Ruusuvuoren koulun oppilaiden ajatuksia ja kuulumisia
Ruusiksen oppilaat ovat osoittaneet olevansa ihania ja keskustelevia, joten vaikka oma nuoresi olisi aivan eri mieltä tai jokin asia ei koskisi häntä henkilökohtaisesti, voi aiheista herätä mielenkiintoisia keskusteluja. Me jatkamme koulussa näiden samojen aiheiden parissa työskentelyä joka päivä.
Tiivistelmä
- suurin osa viihtyy koulussa hyvin
- nukkuminen, syöminen, kännykän käyttö -> halutaan apua aikuisilta
- moni haluaisi jutella ja saada positiivista palautetta enemmän aikuisilta kotona ja koulussa
- paljon vaikeuksia lukemisessa, kirjoittamisessa ja laskemisessa
Nuorten vastaukset on koostettu seuraavista kyselyistä, seuloista tai keskusteluista
- Kouluterveyskysely kevät 2023: vastaajina nykyiset 9,-luokkalaiset ja Vierumäeltä tulleet nykyiset 6.-luokkalaiset
- Ilmapiirikysely syksy 2023: vastaajina kaikki nykyiset oppilaat
- Luokkatasotapaamiset: koulun yhteisöllisessä hyvinvointiryhmässä on käynyt marraskuussa 2023 keskustelemassa kaikilta luokilta oppilaita
- Luokkien keskustelut luokanohjaajien johdolla ilmapiirikyselyn aiheista marraskuussa 2023
- Lukuseula syksy 2023: nykyiset 7.-luokkalaiset
- FUNA (toiminnallisten laskutaitojen arviointi -seula) syksy 2023: nykyiset 7.-luokkalaiset
Kännykät ja pelaaminen
- monelle netin käyttö on omasta mielestä liiallista, vaikuttaa jopa nukkumisen ja syömiseen
- moni on netissä, vaikka ei olisi huvittanut enää
- suuri osa on yrittänyt vähentää netin käyttöä, mutta ei ole onnistunut
- suurin osa oppilaista (erityisesti tytöistä) on saanut somessa tuntemattomilta aikuisilta alastonkuvia tai seksuaalisia ehdotuksia
- some luo paineita ja stressiä esim. syömiseen
Ratkaisuksi moni toivoi tiukempia rajoja kännykän käyttöön, koska rajoittaminen itse ei onnistu. Moni tunnistaa kännykän tai pelaamisen koukuttavuuden. Koulun kännykkäkielto oppituntien aikana on koulun näkökulmasta toiminut hyvin ja oppilaat pystyvät useimmiten olemaan oppituntien aikana ilman puhelimia. Kannattaa tarkistaa kännykän asetuksista ruutuaika ja keskustella onko kännykän käyttö hallinnassa. Monessa perheessä kännyköiden käyttö lopetetaan viimeistään illalla klo 21.
Päihteet
- hyväksyntä humalahakuiseen juomiseen noussut runsaasti, erityisesti tytöillä
- huumeiden saatavuus somen kautta nuorten mukaan hyvin helppoa
- 80% tietää, miten saisi ostettua huumeita
- 9.-luokkalaisten tyttöjen kannabiskokeilut lisääntyneet, pojilla vähentyneet
- vapen (sähkötupakan) käyttö on lisääntynyt, tupakan ja nuuskan käyttö taas vähentynyt
- ilmapiirikyselyssä nousi voimakkaasti esiin oppilaiden ärtymys koulun vessoissa salaa vapea käyttäviin
Päihteiden vaikutuksesta erityisesti lasten ja nuorten kehitykseen puhutaan koulussa paljon. Asiasta kannattaa varmasti puhua myös kotona.
Kiusaaminen ja snitsaaminen (vasikointi, kantelu...)
- kiusaaminen (nimittely, yksin jättäminen, lyöminen yms.) lisääntynyt 9.-luokkalaisten vastauksissa
- muilla kiusaaminen vähentynyt tai pysynyt ennallaan
- kiusaamisesta kertominen aikuisille vähentynyt -> "snitsausilmiö" näkyy voimakkaasti, tästä linkki alla
- omaa osallistumista koulukiusaamiseen ei usein tunnisteta
- oppilaat nimesivät omilta luokiltaan paljon oppilaita, jotka uskaltavat puolustaa kiusattua
Kiusaamistilanteissa Ruusuvuoressa toimitaan monilla eri tavoilla. Usein tehokkaimpia keinoja on kaikkien osapuolten ja huoltajien kutsuminen koolle koululle keskustelemaan.
