Kaavoituksesta selkosuomella: Vantaan kaavoitus vähentää haittoja ympäristölle

Artikkeli

Asiasanat

Kaupunkisuunnittelu

Kaupunki määrää kaavoituksella, mitä saa rakentaa ja mihin. Lisäksi kaavoituksella määrätään, miten ympäristö otetaan rakentamisessa huomioon.

Kerrostaloja Rajakylässä.

Kasvit helpottavat helteessä, sillä ne viilentävät ympäristöä.

Ilmasto lämpenee kaikkialla maailmassa. Se muuttaa säätä. Tulee enemmän rankkasateita ja hellettä. Myös kaupunkien ilmasto muuttuu. Siksi ilmastonmuutos otetaan huomioon kaupungin kehittämisessä.    

Vantaan kaupunki aikoo hidastaa ilmastonmuutosta myös kaavoituksen avulla. Kaupunki varautuu myös ilmastonmuutoksen vaikutuksiin. Tämä on kaavoitusta käsittelevän selkokielisen juttusarjan toinen osa. Ensimmäinen osa käsitteli kaavoituksen perusteita. 

Kaupunki aikoo pienentää kasvihuonekaasupäästöjä

Rakennusmateriaalien valmistus kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja. Rakentaminen aiheuttaa myös haitallisia päästöjä. Kolmasosa kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuu Suomessa rakentamisesta.  

Kaupunki kertoo kaavoituksessa, mitä rakentamisessa pitää tehdä, että päästöt vähenevät.  

Sähkö ja lämmitys aiheuttavat suuren osan rakennusten päästöistä. Kaavassa voidaan määrätä, että rakennuksen pitää kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa.  

Kaavassa voidaan määrätä, että rakennuksessa käytetään uusiutuvaa energiaa. Esimerkiksi aurinkoenergia on uusiutuvaa.  

Energiaa kuluu helteellä enemmän, jos rakennuksia viilennetään jäähdyttämällä. Siksi liiallista lämpenemistä hillitään rakentamisen keinoin. Rakennuksen muoto ja rakennusaineet voivat vähentää lämpenemistä. Aurinkosuojat vähentävät suoraa auringonpaistetta rakennuksen sisälle. Myös rakennuksen vaalea väri hillitsee lämpenemistä.  

Joidenkin rakennusmateriaalien valmistus aiheuttaa enemmän päästöjä kuin toisten. Kaavoituksella voidaan määrätä käyttämään rakentamisessa vähäpäästöisiä rakennusmateriaaleja, kuten puuta.    

Kaavoituksella voidaan vaikuttaa myös liikenteen päästöihin. Uusia asuntoja rakennetaan sinne, missä on hyvät joukkoliikenteen yhteydet. Joukkoliikenteen käyttö on ympäristölle parempi kuin ajaminen omalla autolla.  

Kaupunki määrää kaavoituksella, että pysäköintipaikoilla pitää olla tietty määrä paikkoja sähköauton lataamiseen.  

Kaupunki sopeutuu rankkasateisiin  

Ilmastonmuutos aiheuttaa myös rankkasateita.  

Rankat sateet aiheuttavat usein kaupungeissa tulvia. Asfaltin tai betonin peittämä maa ei päästä vettä läpi, tai maa ei ehdi imeä vettä tarpeeksi nopeasti. Putket täyttyvät ja vesi tulvii.  
 
Siksi jokaisella rakennettavalla tontilla pitää olla tarpeeksi alueita, joista vesi valuu läpi. Läpäisevä pinta voi olla esimerkiksi kasvikatto. Myös hiekan tai kasvillisuuden peittämä piha-alue päästää veden läpi.  

Kasvit helpottavat helteessä  

Kasvillisuus auttaa myös kestämään helteitä. Kasvillisuus viilentää ympäristöä. Esimerkiksi puiden alla on varjoa.  

Kasvit keräävät itseensä hiilidioksidia ja tuottavat siitä muun muassa happea. Se auttaa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.