishenkilöille): 029 566 6777

Mistä voin pyytää lisätietoja ja kuka on rekisterinpitäjä?

Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä saat alla mainitulta yhteystaholta. Otathan ystävällisesti huomioon, että sähköposti ei ole turvallinen väline henkilötietojen käsittelyyn, joten ethän lähetä esimerkiksi henkilötunnusta tai arkaluonteista tietoa sähköpostilla.

Rekisterinpitäjä on työllisyyden ja kotoutumisen palveluiden johtaja. Rekisterinpitäjän yhteyshenkilön ja Vantaan kaupungin tietosuojavastaavan yhteystiedot löydät alta:

Rekisterinpitäjä

Vantaan kaupunki                     
Työllisyyden ja kotoutumisen palveluiden johtaja                
Y-tunnus 0124610–9          
Asematie 7, 01300 Vantaa

Rekisterinpitäjän yhteyshenkilö

tietosuoja-tyko@vantaa.fi

p. 040 357 8120 / Puheluiden tallennukseen liittyvät asiat Telia Ace- puhelinjärjestelmässä            

Tietosuojavastaava

tietosuojavastaava@vantaa.fi

Kirjaamo

Postiosoite: PL 1100, 01030 Vantaan kaupunki
Käyntiosoite: Tikkurilan Vantaa-info, Dixi, Ratatie 11, 2. krs, 01300 Vantaa.
Puhelin (vaihde): 09 839 11
Faksi 09 8392 4163, sähköposti: kirjaamo(at)vantaa.fi