Vammaispalvelujen neuvonta ja palveluohjaus

Tiedote 3.12.2018
Haluaisitko osallistua vammaispalveluiden asiakasraatiin?

Vantaan kantavana teemana on asiakkaiden osallisuuden lisääminen. Haluamme vammaisten asiakasohjauksessa jatkuvasti parantaa palveluamme sekä selkeyttää viestintää, jolla olemme yhteydessä asiakkaisiin. Etsimme nyt halukkaita osallistujia palveluiden käyttäjistä tai henkilöistä, jotka auttavat läheisiään asioiden hoidossa palvelujen verkossa.

Asiakasraatilainen esimerkiksi toimii esilukijana mahdollisille käsikirjoille, asiakaskirjeille ja muille viestintämateriaaleille liittyen vammaispalveluihin. Asiakasraatilainen antaa niihin liittyen palautetta tekstin sisältöön ja selkeyteen liittyen. Tämä omalta osaltaan auttaa meitä jatkuvasti parantamaan asiakkaillemme ja heidän läheisilleen suunnattua viestintää. Ilmoittautuminen asiakasraatiin vammaisneuvonnan kautta, joko puhelimitse 09-839 24628 tai sähköpostilla vammaisneuvonta@vantaa.fi.

Tiedote 14.11.2018:
Henkilökohtaisen avun palveluseteli

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi henkilökohtaisen avun palvelusetelin myöntämisen vammaisille ja vahvisti palvelusetelin arvon 5.11.2018 olleessa kokouksessa. Palveluseteli on tuntimäärä, jolla asiakas saa henkilökohtaisen avun palvelua. Palvelupäätöksessä kerrotaan, mihin toimintoihin apu kohdistuu. Asiakas valitsee palvelusetelin palveluntuottajan. Palvelusteliyrittäjä voi veloittaa palvelusta 21 euroa/tunti.

Palveluseteli on vaihtoehto asiakkaille, joilla on todettu henkilökohtaisen avun tarve ja jotka eivät voi toimia avustajansa työnantajina, mutta pystyvät käyttämään palveluseteliä.

Henkilökohtaisen avun myöntäminen perustuu palvelutarpeen arvioinnin pohjalta tehtyyn palvelupäätökseen. Päätöksessä määritellään henkilökohtaisen avun määrä ja sisältö. Asiakas valitsee itse palveluntuottajan ja tekee tämän kanssa sopimuksen. Henkilökohtainen apu on asiakkaalle maksuton palvelu, joten henkilökohtaisen avun palvelusetelissä asiakkaalle ei saa jäädä omavastuuosuutta maksettavaksi.

Vantaalla palvelusetelit myönnetään PSOP järjestelmässä ja seuraava vaihe onkin yrittäjien hakeutuminen PSOP järjestelmään henkilökohtaisen avun palvelusetelin palveluntuottajiksi. Ohjeet hakemiseen löytyvät henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirjasta tai www.parastapalvelua.fi. Hakeutumisprosessi kestää noin kaksi kuukautta.

Kun hyväksyttyjä palveluntuottajia on PSOP järjestelmässä riittävästi, asiakkaat palveluohjataan setelin käyttöön. Arvioidaan, että ensimmäiset asiakkaat palvelusetelillä on helmi – maaliskuussa 2019.

Kuinka toimin kun tarvitsen vammaispalveluja?

Huom! Tallenna tiedosto ensin hiiren oikealla ('tallenna linkki nimellä'). Tämän jälkeen voit täyttää ja tulostaa hakemuksen. Lähetä hakemus osoitteeseen
Vammaisten asiakasohjausyksikkö, PL 2712, 01030 Vantaan kaupunki

Myyrmäen toimisto

Vammaisten asiakasohjaus
Vammaisten asiakasohjausyksikkö, PL 2712, 01030 Vantaan kaupunki
Asiakastapaamiset: Tapaamiset sovitaan etukäteen ja ne toteutetaan joko kotikäynteinä tai sovitusti eri puolilla Vantaata sijaitsevissa vastaanottotiloissa. Tiloja sovittuihin tapaamisiin on mm. Korsossa, Koivukylässä, Tikkurilassa ja Myyrmäessä.

Palveluohjauksessa asiakas ja vammaispalvelujen työntekijä arvioivat yhdessä, minkälaisia palveluja asiakas tarvitsee. Tämän jälkeen he tekevät yhdessä palvelusuunnitelman. Asiakas voi pyytää mukaan suunnittelemaan myös toivomansa tukihenkilöt.

Kenelle palvelut on tarkoitettu?

Kaupungin vammaispalvelut on tarkoitettu henkilöille, joille ei vamman tai pitkäaikaisen sairauden vuoksi löydy tarpeita vastaavia palveluja kunnan peruspalveluista. Haluamme, että jokaisella vantaalaisella on tasavertaiset toiminnan edellytykset - vammasta tai pitkäaikaissairaudesta huolimatta.

Järjestämme erilaisia palveluja, jotka helpottavat kotona ja kodin ulkopuolisessa elämässä selviytymistä, sekä taloudellisia tukia.

Palvelut ja tuet määräytyvät palvelutarpeen arvionnin sekä vammaispalvelulain ja kehitysvammalain perusteella. Vammaispalvelut pohjautuvat maamme vammaispoliittisiin linjauksiin ja Vantaan vammaispoliittiseen ohjelmaan. Jos asiakkaan tilanteessa tapahtuu muutoksia, arvioidaan palveluntarpeita uudelleen.

Vammaisena Vantaalla

Millaista on elää vammaisena Vantaalla? Kurkista Jannen, Saran, Karin, Tiinan, Eijan, Ritvan ja Maken arkeen!

Ajankohtaista

Instagram

Twitter