Tämä sivu on yli 2 vuotta vanha

Toiveita keinuista, kavereista ja itsenäisestä elämästä – päättäjät tutustuivat pop-luokkalaisten arkeen

Uutinen

Vantaan kaupungin ja Vantaa-Keravan hyvinvointialueen luottamushenkilöitä, johtoa ja asiantuntijoita tutustui toukokuussa Martinlaakson koulun pop- eli pidennetyn oppivelvollisuuden luokkiin. Tutustumiskäynnin tarkoituksena oli edistää lasten ja nuorten sekä päättäjien ja kaupungin työntekijöiden vuoropuhelua lasten ja nuorten arjessa.

Lapsia pöydän ääressä juttelemassa ja askartelemassa.

Ekaluokkalaiset ja päättäjät askartelivat kouluun ja kotiin liittyviä toiveita.

Pop-luokkien oppilailla on vaativan erityisen tuen tarve ja suurimmalla osalla oppilaista on pidennetty oppivelvollisuus. Pop-lyhenne tuleekin sanoista pidennetty oppivelvollisuus. 

Vierailijat jakautuivat kolmeen ryhmään, joissa he tutustuivat 1. luokkaan, 7.–9. luokkaan ja 8.–9. luokkaan. Opettajat ja oppilaat järjestivät vierailijoille työpajoja. Ekaluokkalaisten kanssa askarreltiin kouluun ja kotiin liittyviä toiveita: esimerkiksi keinuja piirrettiin ja paperille liimattiin tikkuja ja kangaspaloja. Heidän toiveissaan korostuivatkin koulujen pihoihin liittyvät asiat, kuten keinujen ja kiipeilytelineiden lisätarve. Yläkoululaiset puolestaan esittelivät digitaalisia kuvakollaaseja unelmistaan ja toiveistaan, jotka liittyivät sekä nykyhetkeen että tulevaisuuteen: kaverit, opiskelu- ja työllistymismahdollisuudet korostuivat. Lapset ja nuoret toivoivat myös, että he saisivat elää itsenäistä elämää omassa asunnossa, ja että he osaisivat liikkua itsenäisesti julkisilla kulkuneuvoilla.  

Työpajojen jälkeen vierailijat tutustuivat vielä koulun sisätiloihin. Koulun rehtori ja apulaisrehtori vastailivat lopuksi kahvikuppien äärellä kysymyksiin ja kuulivat sekä vierailijoiden että koulun opettajien ajatuksia pop-toimintaan liittyen. Yhteisessä keskustelussa nousi esiin muun muassa vammaisopetus-termi, jonka käyttö koetaan ongelmallisena Martinlaakson koulussa. Vammaisopetus on niin kutsuttu kattotermi, jonka alle asetetaan kaikki erityisen tuen tarpeessa olevat, myös pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaat. Erityisluokanopettajien mukaan pop-oppilaiden taustat ovat hyvin monenlaisia ja vammaisopetus-termin käyttäminen ei kuvaa sitä, mistä pop-luokkien oppilaiden tilanteissa on kyse. Luottamushenkilöt lupasivat selvittää asiaa ja myös Vantaan perusopetuksen hallinnossa tutkitaan, mitä vaihtoehtoisia termejä voitaisiin käyttää. Luottamushenkilöt lupasivat edistää myös oppilailta kuultuja ajatuksia, kuten yläluokkalaisten toivetta uusista ergonomisista tuoleista ja pöydistä. 

Onnistunut vierailu kannustaa lisäämään päättäjien ja lasten välistä vuoropuhelua jatkossakin ja kehittämään tapoja, joilla lapsen ja nuoret voivat vaikuttaa. Vierailijaryhmässä oltiin yhtä mieltä siitä, että on ensiarvoisen tärkeää ja avartavaa kuulla lapsia ja nuoria juuri siellä, missä he ovat ja elävät arkeaan. Päättäjät ja työntekijät kiittävät Martinlaakson pop-luokkien oppilaita ja henkilökuntaa vierailun mahdollistamisesta!  

Vierailu oli osa Lapsiystävällinen kunta –toimintaa, jonka yhtenä tavoitteena on lasten ja nuorten osallisuus- ja vaikuttamismahdollisuuksien lisääminen. Vantaan kaupunki on sitoutunut lapsiystävällisyyden edistämiseen kaikessa toiminnassaan.