Työpajatoiminta selkokielellä
Työpajan aikana nuori saa tukea ja ohjausta elämänhallintaan, koulutukseen ja työelämään.
Tavoitteita jaksolla voi olla esimerkiksi:
- Oman jaksamisen vahvistaminen
- Selkeämpi tulevaisuus
- Tutustut myös eri ammatteihin ja koulutusmahdollisuuksiin
Työpajojen toiminta on työkokeilu.
Pajoille hakeudut Vantaan kaupungin työllisyyspalveluiden kautta.
Nuorten työpajat
Työpajat tukevat nuoria. Tarkoitus on kasvattaa hyvinvointia, sekä harjoitella työ- ja opiskelutaitoja.
Pajalla toimitaan yhdessä muiden nuorten kanssa, tehdään työpajaan liittyviä tehtäviä ja vahvistetaan itsenäisiä taitoja. Esimerkiksi raha-asiat, hakemukset (koulu tai työ) ja yhdessä tekeminen.
Työpajan aikana voit suorittaa korttikoulutuksia. Korttikoulutus on lyhyt koulutus, jossa saat todistuksen tai kortin, joka todistaa, että osaat tietyn asian.
Työpajat ovat maanantaista perjantaihin. Työaika on kello 9-15.
Työpajan sijainti on Tikkurilassa, Vantaalla. Paikan nimi on Monitoimitalo Liito.
Osoite on Lummetie 2B c, 01300 Vantaa
Miten hakeudun nuorten työpajoille
Työpajat ovat sinulle jos:
- Olet 18-28 vuotias
- Asut Vantaalla
- Sinulle ei ole työtä tai opiskelupaikkaa
- Olet ilmoittautunut työllisyyspalveluihin
Työpajalle haet lomakkeella.
Kun olet täyttänyt tietosi ja lähettänyt ne, työpajojen nuorisoneuvojat katsovat hakemuksesi. Sen jälkeen he soittavat tai lähettävät sinulle viestin.
Työpajoilla puhutaan suomea. Kirjoitamme ja luemme myös suomeksi. Sinun tulee ymmärtää ohjeet suomeksi. Kielitaitosi tulee olla A 2.1.-B.1.1.
Työpajojen lisäksi on yksilövalmentajia. Heidän kanssa voit keskustella myös englanniksi tai ruotsiksi. Yksilövalmentajat auttavat sinua työhön ja kouluun hakemisessa.
Työpajalle osallistumisesta tehdään sopimus aina yhdessä työllisyyspalveluiden työtekijän kanssa.
Tarvitsetko lisää tietoa tai haluatko kysyä jotain? Voit soittaa tai laittaa viestiä nuorisoneuvojille.
Nuorisoneuvojat
Tuija Heikkilä Henna Utkan
Nuorisoneuvoja Nuorisoneuvoja
050 3034778 0400 591626
nuorisoneuvojat@vantaa.fi nuorisoneuvojat@vantaa.fi
Apua saat myös nuorten ohjaamosta. Mukana pitää olla henkilötodistus, esimerkiksi passi tai ajokortti. Ohjaamo on auki maanantai-perjantai kello 12-16.
Tutustu työpajoihin
Jokainen maanantai kello 13 voit tutustua työpajoihin. Tutustut tiloihin ja toimintaan. Tutustuminen on Monitoimitalo Liidossa. Osoite on Lummetie 2B c, 01300 Vantaa. Nuorisoneuvoja odottaa aulassa.
Nuorisoneuvojat voit tavata ohjaamossa torstaina kello 12-15.30.
Kädentaitopaja
Kädentaitopajalla saat tukea arjen hallintaan ja tulevaisuuden suunnitteluun.
Pajalla harjoitellaan myös opiskeluun ja työelämään tarvittavia taitoja.
Työskentelyä tehdään sekä yksin että ryhmässä. Ohjaaajat ovat tukena.
Pajalla voit kehittää omia kädentaitoja ja luovuutta.
Opit valmistamaan ja korjata tuotteita, joita voi käyttää esimerkiksi kodin sisustuksessa.