Hyvinvointi
- aiempaa suurempi joukko oppilaita on huolissaan omasta mielialastaan
- aiempaa useampi ei koe saavansa myönteistä palautetta kotona
- moni kaipaa kotona enemmän yhteistä tekemistä perheen kanssa
- 9.-luokkalaisilla pojilla keskusteluyhteys omiin vanhempiin on parantunut, tytöillä huonontunut
- 9.-luokkalaisten tyttöjen yksinäisyys on lisääntynyt
- koulussa suurin osa kokee, että voi jutella jollekin aikuiselle huolistaan, mutta eivät kaikki
Koulustressi ja yleinen ahdistus ovat olleet jo vuosia kasvussa erityisesti tytöillä. Monesti nämä ovat ns. ryhmäilmiöitä ja samassa kaveriporukassa aletaan noudattaa samoja toimintatapoja (jätetään ruokailu yhdessä väliin jne.). Luokissa harjoitellaan sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja.
Elämänhallintataidot
- aiempaa harvempi syö koulussa koko kouluruuan
- lähes puolet 9.-luokkalaisista tytöistä jättää aamiaisen syömättä
- syömishäiriön riski on lisääntynyt
- moni jättää ruokailun väliin ja lähtee luvatta käymään kaupassa kesken koulupäivän, oppilaiden mukaan kaupasta ostetut välipalat ovat lähinnä paistopistetuotteita, energiajuomia ja herkkuja -> koulualueelta poistuminen kesken päivää on kielletty, mutta hankalaa valvoa
- melkein puolet oppilaista nukkuu arkisin alle 8 tuntia yössä, erityisesti tyttöjen unen määrä vähentynyt
Väsymys ja vetämättömyys näkyy koulun arjessa joka päivä. Keskustelemme tästä paljon ja pidämme mahdollisuuksien mukaan taukoja kesken oppituntien. Koulusta voi myös ostaa terveellistä välipalaa ruokalasta klo 14 Vantaan kaupunkikortilla.
Koulussa viihtyminen ja ilmapiiri
- suurin osa viihtyy koulussa hyvin ja tulee kouluun mielellään
- suurimmassa osassa luokista on hyvä ilmapiiri ja oppilaat uskaltavat kysyä apua opettajalta
- koulu- ja luokkayhteisöön kuulumisen tunne kuitenkin laskenut 9.-luokkalaisilla
- vaikutusmahdollisuudet koulussa nousseet
- erikoistapahtumista (juhlat, tempaukset, teemapäivät) pidetään ja niitä toivotaan lisää - kiitos oppilaille, jotka näitä järjestävät!
- koulun tiloista parannusta toivotaan erityisesti vessojen siisteyteen ja siihen ettei niissä viettäisi aikaa oppilasporukoita sekä käytäviin, joihin toivotaan lisää penkkejä
- koulun parhaiksi puoliksi mainitaan valtavasti asioita: kaverit, opettajat, eri oppiaineita, koulukoirat, välitunnit, riippumatot, erikoispäivät...
Ruusuvuoressa käytetään Prokoulu-toimintamallia, jossa hyvästä käytöksestä palkitaan. Muutenkin yritämme puuttua herkästi luokkien ilmiöihin.
Opiskelu
- yleisesti paljon vaikeuksia lukemisessa, kirjoittamisessa ja laskemisessa verrattuna Vantaan ja koko Suomen lukuihin
- 7.-luokkalaisten lukuseuloissa lähes puolet on lukutaidoltaan heikkoja tai erittäin heikkoja
- 9.-luokkalaisista aiempaa suurempi osa lukee kuitenkin kirjoja omaksi ilokseen
- elämänhallinnan (uni, syöminen) haasteet näkyvät koulussa väsymyksenä ja sinnikkyyden puutteena, ei jakseta harjoitella
- kännykkäkielto on oppilaiden palautteen perusteella tuonut positiivisia muutoksia, ainakin osan keskittyminen oppitunneilla on parantunut
- osaa oppilaista kännykkäkielto ärsyttää
Lukemisen on todettu olevan vahvasti yhteydessä oppimiseen. Teinin saaminen lukemaan kotona on varmasti vaativaa, jos muut asiat kiinnostavat enemmän. Yhdeksi tehokkaimmista keinoista on monessa perheessä huomattu koko perheen lukeminen.
Tämän viestin tarkoitus on olla teille tiedoksi sekä keskusteluapuna oman lapsenne kanssa. Luotamme että meillä koulussa ja teillä kotona on sama tavoite: saada meidän nuoret kukoistamaan haluamallaan tavalla. Kiitos kaikille teille hyvästä yhteistyöstä tässä tavoitteessa!