Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy yhteisökohtaiset omistajapoliittiset linjaukset

Kaupungin omistus            100 %
Yhtiön toimiala

Yhtiön toimialana on kiinteistön- ja maisemanhoito, rakennus- ja korjauspalvelut, siivouspalvelut sekä majoitus- ja ravitsemispalvelut, aula-, turvallisuus- ja vartiointipalvelut sekä posti- ja kuriiritoiminta. www.vantti.fi

 

Taustaa yhtiötä koskeviin linjauksiin

Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy (Vantti) on kaupungin kokonaan omistama yhtiö, joka tuottaa ateria-, puhtaus- kiinteistö- sekä aula- ja turvapalveluita kaupungin tarpeisiin. 

Liikevaihdolla mitattuna yhtiön toiminnan laajuus oli 51,6 milj. euroa vuonna 2021. Henkilöstön koko Vantissa oli vuoden lopussa 985 henkilöä. 

Liiketoimintakokonaisuuksista ateriapalvelut on suurin 21,8 milj. euron liikevaihdolla. Puhtaus- sekä kiinteistö- ja vahtimestaripalvelut olivat liikevaihdoltaan kumpikin n. 14,9 milj. euron laajuisia kokonaisuuksia. 

Yhtiö on hankintalain mukainen in house - yhtiö. Yhtiön toiminta supistuu yhteensä noin 12 %, sosiaali- ja terveystoimen tuottamisvastuun siirtyessä Vantaa-Kerava hyvinvointialueelle. Yhtiö ja hyvinvointialue ovat ateria- ja puhtauspalveluiden osalta sopineet liikkeenluovutuksesta, jolla soster -toiminnoille palveluja tuottanut henkilöstö siirtyy hyvinvointialueelle ja edelleen sen kilpailuttamalle palveluntuottajalle vuoden 2023 alussa. Myös aula- ja turvapalveluiden osalta vastaava liikkeenluovutuksen valmistelu on käynnissä.

Miksi omistetaan ja mitä omistukselta odotetaan tulevaisuudessa

Yhtiön tehtävänä on tukea kaupungin omaa palvelutuotantoa sekä tuottaa itsenäisesti palveluita asukkaille. Toiminnan keskeisiä mittareita ovat kustannustehokkuus ja laatu. 

Kaupungilla on ollut yhtiön omistamiselle strateginen intressi, sillä in house -yhtiön toiminnan luonteen vuoksi sen hinnoittelusta on tuotettu ja tuotetaan vertailutietoa kustannusmielessä. Vantin tulee varmistaa, että riittävästä volyymista muodostuvat synergia- ja skaalaedut hyödynnetään, sillä nämä realisoituvat kaupungille käytännössä monipuolisempien ja joustavampien palvelujen sekä alempien hintojen muodossa. Kaupunki voi muuttaa palvelusisältöjä ja ostaa tarvittaessa uusia palvelusisältöjä joustavasti Vantilta erilaisiin palvelutarpeisiin. In house -yhtiö toimintamallina mahdollistaa myös sen, että investoinnit voidaan järjestellä yhtiön ja kaupungin välillä rahoituksellisesti ja verotuksellisesti tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. 

Palveluiden ostaminen Vantista on kaupungille perustelua, jos palvelujen hankinnasta, sopimushallinnasta ja laadunvalvonnasta koituvat kustannukset jäävät ulkoisen palvelutuotannon hankkimiseen verrattuna pienemmiksi. Kaupunki edellyttää, että Vantti sitoutuu määrätietoisesti kehittämään laatua ja asiakastyytyväisyyttä toiminnassaan.

Vantin omistamiseen liittyy myös merkittävä strateginen intressi erityisesti varautumisen suhteen, sillä se huolehtii osaltaan myös kaupungin palveluvelvoitteesta. Yhtiön tulee tuntea asiakkaansa tarpeet hyvin ja kyetä myös poikkeustilanteissa sopeutumaan nopeasti kaupungin muuttuneisiin palvelutarpeisiin. 

Kun asiakassuhde perustuu omistajuuteen, kaupungin pitää voida sopimusohjauksen lisäksi omistajaohjauksella vaikuttaa aidosti niihin palveluihin, joita Vantti tuottaa ja varmistaa, että yhtiön tavoitteet ja toimintatavat ovat linjassa kaupungin tavoitteiden kanssa. Lisäksi omistajaohjauksen keinoin pitää voida määrittää yhtiölle laatutavoitteita ja vaikuttaa näin yhtiön kehittämisen painopisteisiin. Vantin tulee toimintansa kehittämisessä huomioida ensisijaisesti kaupungin yhtiölle asettamat tavoitteet.

Kyetäkseen hyödyntämään in house -yhtiöstä muodostuvan suhteen koko potentiaalin, tulee yhtiön valmistella yhteistyössä kaupungin kanssa kehittämisohjelma, jossa keskitytään parantamaan palveluiden kustannustehokkuutta ja laatua sekä tähdätään kohti strategisempaa kumppanuutta. 

Puhtauspalveluiden osalta Vantin tuottamista puhtauspalveluista ja ulkoisista puhtauspalveluostoista laaditaan kustannusvertailu, joka tuodaan konsernijaoston käsiteltäväksi vuoden 2023 aikana. Vertailuun koostetaan koulu- ja päiväkotikohteita, jotka kohteen koon, siivottavuuden, toiminnon aukioloaikojen ja rakennuksen iän perusteella ovat vertailukelpoisia. Kustannusvertailussa esitetään hintatasot em. kohteiden osalta Vantin tuotannossa ja ulkoisessa puhtauspalvelutuotannossa.

Tavoitteet 2022–2026

Yhtiön tulee sitoutua pitkäjänteisesti kehittämään toimintaansa erikseen laadittavan kehittämisohjelman mukaisesti.

Kehittämisohjelmaan sisältyvät toiminnan kehittämisen yleiset tavoitteet ja erityiset kehittämistoimet palveluiden kustannus-, asiakasyhteistyö- ja laatuhaasteiden ratkaisemiseen. Kehittämisohjelman tavoitteena on, että Vantti kykenee kasvattamaan merkittävästi laatua ja asiakastyytyväisyyttä ja kustannustehokkuutta. Lisäksi Vantin tulee kyetä kehittämään kustannustehokkuutta niillä liiketoiminta-alueilla, joissa sen kustannustehokkuus on muita alan toimijoita heikompi. Ateriapalveluiden osalta Vantti seuraa ateriakomponenttien hinta- ja laatukehitystä aktiivisesti. 

Yhtiön omistajaohjaustavoitteet laaditaan siten, että ne tukevat kehittämisohjelman toteuttamista.

Vastuullisuus

Vantti tukee osaltaan kaupunkikonsernin hiilineutraalisuuden ja resurssiviisauden tavoitteita. Tätä varten yhtiö laatii erillisen kaupungin resurssiviisauden tiekartan tavoitteita tukevan oman vastuullisuusohjelman, jossa tärkeää on mm. ateriapalvelutuotannon hiilijalanjäljen pienentäminen. 

Yhtiö sitoutuu toimimaan muutoinkin vastuullisesti kaikilla liiketoiminta-alueillaan niin työnantajana kuin palvelujen tarjoajana.

Erityisvaatimukset hallituksen osaamiseen liittyen ja hallituksen koko 

Hallitusten osaamisvaateet: 

• Liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen osaaminen 

• Asiakastoimintojen tuntemus 

• Liiketalouden osaaminen 

• Henkilöstöjohtamisen osaaminen 

Hallituksen koko:

 • 7 henkilöä