Kädentaitopajalla tärkeää on myös taide, luova tekeminen, ekologisuus ja eettisyys.
Pajalla opit:
- käyttämään kierrätysmateriaaleja uudelleen
- erilaisia tapoja tehdä käsitöitä
- Miten puuta käsitellään tai maalataan
- Työkalujen käyttö
Voit tehdä monenlaisia töitä, kuten:
- virkkausta ja neulontaa
- ompelua
- Keramiikkaa eli savitöitä
- Mosaiikkitöitä eli pienien palojen liimaamista yhteen, esimerkiksi lasi, kivi tai muovi
- pintakäsittelyä, tapetointia ja kalusteasennuksia
Pajalla voit valmistaa esimerkiksi käyttöesineitä ja koristeita kotiin.
Keittiöpaja
Keittiöpajalla saat tukea nuorten autetaan nuorta tulevaisuuden suunnittelussa sekä edistetään nuoren opiskelu- ja työelämävalmiuksia yksilö- ja ryhmävalmennuksen keinoin.
Pajalla opetellaan keittiöammatin perusasioita. Esimerkiksi:
- Ruoanvalmistus ja leipominen
- Aterioiden yhdessä suunnittelu ja keksiminen
- Ammattikeittiön koneiden käyttö, esimerkiksi tiskikone ja uuni
Keittiöpajalla suunnitellaan lounaslista. Tärkeää on ekologisuus ja terveellisyys.
Keittiöpajalla pääsee myös harjoittelemaan kahvilatyötä. Kahvila-Kuu on nuorten pitämä kahvila, jossa ohjaajat ovat auttamassa. Kahvilassa pääsee harjoittelemaan myös asiakaspalvelua.
Kulttuuripaja
Kulttuuripajalla saat tukea arkeen ja tulevaisuuden suunnitteluun.
Pajalla harjoitellaan myös taitoja, joita tarvitaan opiskelussa ja työelämässä.
Toimintaa tehdään sekä yksin että ryhmässä. Ohjaajat tukevat sinua.
Kulttuuripajalla pääset tekemään erilaisia mediaan ja kulttuuriin liittyviä töitä.
Voit esimerkiksi:
- Kirjoittaa erilaisia tekstejä, kuten uutinen tai hakemus
- kuvata videoita tai valokuvia
- tehdä lyhytelokuvia
- piirtää tai maalata
- tehdä animaatioita
Pajalla on mukana myös liikuntaa. Toimintaa tehdään sekä yksilö- että ryhmätöinä.
Pajalla voit myös osallistua äänitekniikan ja studiotyön harjoitteluun.
Äänitekniikalla tarkoitetaan työtä, jossa säädetään esimerkiksi ääntä teatteri tai musiikki esityksissä. Studiotyö tarkoittaa samaa tai esimerkiksi äänen äänittämistä.
Jos tämä kiinnostaa, voit ilmoittaa kiinnostuksensa lisätiedot kohdassa.
Yksilövalmennus
Yksilövalmentaja tukee kouluun ja töihin hakeutumisessa. Tukea ja kannustusta saa hakemisen jokaisessa vaiheessa. Saat myös tukea yksilövalmentajalta, vaikka et olisi työpajalla. Voit olla 18-29 vuotias ilman työpaikkaa tai opiskelupaikkaa.
Yksilövalmentajalta apua ja tukea saat esimerkiksi:
- Työpaikan etsimiseen ja hakemiseen
- CV:n eli ansioluettelon tekemiseen ja lähettämiseen
- Opiskelupaikan etsimiseen
- Työhaastatteluun tai valintakokeeseen valmistautumiseen
- Tunnistamaan missä olet hyvä
- Mitä haluat tulevaisuudessa tehdä
- Palvelujen löytämisessä
Yksilövalmentajat tukevat myös töiden tai kouluun pääsemisen jälkeen.
Yksilövalmentajia voit tavata Ohjaamossa torstaisin kello 12-15.30.
We also offer service in english.
Vi erbjuder service också på svenska.