Opiskelijat pohtivat lukutaidon merkitystä oikean tiedon erottamisessa väärästä
Lukiolaiset ja ammattiopiskelijat tunnistavat kriittisen ajattelun merkityksen maailmassa, jossa valeuutiset ja tekoälyllä tuotettu sisältö lisääntyvät.
Kuva: Loc Nguyen
Vantaan toisen asteen opiskelijat pohtivat lukutaidon merkitystä opiskelijakuntien hallitusten ja opiskelija-aktiivien tapaamisessa. Vantaan toisen asteen oppilaitoksissa järjestetään vuosittain tapaamispäiviä, joissa opiskelijat kokoontuvat vaihtamaan ajatuksia lukioiden ja Varian johdon kanssa. Tämän syksyn tapaamisten aiheena oli vaikuttaminen ja lukutaito.
Luku- ja kirjoitustaito on oleellinen osa vaikuttamista: kun osaamme viestiä vakuuttavasti, meidän on helpompi vaikuttaa. Vastaavasti tiedon vastaanottajina lukutaidon merkitys korostuu: kun osaamme tulkita erilaisia tekstejä ja mediasisältöjä, pystymme tunnistamaan, miten meihin pyritään vaikuttamaan, sekä erottamaan faktapohjaisen tiedon muista sisältötyypeistä. Osaammeko esimerkiksi erottaa satiirisen sisällön vakavasti otettavasta uutisesta
Pahimmillaan ihminen voi alkaa kertoa väärin tulkittua sisältöä eteenpäin muille, jolloin hän voi tahattomasti levittää misinformaatiota eli virheellistä tietoa. Moni taho voi myös tietoisesti levittää väärää tietoa ja pyrkiä näin edistämään omia tavoitteitaan. Vaikuttaminen ei olekaan pelkkää politiikkaa, vaan kohtaamme vaikuttamista päivittäin, esimerkiksi kun avaamme sosiaalisen median syötteen. Mielipiteisiimme pyritään vaikuttamaan monesta suunnasta.
Opiskelijat pohtivat, miten he voivat erottaa valeuutisen oikeasta. He toivat esiin havaintojaan siitä, millainen teksti herättää epäluottamusta. Lisäksi he totesivat, että myös vanhempien sukupolvien kouluttaminen esimerkiksi tekoälysisältöjen tunnistamisessa on tarpeen.
Kukaan meistä ei ole immuuni vaikuttamiselle ja mediasisällöt uudistuvat, ja siksi vahva lukutaito on äärimmäisen tärkeää meille jokaiselle. Panostamme Vantaalla hyvään lukutaitoon tulevaisuudessakin.